D
hej,

Håller på att renovera köket. Avsloppsröret under diskbänken sticker upp 20-30 cm vilket kommer förstöra förvaringen under diskbänken.

Kan jag kapa röret 5-8 cm ovanför golvet?

• Avloppsrör som sticker upp från golvet i ett renoveringsprojekt av ett kök med väggar målade för mätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Halloj!
Du kan kapa det jäms med golvet, det finns såpass fina ”passa i röret” gummiadaptrar idag som rörmokarn använder, så gjorde jag i vårat nybygge, där vi har ikeakök, dvs låg sockel, endast 8cm :)
Med vänlig hälsning, emil

D
Ah grymt! Tusen tack för snabbt svar :)

Hade 75 rör stack upp, och då trädde rörisen i en muff som var 45 (kanske 50mm) så kunde han essa upp det utan att det påverkade lådan under diskbänk!:) lycka till!

Känns väl smartare att avvakta med det till skåpet är monterat

Svårt att få dit skåpet utan att borra hål och förstöra, iom att röret sticker upp 20-30 cm :) enligt ts

D
Ja alltså finns det ingen anledning till att röret måste va sådär högt så är det väl bara kapa. Ju förr desto bättre

Röret är väldigt långtur från väggen dessutom. Så jah vill sätta dit en böj (i muffen) och dra det upp i skåpet mot väggen.

Tror mycket väl jag lan använda den gamla muffen då röret är jämntjockt hela vägen

D
Ska kanske tillägga att röret troligtvis är original från 1942.

Förstår det, som sagt bara kapa!
Och gå ner till 50mm dimesion behövs inte större:)
Gummiadaptrarna är rätt så flexibla!

Se upp med skarpa böjar och 50 rör. Kan bli lite problem om det sitter alltför undangömt

D Derbyboy skrev:
Ska kanske tillägga att röret troligtvis är original från 1942.
Om det är från 1942 kanske det är läge att byta röret?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ett avloppsrör från -42 bör du väl byta helt när du ändå gör en större renovering. Den tekniska livslängden på avlopp brukar ju sättas på ca 50 år och ditt är rör är ju faktiskt närmare 100 år än de 50 som det borde ha bytts vid. Om du byter röret så kan du dessutom placera det nya bättre i förhållande till väggen.

D
För att byta röret måste jag bryta upp golvet, dock kanske det inte är original.

stammarna byttes 96 och då lär väl man ha bytt röret, men vad vet jag....

Om röret är i gjutjärn så är det med all sannolikhet inte bytt -96.

Är det en lägenhet som du renoverar? I så fall får du ju inte byta avloppsrören själv då de i normala fall tillhör föreningen. Om du bor i hus så ska du ta dig omaket att byta röret nu om det är original. Förr eller senare så kommer det börja läcka och det är alltid tråkigt att behöva bryta upp ett nyrenoverat kök för att byta avloppet. Med lite otur så kommer vibrationerna från kapningen av röret eller annat arbete under renoveringen få det att srpicka så du får problem från dag 1.

Så den stora frågan är: Vilket material är röret gjort i?

D
Det är en lägenhet och röret är inte i gjutjärn. Tror inte att en vinkelkap orsakar några nämnvärda vibrationer. Det ska fanimej ett 3 tumsrör med 3 mm godstjocklek tåla. Kan inte tänka mig att kopplingen därnere är av klenare material.

Nu kör vi!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.