C cpalm skrev:
Och vad gäller skattepengar skriver de att fastighetsägaren kommer att faktureras för tillsynen.
Egentligen helt sjukt att de får göra det. Det är ju i nivå med att polisen skulle fakturera folk då de gör t.ex. fartkontroller. Eller om parkeringsvakten tar betalt för att kontrollera att parkeringsavgiften är betald.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Minns jag rätt kostade vår kontroll inget då den blev godkänd. Hade den blivit underkänd hade det blivit en kostnad.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Egentligen helt sjukt att de får göra det. Det är ju i nivå med att polisen skulle fakturera folk då de gör t.ex. fartkontroller.
Mer likt att man får betala för besiktning av bilen för att inte få körförbud faktiskt.

• Gilla
  • Älska
SnyggPer och 2 till
  • Laddar…
N
A AndersS skrev:
Minns jag rätt kostade vår kontroll inget då den blev godkänd. Hade den blivit underkänd hade det blivit en kostnad.
Samma i den kommun jag bor i. Dessutom behöver man inte vara med i inventeringen överhuvudtaget om man har ett tillstånd som inte är äldre än 20 år.

P
personligen hade jag skitit i alla massutskick där man hoppas alla ska svara och göra deras jobb..

Vill man kolla min anläggning så får man kontakta mig mer personligt och efterfråga infon

innan det händer nåt mer och att man söker spårbar kontakt via rek brev och kräver svar och ev börjar rota i det så är chansen stor att man hunnit passera rätt många år till så chansen är stor att dom första som skyndar sig att svara på sånt här hinner med flera ofta kostsamma åtgärder och rättningar innan dom tvingat igenom den första hos dom som väntar ut kommunfolket. Det är så det brukar sluta , om det inte glöms av helt längs vägen för ingen orkar bry sig

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunala skattepengar i arbete ser jag.

Men jag gissar att det handlar om att man inte har koll så det är enklare att fråga fastighetsägaren än att titta i sitt eget diarium. Och kanske har man haft tidigare medarbetare som har struntat i mycket och skapat årtionden av ackumulerad oreda. Nu har de äntligen gått i pension och man har nytt folk på plats.
S
C cpalm skrev:
Kommunen har dragit igång ett "avloppstillsynsprojekt" och har inlett med att skicka ut ett rätt omfattande frågeformulär.

Fånigt nog handlar frågorna i stort sett om sådant kommunen själva "ska" ha koll på. I vissa fall förmodligen bättre koll än fastighetsägaren. Typ: Vilket år beviljades tillstånd att anlägga avloppet, typ av rening, typ av avskiljare, vilket datum slamsögs avskiljaren senast, hur lång är det till grannarnas vattentäkter, till vattendrag osv. Ja, de passar till och med på att fråga om diarienumret på sitt eget ärende och fastighetsägarnas personuppgifter.

Dessutom bränner man av ett batteri frågor gällande enskild vattentäkt, m.m.

Man begär även in kvittokopior på inköp av kemikalier till reningsverk m.m. Nu berör det förvisso inte oss, och jag vet ju att det är fastighetsägaren som har bevisbördan för att anläggningen uppfyller kraven, men det är väl ändå på en funktionell, och inte administrativ nivå?

Började samvetsgrant fylla i detta, men nu börjar jag fundera på om det inte ligger i ens bästa intresse att helt enkelt ignorera denna skrivelse. Eller skriva "enligt tillstånd" eller nåt...

Vad säger ni?
Det kan finnas andra aspekter som kommunen vill ha koll på. Tex det där med tanktömninen. I en kranskommun utanför Stockholm uppdagades ett bedrägeri där förarna till tankbilarna helt enkelt tagit ”halva priset” kontant betalt direkt av fastighetsägarna och organiserat tankbilarna så dom pumpade över skiten till en bil och sedan backade dom ner i en havsvik och tömde skiten direkt i havet. Då diffar inte det antal kbm som dom levererar till reningsverket. Det pågick under flera år.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
B bara på låtsas skrev:
Det kan finnas andra aspekter som kommunen vill ha koll på.
Det är möjligt att de vill "stämma av" att entreprenören gör sitt jobb.

Samtidigt har de här, som i många andra kommuner, lagt upp det så att fastighetsägarna i princip inte är inblandade i tömningen. Det är numera schemalagt, de kommer när de kommer med "automatik" och sköter sig själva om ingen är hemma. Så svårt att samtidigt begära att fastighetsägaren skall ha koll på detta. Nu råkar jag själv ändå ha hyfsad koll, men jag har inte antecknat exakt vilken dag de var här.

Kan ju kika i papperna vilken dag de påstått sig varit här, men då är man ju tillbaka till detta med att informationskällan är samma som frågeställaren.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
A adron skrev:
Mer likt att man får betala för besiktning av bilen för att inte få körförbud faktiskt.
Håller jag inte med om. När det gäller bilen är det ditt val att besiktiga bilen och du betalar för besiktningen. Finns även lagstadgat att bilen ska besiktigas innan ett visst datum för att vara godkänd för trafik. När det gäller avloppet så är det kommunen som vill göra kontrollen utan att du bett om det. Finns heller ingen lag som säger att avloppet måste inspekteras någon viss tid utan det är rätt godtyckligt initiativ av kommunen som man inte har någon koll på när det kommer att ske.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan vi bara inte konstatera att det görs tillsyn/kontroll och kommunerna har lite olika hanteringar men inom ramen för vad som är rimligt (min åsikt).
Har inga problem att fylla i ett dokument om det behövs och det man inte vet något om får man hoppa över med notering varför det saknas, tar mig max 5-10 min.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
TRJBerg
B bara på låtsas skrev:
S

Det kan finnas andra aspekter som kommunen vill ha koll på. Tex det där med tanktömninen. I en kranskommun utanför Stockholm uppdagades ett bedrägeri där förarna till tankbilarna helt enkelt tagit ”halva priset” kontant betalt direkt av fastighetsägarna och organiserat tankbilarna så dom pumpade över skiten till en bil och sedan backade dom ner i en havsvik och tömde skiten direkt i havet. Då diffar inte det antal kbm som dom levererar till reningsverket. Det pågick under flera år.
Är det inte ganska irrelevant i den här diskussionen?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.