Det verkar som varje steg framåt i min renovering genererar fler frågor... Kan väl bero på att man aldrig gjort detta förut, men det går inte snabbt framåt precis.

Badsrummet är ganska snart uppreglat, men för att bli färdig måste jag flytta på befintliga avloppsrör (eftersom toaletten flyttas). Tidigare fanns det en toalett och en handfat och nu ska jag koppla på en golvbrunn från dusch.

Det jag vill undvika är lukter i rören om det nu kan bli några.

Lösningen idag ser ut som följer: Rör kommer nedifrån badrum och i en T-koppling går in i befintlig toalett. Röret fortsätter upp genom taget för avluftning. Röret till toalett får en anslutning uppifrån av ett 50-rör som går till handfat. Eftersom vi aldrig använde toaletten innan den nu revs vet jag inget om lukt idag!

Framtida lösning är att röret nerifrån ser likadant ut och att toaletten flyttas ca 1 m längre bort. Rör från handfat ansluter troligtvis uppifrån till 110 rör precis som idag. Röret från golvbrunnen måste dock ansluta till 110-röret från sidan för att fallet ska fungera (45 grenrör).

Fungerar denna lösningen eller måste jag vidta åtgärder för att eliminera lukt?

Förstår inte riktigt hur du menar. Du har väl vattenlås på alla ställen som handfat, dusch och då ska inte lukt vara några problem?

Svar ja, men som lekman är (var) jag inte 100% om vattenlås räcker. Gör det, så är det ju perfekt, för då funkar min planering!

Nu ska jag bara bygga också... :-)

Tack för hjälpen!

Vattenlås funkar....så länge de är fyllda med vatten :)
Töms det (utsugning) däremot pga felaktig installation av rör (eller uttorkning) kommer det inte lukta rosor.
Vi har ett vattenlås till duscken som har torkat ut under renovering, luktade........exkrement för att vara exakt ;)

Mvh
Boogie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.