H Hekos skrev:
Om jag inte minns fel så är svavelföreningarna tyngre än luft och det känns nog inte helt troligt att de skulle spridas från avloppsledningarna till avluftningsröret på hustaket. Känns mer sannolikt att det borde finnas en pumpstation i närheten (vilket det även finns på självfallsledningar) eller ett luftningsrör direkt på avloppsnätet närmre marknivå. Gå och sniffa runt nästa gång det luktar och försök lokalisera källan.
Men visst, förändringar i lufttryck kanske också kan trycka upp gaserna från kommunala nätet om man har otur.
Har varit uppe på taket och känner tydligt doften från röret!

Claes Sörmland
GreenDragon GreenDragon skrev:
Jag får kolla lite, om man tänker på hur husen har det så har vi självfall, en del av husen pump, skulle gissa på pump från den allmänna anläggningen.
Det kan vara så enkelt att när grannen med intervall pumpar sitt stinkande vatten från sin pumpgrop till den allmänna anläggningen så är din avloppsledning och avluftning den som ligger närmast och så får du en den omgång av stinkande luft. I så fall skall lukten komma då och då i kortare tidsperioder och inte kännas hela tiden.

Jag har ett par hus som delar på en pump till det allmänna avloppet. När deras pump går så luktar det vid gatan från gatubrunnen där deras pump ansluter till det allmänna nätet.

Claes Sörmland
Lösning då?

Om lukten kommer från den allmänna anläggningen så kommer den till dig för att det finns ett luftdrag från den allmänna anläggningen till din avluftning.

VA-huvudmannen kan minska detta drag genom att ordna med avluftning av sitt rörsystem, då sjunker trycket i systemet relativt din avgrening och mindre luft och därmed mindre lukt dras in till dig. VA-huvudmannen kan göra det genom att sätta in t ex otäta brunnslock eller montera stående avluftningsrör på ledningen.

Det du själv kan göra är att byta din avluftning mot en vakuumventil för att stoppa flödet eller kanske installera en luftning på din ledning längst ned i trädgården (med risk för att få lukt där istället). Kolfilter på avluftningen nämndes ju också ovan, jag har så svårt att tro att det fungerar långsiktigt eftersom kolen kommer att mättas väldigt snabbt.

H Hekos skrev:
Om jag inte minns fel så är svavelföreningarna tyngre än luft och det känns nog inte helt troligt att de skulle spridas från avloppsledningarna till avluftningsröret på hustaket.
Gasens densitet är inte intressant längre när det är utspädd ned till tusendelar av ppm-nivå med luft (och det stinker ändå illa i våra näsor), och svavelbaserade dofter och andra dofter med högre molekylvikt bärs ut i luften av tex. bildad lättare metangas som också skapas i typiskt syrefria miljöer där tex. svavelväte och andra starka luktämnen bildas.

Är det minsta lilla syresatt så minskar doftbildningen snabbt då många av de doftande ämnena är inte stabila i miljöer med fri, löst syre i vattnet - tex. svavelväte oxideras tämligen fort tillbaka till sulfater igen av luftsyre, men kan behöva vara löst i vatten för att processen skall slutföras fortare och därför klarar sig ett tag i atmosfären och luktar illa.

Etymerkaptan anges ofta ha en doftgräns (det är stor spridning mellan olika källor) av 0,00019 ppm men det fins kaptaner och andra organiska föreningar var nivå är från tusen till miljon-del av etymerkaptan och ändå luktar - dvs. det räcker med enstaka molekyler för att man skall reagera på det. - det flesta kaptaner lukta illa till väldigt illa (tänk pappersbruk med några gram kaptaner per timme stinker ned kubikkilometrar med luft i grannskapet upp till flera mil bort) men det fins en som man ser fram emot stunden när man känner den - kaffedoften...

Svavelväte är relativt kaptarerna ganska lågluktade med en doftgräns kring 0,001 - 1 ppm (beroende på källa) och intensiv obehaglig doft kring 20-30 ppm, och vid runt 100-150 ppm så dövas luktsinnet så att man inte längre känner det och då är det i farliga koncentrationer i luften, utan att man känner det.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lösning då?

Om lukten kommer från den allmänna anläggningen så kommer den till dig för att det finns ett luftdrag från den allmänna anläggningen till din avluftning.

VA-huvudmannen kan minska detta drag genom att ordna med avluftning av sitt rörsystem, då sjunker trycket i systemet relativt din avgrening och mindre luft och därmed mindre lukt dras in till dig. VA-huvudmannen kan göra det genom att sätta in t ex otäta brunnslock eller montera stående avluftningsrör på ledningen.

Det du själv kan göra är att byta din avluftning mot en vakuumventil för att stoppa flödet eller kanske installera en luftning på din ledning längst ned i trädgården (med risk för att få lukt där istället). Kolfilter på avluftningen nämndes ju också ovan, jag har så svårt att tro att det fungerar långsiktigt eftersom kolen kommer att mättas väldigt snabbt.
Tack så mycket för svar!

Väl värt 900 kr vartannat år för att slippa avloppslukt! MVIMG_20260505_172521.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

NyKarin NyKarin skrev:
Väl värt 900 kr vartannat år för att slippa avloppslukt! [bild]
Har du någon länk?

GreenDragon GreenDragon skrev:
Har du någon länk?
Ehm, beställt via min bror som jobbar på Dahl. Men samma pris som länken ovan.

Eller lite billigare Screenshot_2026-05-11-12-58-32-137_com.google.android.apps.docs-edit.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.