En fråga till er som har koll på avlopp på tomt där grundvattnet ligger högt.

Vi är spekulanter på hus som ska användas som fritidsboende. Idag är det trekammarbrunn och ”infiltrationsbädd”, hus byggt slutet 30-talet med källare och toalett och badkar med dusch i källaren. Jag anar att de haft problem med avloppet, är spår från vatten som stått i källaren.

Grundvattennivån verkar vara ca 2 meter under markyta i ca augusti att döma av andra som borrat i området. Enligt SGU är vattenmagasin fullt till ca 80-99 % under ca jan-april. Min gissning är att grundvatten kan ha gått upp/går upp i infiltration under den blöta tiden på året och gör att det blir stopp i avloppet o att vatten runnit bakåt in i källaren.

Min fråga är om någon har erfarenhet av att lösa avlopp i den situationen. Tank är inte aktuellt pga höga löpande kostnader med tömning. Har tittat på minireningsverk, t ex August ta-8, då kompletterat med pump eller pumpstation och någon form av backventil. Har någon koll på om det funkar, och var gör vi av vattnet som lämnar reningsverk när det pumpas ut?

Vi har ännu inte skrivit på och jag funderar på om det går att lösa rimligt avlopp om det är så att grundvattnet går upp i infiltration, eller om vi ska slita i det och hitta ett annat hus. Nu gillar vi kåken och läget så går det att lösa så skulle det vara bra.

Vi ska flytta toa o dusch till övervåning så vi säkerställer bra fall.

Skulle det vara smartare/billigare att göra samma lösning med pump till ngn form av moduler som ligger högre än vad infiltrationen gör idag?

Vi drar i sådana fall nya stammar för avlopp, vad gör vi för att hindra att vatten rinner in via de gamla stammarna till källaren.

Någon som varit i liknande situation och löst det på ett bra sätt?

Claes Sörmland
Lösning kan t ex vara en förstärkt infiltration, alltså en sandkulle ovanpå marken dit du pumpar vattnet efter slamavskiljaren. Det är som en markbädd kombinerad med infiltration under sandbädden. Eller markbädd på burk. Eller minireningsverk av något slag. Notera att minireningsverk som bygger på aktivt slam är direkt olämpliga för fritidsboenden eftersom de har en uppstartsperiod när de inte har belastats på länge. Tråkigt att sakna rening första tre veckorna på semestern...

Om marken inte kan ta emot vatten behövs ett dike eller liknande att leda vattnet i.

• Gilla
Haxen
  • Laddar…
Skulle t ex Fann biobädd efter befintlig 3-kammarbrunn kunna vara en lösning? Jag förstår det som att den är mindre känslig för högt grundvatten än vanlig infiltration. Om den då placeras högre upp och går fri från grundvatten, o då kan få fall på utlopp till stenkista, med pumpbrunn efter trekammarbrunnen (och då med tät trekammarbrunn i betong) så borde det vara en lösning som ger fungerande avlopp även i perioder av mycket högt grundvatten.

Och att då biobädden förankras rejält i marken så den inte trycks upp av grundvattnet.

Hur funkar pumpbrunn förresten? Är det vad det låter som, en brunn som fylls till en viss nivå och sedan töms med pump? Då bör även den vara tät så inte grundvatten kan rinna in?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.