Hej
Vi ska renovera köket och ser att avloppsröret sticker upp 20 cm. Får man kapa den själv? Måste det vara VSS? Isåfall hur långt ner man kan kapa? Jag bor på en lägenhet. Det nya köket kommer från Ikea.

• Avloppsrör som sticker upp under diskbänk, med kopplingar och ett runt öppet hål i väggen. Renoveringsområde med rå betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bor du i en hyresrätt får du inte kapa röret på eget bevåg men det krävs ingen VVS-licens för att få kapa rör. I en BRF vet jag inte hur det förhåller sig juridiskt men där råder ju redan vilda västern i den här typen av frågor.

Ska du återanvända rörstumpen till något eller vill du bara bli av med det?

Ulltand Ulltand skrev:
Bor du i en hyresrätt får du inte kapa röret på eget bevåg men det krävs ingen VVS-licens för att få kapa rör. I en BRF vet jag inte hur det förhåller sig juridiskt men där råder ju redan vilda västern i den här typen av frågor.

Ska du återanvända rörstumpen till något eller vill du bara bli av med det?
Jag bor i bostadsrätt HSB. Jag vill bli av med det så att det ska inte förstöra lådorna under diskbänken.

4774
Risken om du kapar är att det inte längre sluter tätt vilket kommer skapa en evig kväljande doft av avlopp. Så säkerställ att du har packningar och muffar med rätt dimension först samt att du förmodligen behöver ett längre rör.

Om det inte skall användas igen borde det gå att proppa genom att tycka i lite fogskum.

4774
Ulltand Ulltand skrev:
Om det inte skall användas igen borde det gå att proppa genom att tycka i lite fogskum.
Är fogskum verkligen något man använder till avloppsrör?

• Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
Vill du bli av med det helt? Vart ska diskvattnet ta vägen i så fall?
...eller bara sänka så att gjutjärns-stumpen blir lägre?

4774 4774 skrev:
Är fogskum verkligen något man använder till avloppsrör?
Inte vad jag vet men det borde kunna fungera bra som propp. Fogskum gilla fukt för att vidhäfta och tätar nog bra mot ojämna ytor. Det transporterar heller ingen fukt.

Kapa med rondellslip eller tigersåg och stoppa ned en gumminippel(rsk 3106649) i röret för att ansluta det nya avloppsröret. Kan inte gå fel.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.