Tänker bygga en egen radonsug för att få ned radonvärdena i huset. Köpte därför Radonboken för att lära mig hur man bygger en radonsug. I den står det att det är lämpligast med avloppsrör 110 mm med gummiringstätade fogar eller spiralfalsade plåtrör. Jag hade tänkt mig ventilationsrör 100 mm av plast men verkar som man ev. måste ha tätare pga. att radon är en gas och riskerar att läcka ur annars!?
Hur gör man då med ventilationsfläkten som är 100 mm?
Eller är det inte så noga med att det är avloppsrör/gummiringstätade fogar och jag kan köra med vanliga ventilationsrör på 100 mm?
Tänkte mig följande ventilationsfläkt på utsidan:
https://www.systemair.com/sv-se/produkter/flaktar/kanalflaktar/cirkulara-kanalflaktar/rvf?sku=75068
I själva bottenplattan tänkte jag använda en Takhuv FRESH 100mm där jag helt enkelt skruvar bort "hatten" och vänder den upp och ned som radonsug:
https://www.hornbach.se/p/takhuv-fresh-100mm/8514265/
Eller är det inte så noga med att det är avloppsrör/gummiringstätade fogar och jag kan köra med vanliga ventilationsrör på 100 mm?
https://www.systemair.com/sv-se/produkter/flaktar/kanalflaktar/cirkulara-kanalflaktar/rvf?sku=75068
I själva bottenplattan tänkte jag använda en Takhuv FRESH 100mm där jag helt enkelt skruvar bort "hatten" och vänder den upp och ned som radonsug:
https://www.hornbach.se/p/takhuv-fresh-100mm/8514265/
Låter inte omöjligt med det du tänker använda. Vilket resultat det får på radonhalten är mer svårbedömt,S Sp1nd3l skrev:Tänker bygga en egen radonsug för att få ned radonvärdena i huset. Köpte därför Radonboken för att lära mig hur man bygger en radonsug. I den står det att det är lämpligast med avloppsrör 110 mm med gummiringstätade fogar eller spiralfalsade plåtrör. Jag hade tänkt mig ventilationsrör 100 mm av plast men verkar som man ev. måste ha tätare pga. att radon är en gas och riskerar att läcka ur annars!?
[länk]
[länk]
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
har liknande fläkt på utsidan men 98w EC motor , tänk på att inte placera den där ni vistas mycket utomhus för den låter ganska högt .S Sp1nd3l skrev:Tänker bygga en egen radonsug för att få ned radonvärdena i huset. Köpte därför Radonboken för att lära mig hur man bygger en radonsug. I den står det att det är lämpligast med avloppsrör 110 mm med gummiringstätade fogar eller spiralfalsade plåtrör. Jag hade tänkt mig ventilationsrör 100 mm av plast men verkar som man ev. måste ha tätare pga. att radon är en gas och riskerar att läcka ur annars!?
[länk]
[länk]
Använd avloppsrör i plast med gummitätning , vanligt med 110mm men smalare rör kan också användas(smalrörsmetoden) finns olika gummibussningar så inga problem att ansluta till fläkten
Låter den mycket även på lägre varvtal? Kommer ha en Shelly Plus 1 för att styra fläkthastigheten och förhoppningsvis behöver den inte köra så hårt. Eller borde jag kolla på en isolerad kanalfläkt istället?S stenna skrev:har liknande fläkt på utsidan men 98w EC motor , tänk på att inte placera den där ni vistas mycket utomhus för den låter ganska högt .
Använd avloppsrör i plast med gummitätning , vanligt med 110mm men smalare rör kan också användas(smalrörsmetoden) finns olika gummibussningar så inga problem att ansluta till fläkten
Tänkte placera den på ett ställe där ingen är så ofta. Dock är det mot närmsta granne och även sovrumsfönster i närheten. Kanske borde jag kolla på en isolerad kanalfläkt i stället? Den kommer ju då vara inomhus (i garaget) med samma ställe som utblås men då slipper man ljudet kanske?
https://www.systemair.com/sv-se/pro...ktar/isolerade-kanalflaktar/kvk/kvk?sku=92167
Har du exempel på gummibussning som passar 100 mm fläkt för 110 mm avloppsrör?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
kanalfläkt eller skåp med fläkt inomhus är nog ett bättre alternativ med tanke på störande ljud , men dyrare .S Sp1nd3l skrev:Låter den mycket även på lägre varvtal? Kommer ha en Shelly Plus 1 för att styra fläkthastigheten och förhoppningsvis behöver den inte köra så hårt. Eller borde jag kolla på en isolerad kanalfläkt istället?
Tänkte placera den på ett ställe där ingen är så ofta. Dock är det mot närmsta granne och även sovrumsfönster i närheten. Kanske borde jag kolla på en isolerad kanalfläkt i stället? Den kommer ju då vara inomhus (i garaget) med samma ställe som utblås men då slipper man ljudet kanske?
[länk]
Har du exempel på gummibussning som passar 100 mm fläkt för 110 mm avloppsrör?
Fläkthastigheten har stor betydelse för ljudvolym , sommartid kanske du kan ha lägre fläkthastighet , funkar inte för mig ,jag kör max fläkthastighet hela året .
