15 170 läst ·
16 svar
15k läst
16 svar
Kondensisolering av tilluft FTX som ligger i lösull?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Vi kommer ha ett Östberg Heru T160 EX FTX-aggregat. Det sitter inomhus i varmt utrymme.
Spirorören för tilluften kommer gå på varma sidan av isoleringen (tak, väggar) eller helt enkelt inomhus. T.ex. uppe i taket så lägger jag dem i lösullen, precis utanför ångspärren. Det blir då ca 300-350 mm isolering "ovanpå" rören.
Vi kommer förbereda för montering av varm och kallvatten-batteri. Värmen är inget problem. Men om jag ska slå på kallbatteriet så säger försäljaren att jag måste kondensisolera hela tillflödet. Men utan batteriet så behövs inte det.
Stämmer detta? Kylningen kommer enbart användas sommartid när luften utifrån är 25 ° eller mer, och på så sätt kanske få ner den til 15 ° innan den matas ut i rummen. Men utan batteri kanske man istället tar in den svala nattluften som då inte heller är mer än 15°. Eller mitt i vintern när utetempen är -20° s¨å kommer ingående luft inte att vara mer än 15° då heller eftersom värmeväxlingen inte orkar få upp den mer.
Frågan är alltså om det är nödvändigt med kondensisolering på alla tilluftskanaler om de ligger förlagda i lösullen så att de är varma?
Spirorören för tilluften kommer gå på varma sidan av isoleringen (tak, väggar) eller helt enkelt inomhus. T.ex. uppe i taket så lägger jag dem i lösullen, precis utanför ångspärren. Det blir då ca 300-350 mm isolering "ovanpå" rören.
Vi kommer förbereda för montering av varm och kallvatten-batteri. Värmen är inget problem. Men om jag ska slå på kallbatteriet så säger försäljaren att jag måste kondensisolera hela tillflödet. Men utan batteriet så behövs inte det.
Stämmer detta? Kylningen kommer enbart användas sommartid när luften utifrån är 25 ° eller mer, och på så sätt kanske få ner den til 15 ° innan den matas ut i rummen. Men utan batteri kanske man istället tar in den svala nattluften som då inte heller är mer än 15°. Eller mitt i vintern när utetempen är -20° s¨å kommer ingående luft inte att vara mer än 15° då heller eftersom värmeväxlingen inte orkar få upp den mer.
Frågan är alltså om det är nödvändigt med kondensisolering på alla tilluftskanaler om de ligger förlagda i lösullen så att de är varma?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Min gissning: Nej det behövs inte.
Det är ju så få dagar per år som du kommer att kyla.
Eller vad tror du själv?
Men 15°C låter tufft. Skall ni sova med extra täcken och nattmössa?
Det är ju så få dagar per år som du kommer att kyla.
Eller vad tror du själv?
Men 15°C låter tufft. Skall ni sova med extra täcken och nattmössa?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag har svårt att tro att luften blir så sval som 15° när den väl når tilluftsdonen i t.ex. sovrummet. Så nattmössa är nog överflödigt.
Men kring kondensen är jag osäker. Finns nog någon som kan detta bättre på forumet.
Men kring kondensen är jag osäker. Finns nog någon som kan detta bättre på forumet.
Jag har inte diagrammet framför mig... men vid 15 gradig kanal så kommer det kondensera i teorin! Det kan ju fungera i praktiken, men jag skulle inte chansa. Se också till att ha värmebatteriet på vintertid. 15 grader på tilluften kommer nog inte kännas kul! Det var väl ett vattenbatteri?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
15 ° var bara ett exempel från min sida. Är säkert en bit från sanningen.
Men om vi tänker vintertid, utan extra uppvärmning, så bör i teorin ingående -25° luft som värms av utgående 20° luft, med 70 % verkningsgrad, inte komma upp till mer än några minusgrader om man kör in lika mycket som man kör ut.
Om vi då bortser från komfortgrejen med att det drar in kall luft från alla don, så bör vi då och även på många andra tider av året, ha ett reellt kondensproblem. Dock talar ingen om att man bör kondensisolera rören mellan aggregat och tilluftsdon. Som amatör på området får jag inte ihop detta.
Men om vi tänker vintertid, utan extra uppvärmning, så bör i teorin ingående -25° luft som värms av utgående 20° luft, med 70 % verkningsgrad, inte komma upp till mer än några minusgrader om man kör in lika mycket som man kör ut.
Om vi då bortser från komfortgrejen med att det drar in kall luft från alla don, så bör vi då och även på många andra tider av året, ha ett reellt kondensproblem. Dock talar ingen om att man bör kondensisolera rören mellan aggregat och tilluftsdon. Som amatör på området får jag inte ihop detta.
Jag har kylbatteri till min Östberg och jag har isolering på kylbatteriet. På bilderna så kan du se hur jag har gjort (inte klar på dessa bilder) http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49161.0
Fick med detta när jag köpte frikylatillsats till mitt Östbergagregat..
Om du håller dig över 15 grader på till-luften så ska du inte få kondesproblem...
Fick med detta när jag köpte frikylatillsats till mitt Östbergagregat..
Om du håller dig över 15 grader på till-luften så ska du inte få kondesproblem...
När varm fuktig luft möter den kalla kanalen kondenserar vattnet i den vafma luften ut. På vintern är luften på vinden kallare än den då varma kanalen=>ingen kondensutfällning. Men kyler du luften tillräckligt på sommaren så möter den varma luften på vinden den kalla kanalen och kondens bildas. Så kyl inte tilluften för mycket!
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Är 15° C ok?k28Rasmus skrev:När varm fuktig luft möter den kalla kanalen kondenserar vattnet i den vafma luften ut. På vintern är luften på vinden kallare än den då varma kanalen=>ingen kondensutfällning. Men kyler du luften tillräckligt på sommaren så möter den varma luften på vinden den kalla kanalen och kondens bildas. Så kyl inte tilluften för mycket!
Kondensisolering: vid isolering av ventilationsrör, vilket metoder uppfyller kraven och vad exakt menas egentligen? Är det en viss materialtyp av isolering alternativt måste en minimitjocklek uppfyllas eller är kravet att isoleringen skall vara helt diffusionstät (plastskydd på utsidan och tilltäppt i ändarna)?
Redigerat:
Så här kondensisolerar du ventilationsrör http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/rec_isolerstrumpa.pdfkrypgr-direktel-ftx skrev:Kondensisolering: vid isolering av ventilationsrör, vilket metoder uppfyller kraven och vad exakt menas egentligen? Är det en viss materialtyp av isolering alternativt måste en minimitjocklek uppfyllas eller är kravet att isoleringen skall vara helt diffusionstät (plastskydd på utsidan och tilltäppt i ändarna)?
Om ventilationsrören ligger seriöst inbäddade på kallvinden borde utrymmet där isoleringen ligger vara tillräckligt tätt i sig samt att rören ligger i direktkontakt eller väldigt nära husets ångspärr. Har läst någonstans att det viktigaste är att isoleringen omsluter alla rörytor runt kanalerna utan några hålrum. Men som alltid är det väl "bättre" med hängslen o livrem... Alltså att dra runt en tät isolerstrumpa.
Är det någon här som känner till några verkliga skadefall av kondensvatten från välisolerade ventilationsrör? Om svaret är JA, finns det länkar eller annan lärdom som vi "vanliga" hemmapulare kan del av?
Är det någon här som känner till några verkliga skadefall av kondensvatten från välisolerade ventilationsrör? Om svaret är JA, finns det länkar eller annan lärdom som vi "vanliga" hemmapulare kan del av?
Redigerat: