Vi hade ett rum som luktade instänkt och unket i källaren så jag testade en ozonbehandling. Problemet är att nu luktar det ännu värre. Inte alls som innan, mer åt det sura fräna hållet. Vad kan ha hänt? Det var gått en månad nu och jag har vädrat för fullt men stanken vill inte ge med sig. Rummet har en heltäckningsmatta, kanske den som är boven? Men jag har luktat på mattan och tycker inte att den luktar konstigt.

Låter konstigt.
Kan det va att du haft exempelvis i mus i väggen eller någon annanstans som nu dött när du körde din ozonbehandling?
Det positiva isf är att lukten kommer försvinna, det negativa är att det kan ta tid innan den är mumifierad!

Lexington Lexington skrev:
Låter konstigt.
Kan det va att du haft exempelvis i mus i väggen eller någon annanstans som nu dött när du körde din ozonbehandling?
Det positiva isf är att lukten kommer försvinna, det negativa är att det kan ta tid innan den är mumifierad!
Nej, det luktar extremt kemiskt, inte alls dött. En frän stickande lukt. Tänk kemilektion som gått snett.

• Gilla
A Fr
  • Laddar…
Kom lukten direkt efter behandlingen?

Tänker att något material i rummet reagerat med ozonet och skapat denna nya lukt. En kemist kanske kan ta resonemanget lite längre än så

ozonet i sig luktar ju också men brukar uppfattas som en fräsch doft

Snailman
De där som annonserar om ozonaggregat överallt skriver ju att det bildas giftiga ämnen om man ozonbehandlar för lång tid, deras aggregat går väl att ställa in för rumsstorlek typ.

Inte vet jag om det ligger någon sanning i det de skriver eller om det bara är 'kreativ' marknadsföring

från ozoneairs hemsida:

En ozonbehandling ska inte pågå för länge. Därför arbetar Ozoneairs i intervaller, vilket är unikt. Vid för långa intervaller finns en risk att ozonet reagerar ytterligare en gång med de restprodukter som bildats vid första reaktionen. Vid den andra reaktionen kan syror och vissa illaluktande ämnen bildas.

Ulltand Ulltand skrev:
Kom lukten direkt efter behandlingen?

Tänker att något material i rummet reagerat med ozonet och skapat denna nya lukt. En kemist kanske kan ta resonemanget lite längre än så

ozonet i sig luktar ju också men brukar uppfattas som en fräsch doft
Japp, lukten kom direkt efteråt och nu har det gått över en månad, ja nästan två månader, och det luktar fortfarande syra i rummet. Det finns en friskluftsfläkt som är på dygnet runt i rummet men det hjälper inte.

M maxald skrev:
Japp, lukten kom direkt efteråt och nu har det gått över en månad, ja nästan två månader, och det luktar fortfarande syra i rummet. Det finns en friskluftsfläkt som är på dygnet runt i rummet men det hjälper inte.
Då kan man ju utesluta död djur.

Ta materialprover om det går och lukta på dem någon annanstans.

Luftrenare med aktivt kol kan hjälpa upp situationen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.