Sök på gummimuff 110-100 tex. https://www.bygghemma.se/hus-och-by..._term=4583520403172910&utm_content=Ad group 1
Jag fick ett tips hör på sidan för några månader sedan efter att jag börjat kolla efter hur mycket radon mitt hus ev kunna ha i källaren.
Jag kollade också med flera företag vad det ev skulle kosta att fixa detta OM det skulle visa sig att det fanns mycket radon inne.
Jag skaffade en Airthings mätare med 7 ilika sensorer, med bla radonmötare. Eftersom den kräver minst 4 veckor för en stabilisering har jag nu lite mer trovärdiga mätvärden
Jag fastnade för att göra ett undertryck under huset med en frånluftfläkt från spolröret som går ner till dräneringen. Huset har mycket makadam under plattan som ligger på en grusås. Jag kopplade ihop rensröret provisoriskt först med en fläkt från Jula i utloppet för att se om det hände något inne.
Redan efter 2 dagar sjönk radonhalten från runt 140 Bq till runt 50 Bq. Med reservation att detta var under mätaren intrimning.
Nu har jag gjort utsuget mer permanent och satt fast föret i fasaden för att köra över vintern. Men under de 2 dagar som jag höll på steg värdet inne då sugen inte var igång. Man skall veta att vid högtryck ute sjunker värdet på Bq inne och vid lågtryck stiger värdet enl min mätning.
Resultatet har blivit de sista 30 dagarna från 21-31 Bq med lägsta värde 9 Bq. Hoppas givetvis att dessa värden håller. Kostnaden blev 99 sek för 1m rör, 1 övergång från dräneringsrensen, några 110 rör böjar som jag också satte fläkten i och Julafläkten på 14w för 199 sek.
Ingen vetenskaplig utredning men funkar för mig. Återkommer med nya mätvärden om en månad.
Stort tack till dem som gav mig tipsen här på sidan! Guld värt! 🙏🙏🙏
Jag kollade också med flera företag vad det ev skulle kosta att fixa detta OM det skulle visa sig att det fanns mycket radon inne.
Jag skaffade en Airthings mätare med 7 ilika sensorer, med bla radonmötare. Eftersom den kräver minst 4 veckor för en stabilisering har jag nu lite mer trovärdiga mätvärden
Jag fastnade för att göra ett undertryck under huset med en frånluftfläkt från spolröret som går ner till dräneringen. Huset har mycket makadam under plattan som ligger på en grusås. Jag kopplade ihop rensröret provisoriskt först med en fläkt från Jula i utloppet för att se om det hände något inne.
Redan efter 2 dagar sjönk radonhalten från runt 140 Bq till runt 50 Bq. Med reservation att detta var under mätaren intrimning.
Nu har jag gjort utsuget mer permanent och satt fast föret i fasaden för att köra över vintern. Men under de 2 dagar som jag höll på steg värdet inne då sugen inte var igång. Man skall veta att vid högtryck ute sjunker värdet på Bq inne och vid lågtryck stiger värdet enl min mätning.
Resultatet har blivit de sista 30 dagarna från 21-31 Bq med lägsta värde 9 Bq. Hoppas givetvis att dessa värden håller. Kostnaden blev 99 sek för 1m rör, 1 övergång från dräneringsrensen, några 110 rör böjar som jag också satte fläkten i och Julafläkten på 14w för 199 sek.
Ingen vetenskaplig utredning men funkar för mig. Återkommer med nya mätvärden om en månad.
Snyggt! Har också funderat på en liknande lösning men måste kolla upp hur det är med dräneringsrören.Stefan_Kba skrev:
Jag fick ett tips hör på sidan för några månader sedan efter att jag börjat kolla efter hur mycket radon mitt hus ev kunna ha i källaren.
En fråga dock. Någon speciell anledning till att du kör röret så långt upp från marken?
Hej,S Sp1nd3l skrev:
Jag har ett öppningsbart källarfönster till vänster och ville komma lite ovan detta. Läste på ett ställe att man bör släppa gasen ovan tak... .en då får man ju göra ett träfoder runt så att man inte förstör utseendet helt på gaveln. Men vi får se - kanske kortar ner det till våren som du också är inne på. Men å andra sidan läcker ju hela tomten lite radon så det kanske inte spelar så stor roll.
Men kul att en liten kostnad gjorde den effekten.
Hur långt är det till källarfönstret? Släppa gasen över tak tror jag är overkill, gasen blir ju snabbt utspädd även om den är extra koncentrerad när man fläktar ut den.Stefan_Kba skrev:
Hej,
Jag har ett öppningsbart källarfönster till vänster och ville komma lite ovan detta. Läste på ett ställe att man bör släppa gasen ovan tak... .en då får man ju göra ett träfoder runt så att man inte förstör utseendet helt på gaveln. Men vi får se - kanske kortar ner det till våren som du också är inne på. Men å andra sidan läcker ju hela tomten lite radon så det kanske inte spelar så stor roll.
Men kul att en liten kostnad gjorde den effekten.
Klicka här för att svara