Funderar på avloppsluftningen i mitt garage. Antar att man brukar leda röret i en vägg? Jag hade helst inte haft en vägg där luftningen är placerad i taket.
Röret som är monterat går ej att böja. Går det att byta ut röret mot ett böjbart och leda luftningen i taket?
Hur brukar man göra? Annars får jag väl planera om min planlösning
Röret som är monterat går ej att böja. Går det att byta ut röret mot ett böjbart och leda luftningen i taket?
Hur brukar man göra? Annars får jag väl planera om min planlösning
Redigerat:
Dra med 110 mm rör med fall. Fallet krävs eftersom ångan kondenserar i röret och då måste kunna rinna tillbaka i avloppet utan att bilda vattenlås eller strypande vattenspeglar. 75 mm kan accepteras i varma utrymmen men med eget avlopp vill du helst ha 110 mm hela vägen för att inte draget ska minska. Och ju färre svängar desto bättre för draget.Ankarstjärna skrev:
Kolla i manualen för den enskilda avloppet vilka krav som ställs på avluftnigen. Är det slamavskiljare med infiltration/markbädd/reningsburk efter så gäller svensk standard. Jag har för mig att de vill ha 110 mm.
Tack för svaret.Claes Sörmland skrev:
Dra med 110 mm rör med fall. Fallet krävs eftersom ångan kondenserar i röret och då måste kunna rinna tillbaka i avloppet utan att bilda vattenlås eller strypande vattenspeglar. 75 mm kan accepteras i varma utrymmen men med eget avlopp vill du helst ha 110 mm hela vägen för att inte draget ska minska. Och ju färre svängar desto bättre för draget.
Kolla i manualen för den enskilda avloppet vilka krav som ställs på avluftnigen. Är det slamavskiljare med infiltration/markbädd/reningsburk efter så gäller svensk standard. Jag har för mig att de vill ha 110 mm.
Klicka här för att svara
