Hallå alla glada,
Jag hittade just detta forum och har sittat och läst lite. Verkar kanon.
Ja vad är då mitt problem, jo det skall jag berätta nu.
Jag bor i en bostadsrätt som är byggd 1999, för två månader sen så kom jag hem och hade översvämning i lägenheten. Så nu har det varit en lång dryg process med massa olika folk inblandade. Det är nämligen så att företaget som byggt dessa hus har fuskat med bygget och med besiktningen utav husen. Det har blivit konstaterat utav besiktningsmän. Så nu har föreningen kallat in jurister mm. Men eftersom jag inte orsakat skadan så står föreningens försäkringsbolag för allt förutom ytskiktet, där då mitt försäkrningsbolag kommer in i bilden.
Men mina huvudsakliga fråga i detta inlägg är dessa:
1. Hör fuktspärren till ytskiktet?
Jag tycker inte att fuktspärren bör höra till ytskiktet. Okej fix till exempel, jag behöver ju fix för att kunna sätta upp kakel. Jag behöver tapetklister för att kunna sätta tapeter. Men jag behöver ju inte en fuktspärr för att kunna montera ytskiktet? (jag vet ju att jag behöver en fuktspärr, men jag tycker inte den tillhör ytskiktet)
2. Finns det någon möjlighet att försöka få ut skadestånd utav byggfirman som fuskat när de byggt husen? För att jag varit tvungen att flytta ut igen och bo på annan plats i 2-3 månader, + allt man tappat i självrisk, åldersavdrag osv. Finns det någon möjlighet för något sånt tro?
Tacksam för eventuella svar
Ha det bra
/ Jonas
Jag hittade just detta forum och har sittat och läst lite. Verkar kanon.
Ja vad är då mitt problem, jo det skall jag berätta nu.
Jag bor i en bostadsrätt som är byggd 1999, för två månader sen så kom jag hem och hade översvämning i lägenheten. Så nu har det varit en lång dryg process med massa olika folk inblandade. Det är nämligen så att företaget som byggt dessa hus har fuskat med bygget och med besiktningen utav husen. Det har blivit konstaterat utav besiktningsmän. Så nu har föreningen kallat in jurister mm. Men eftersom jag inte orsakat skadan så står föreningens försäkringsbolag för allt förutom ytskiktet, där då mitt försäkrningsbolag kommer in i bilden.
Men mina huvudsakliga fråga i detta inlägg är dessa:
1. Hör fuktspärren till ytskiktet?
Jag tycker inte att fuktspärren bör höra till ytskiktet. Okej fix till exempel, jag behöver ju fix för att kunna sätta upp kakel. Jag behöver tapetklister för att kunna sätta tapeter. Men jag behöver ju inte en fuktspärr för att kunna montera ytskiktet? (jag vet ju att jag behöver en fuktspärr, men jag tycker inte den tillhör ytskiktet)
2. Finns det någon möjlighet att försöka få ut skadestånd utav byggfirman som fuskat när de byggt husen? För att jag varit tvungen att flytta ut igen och bo på annan plats i 2-3 månader, + allt man tappat i självrisk, åldersavdrag osv. Finns det någon möjlighet för något sånt tro?
Tacksam för eventuella svar
Ha det bra
/ Jonas
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Jag tror att praxis är att fuktspärren räknas till ytskiktet. Du är som bostadsrättshavare ansvarig för att du har ett tätt ytskikt som hindra fukt att gå ut i väggar och golv.
Om man tänker i lite bredare banor än kakel, så är det ju så att om du väljer att ha våtrumstapet (mattor) på väggarna så är det de som är fuktsäkra. Eller som var mer vanligt förr, att väggarna bara var målade. Även om det inte var någon vidare fuktspärr så var dert viktigt att hålla den väl underhållen för att hindra stora skador.
Ytskikt i ett badrum skall vara fuktätt, därav följer att du måste ha ett tätskikt under kakel. Som en del av kakelkonstruktionen.
Rent praktiskt så måste det också vara så. För du kommer aldrig att få en plattsättarfirma att ta ansvar för tätheten om de inte själva har satt både kakel och fuktspärr. Dvs det går inte (eller är åtminstonde svårt ) att dela upphandlingen till 2 moment.
Att stämma byggfirman som fuskade för snart 10 år sedan går kanske i teorin, har för mig att de ansvariga för byggfusk i 10 år. Men i praktiken tror jag att du kan glömma det. Även om det skulle gå att stämma firman, så handlar det i så fall bara om de direkta kostnaderna för byggfusket, och de täcks ju tydligen av föreningen och försäkringsbolaget.
Om man tänker i lite bredare banor än kakel, så är det ju så att om du väljer att ha våtrumstapet (mattor) på väggarna så är det de som är fuktsäkra. Eller som var mer vanligt förr, att väggarna bara var målade. Även om det inte var någon vidare fuktspärr så var dert viktigt att hålla den väl underhållen för att hindra stora skador.
Ytskikt i ett badrum skall vara fuktätt, därav följer att du måste ha ett tätskikt under kakel. Som en del av kakelkonstruktionen.
Rent praktiskt så måste det också vara så. För du kommer aldrig att få en plattsättarfirma att ta ansvar för tätheten om de inte själva har satt både kakel och fuktspärr. Dvs det går inte (eller är åtminstonde svårt ) att dela upphandlingen till 2 moment.
Att stämma byggfirman som fuskade för snart 10 år sedan går kanske i teorin, har för mig att de ansvariga för byggfusk i 10 år. Men i praktiken tror jag att du kan glömma det. Även om det skulle gå att stämma firman, så handlar det i så fall bara om de direkta kostnaderna för byggfusket, och de täcks ju tydligen av föreningen och försäkringsbolaget.
Ytsiktet är ditt. Lite enkelt sett kan man sägar att det som föreningen är underhållsskyldig för är stommen. dvs betongen. Fuktspärr, puts, fix, tapeter, färg, kakel, klinker osv är ditt underhållsansvar. Fuktspärren krävs för att du skall kunna angringa fix och kakel.
Ev skadestånd har du som lägenhetsinnehavare svårt att få från byggaren, eftersom du inte äger byggnaden utan enbart har nyttjanderätt. du är 3e man vilket nomalt sett sällan har rätt till skadestånd från ex en byggare. Det är föreningen som måste driva en ev fråga om skadestånd eftersom det är föreningen som står för lagfarten, du får i din tur rikta ett anspråk till föreningen som i sin tur får rikta detta mot byggaren.
Ev skadestånd har du som lägenhetsinnehavare svårt att få från byggaren, eftersom du inte äger byggnaden utan enbart har nyttjanderätt. du är 3e man vilket nomalt sett sällan har rätt till skadestånd från ex en byggare. Det är föreningen som måste driva en ev fråga om skadestånd eftersom det är föreningen som står för lagfarten, du får i din tur rikta ett anspråk till föreningen som i sin tur får rikta detta mot byggaren.
Klicka här för att svara

