S0MMER S0MMER skrev:
Vore intressant att se resten av badrummet, rördragningar, golvbrunn, tröskel, osv. Ser det ut sådär vid toaletten blir man liksom lite nyfiken på resten.
Tror nog vi får leva i ovisshet med tanke på att tråden är 11år gammal och att det är 10 år sen TS var inloggad senast :thinking:

• Gilla
  • Haha
S0MMER och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Tror nog vi får leva i ovisshet med tanke på att tråden är 11år gammal och att det är 10 år sen TS var inloggad senast :thinking:
Haha, såg inte det :crysmile:

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Alla gubbar, som skriver om silikon. Jag har inte använt silikon på sååå många år! För några år sedan så fick jag i uppdrag att fixa till en silikonkant till ett badkar. Det såg för otäckt ut, så jag åtog mig inte jobbet p.g. av att jag hade tjafs med min nacke. Men sedan var jag nere på Hornbach och snackade med VVS-arna där om silikon i badrum. Då fick jag klart för mig att det kommit rekommendationer ifrån Casco(flera år sedan), att man inte stödde silikonanvändning i några delar av våtutrymme, diskhoar och liknande ställe. Det går inte att få silikon mögelfritt. Man kan inte skydda fogen mot mögel eller färga in en fog, som gulnar p.g.a silikonets egenskaper.
Budskapet ifrån Casco använd Våtrumsfog(AquaSeal). Bättre tätare fog, övermålningsbar, och mindre problem med svartmögel. Inget av silikonets "feta", porösa och gummiaktiga egenskaper och går att använda på många ställen. (använder den till borrhål i väggar som blir så glasblanka att plastpluggar helt enkelt glider ut, som vid t.ex fastsättning av vaskar. Suveränt bra. Har inte använt silikon på så många år och är nöjd med det!(y)
Ps. Casco ägs idag av Sika!

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
B BCAB skrev:
Alla gubbar, som skriver om silikon. Jag har inte använt silikon på sååå många år! För några år sedan så fick jag i uppdrag att fixa till en silikonkant till ett badkar. Det såg för otäckt ut, så jag åtog mig inte jobbet p.g. av att jag hade tjafs med min nacke. Men sedan var jag nere på Hornbach och snackade med VVS-arna där om silikon i badrum. Då fick jag klart för mig att det kommit rekommendationer ifrån Casco(flera år sedan), att man inte stödde silikonanvändning i några delar av våtutrymme, diskhoar och liknande ställe. Det går inte att få silikon mögelfritt. Man kan inte skydda fogen mot mögel eller färga in en fog, som gulnar p.g.a silikonets egenskaper.
Budskapet ifrån Casco använd Våtrumsfog(AquaSeal). Bättre tätare fog, övermålningsbar, och mindre problem med svartmögel. Inget av silikonets "feta", porösa och gummiaktiga egenskaper och går att använda på många ställen. (använder den till borrhål i väggar som blir så glasblanka att plastpluggar helt enkelt glider ut, som vid t.ex fastsättning av vaskar. Suveränt bra. Har inte använt silikon på så många år och är nöjd med det!(y)
Verkar som att dom rekommenderar den idag. :geek:

• En tub Sanitary Silicone för mögelresistent fogning visas med information om produktens egenskaper och miljöcertifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Reklamgubbar gör ju inte silikon bättre och i reklamen står det inte hur länge den är resistent, oftast så står det i det finstilta(produktbladen) att mögelresistens håller si eller så långt tid eller att man inte kan garantera resistensen efter si eller så lång tid, om det står något alls. Dom är väl rädda att tappa marknadsandelar. Hantverkare & allmänhet är ju så inkörda med silikon, så den tillverkare som avstår ifrån den marknaden är nog inte född. Silikon ifrån Casco fanns ju även när jag slutade använda det. Det fanns ett amerikanskt märke, som jag tappat namnet på med trippel X, alltså skulle vara motståndskraftig mot 3 olika mögelsorter. Den hade vi i ett restaurangkök. I nästan 2 år klarade den sig sen kom möglet krypande. Den feta yta som silikon lämnar efter sig är ett problem när man skall lägga ny tätning. Då fäster alla andra tätningsmedel inklusive silikon dåligt på den gamla feta ytan. Ja, jag är nöjd med att slippa silikon. Det har sparat mig mycket arbetstid. Våtrumsfog, som också innehåller extra antimögelbehandling är både lättarbetade och bra när man kanske behöver sätta en färgklick på för att få rätt nyans till materialet bredvid, eller att öka på motståndskraften mot mögel eller smuts på utsatta ställen, lätt att tvätta bort med kristallolja, om det kommit en "klick" fel, osv. Den blir lite hårdare än silikon.

Tack för info!
B BCAB skrev:

A Aembla skrev:
Tack för snabbt svar! Vad ett förminskningsrör är eller vad det gör där har jag ingen aning om, vi lät hantverkare göra allt jobb fram tills nu så att allt skulle bli rätt : )
Limma var ju en bra ide, vet du vad för slags lim som skall användas?
Visst borde det gå bra att reklamera om inte måtten uppfylls?
Gör om och gör rätt säg det till dem .

Perrolf Perrolf skrev:
Gör om och gör rätt säg det till dem .
Efter12 år?

K Kane skrev:
Efter12 år?
Ja, det är väl dags nu.

• Gilla
Don_Simon
  • Laddar…
K Kane skrev:
Efter12 år?
Haha förlåt så inte datumet.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.