7 530 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Avloppsrör under diskbänk
Om det är ett vanligt grått plast-rör så är det inga problem. Då är det garanterat inte från 40-talet och det kommer att hålla många år än. Personligen så hade jag hellre kapar röret med en bågfil eller en fintandad såg än en vinkelkap. Det är lättare att få ett rakt fint snitt då.
Stålrör = gjutjärn. Om det nu inte finns någon specialvariant som jag aldrig har hört talas om.
Det går ju att skaffa gjutjärnsrör än idag så det finns ju en liten chans att de använde det vid stambytet -96. Kontakta styrelsen och fråga hur de gjorde vid stambytet så behöver du inte fundera. I värsta fall så bytte de bara stammarna och lämnade kvar avsticken som original. Det låter inte som ett troligt tillvägagångssätt men man vet aldrig.
Normalt klarar sig de stående delarna på gjutjärn i det närmaste oskadda för evigt. Det blir ju inget slitage på dem, det är de liggande delarna under golvet som tar allt stryk. Ett katastrofläge är ju om du får en läcka under golvet då det rinner ner till grannen och förstör. Har du då riktig otur så får du inte stöd av din försäkring då man ganska lätt kan hävda att det inte är fackmannamässigt att lämna kvar nästan 100 år gamla avloppsrör....
Edit:
Nu låter jag som en riktig pessimist och olyckskorp. Det är inte meningen. Dock så är det lite avvikande med gjutjärnsrör så det kan vara värt ett mail till föreningen i alla fall. Det kanske till och med är normalt att man drar gjutjärn i flerbostadshus av någon anledning så att all min skepsis är helt obefogad. Vem vet.
Det går ju att skaffa gjutjärnsrör än idag så det finns ju en liten chans att de använde det vid stambytet -96. Kontakta styrelsen och fråga hur de gjorde vid stambytet så behöver du inte fundera. I värsta fall så bytte de bara stammarna och lämnade kvar avsticken som original. Det låter inte som ett troligt tillvägagångssätt men man vet aldrig.
Normalt klarar sig de stående delarna på gjutjärn i det närmaste oskadda för evigt. Det blir ju inget slitage på dem, det är de liggande delarna under golvet som tar allt stryk. Ett katastrofläge är ju om du får en läcka under golvet då det rinner ner till grannen och förstör. Har du då riktig otur så får du inte stöd av din försäkring då man ganska lätt kan hävda att det inte är fackmannamässigt att lämna kvar nästan 100 år gamla avloppsrör....
Edit:
Nu låter jag som en riktig pessimist och olyckskorp. Det är inte meningen. Dock så är det lite avvikande med gjutjärnsrör så det kan vara värt ett mail till föreningen i alla fall. Det kanske till och med är normalt att man drar gjutjärn i flerbostadshus av någon anledning så att all min skepsis är helt obefogad. Vem vet.
Klicka här för att svara