Hej
Jag tänkte ringa till hantverkarna och fråga: "ska det verkligen se ut så här" men hejdade mig precis eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska säga mer. Tänkte höra om någon skulle vilja hjälpa mig avgöra om det är fel gjort eller om jag är ute och cyklar? Trodde inte att det skulle vara så svårt att sätta dit toan, har sett andra göra det och det ser inte så farligt ut, bara ställa på och skruva fast. Men när jag skulle ställa på den tog röret i toan i kanten på avloppet och bara stog och gungade 5 cm ovanför golvet. Köpte en standardtoa för att det inte skulle vara några problem med mått och liknande, men det verkar inte ha hjälpt. Jag tycker avloppet sitter alldeles för nära väggen, de har ju inte ens kunnat kakla bakom det. Vore tacksam för kommentarer!

• 20100104217.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nicknolte och 1 till
  • Laddar…
Hmm, det där blir nog inte lätt :wow:
Brukar vara minst 20 mm som krävs mellan rör och kakel för att en WC ska gå att få dit. Tror inte du kommer att hitta nån WC som passar men det kan finnas en WC-stos som flyttar ut röret en bit. Kolla tex på http://www.jafo.eu/products.php?groupid=18&pro_id=204

Varför har du ett förminskningsrör nersänkt, det ska väl inte vara där?

40 mm krävs mellan vägg (inte kaklet) och rör om tätskiktet ska gå att få godkännt också.

PS limma toaletten, skruva inte i golvet.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Vad ett förminskningsrör är eller vad det gör där har jag ingen aning om, vi lät hantverkare göra allt jobb fram tills nu så att allt skulle bli rätt : )
Limma var ju en bra ide, vet du vad för slags lim som skall användas?
Visst borde det gå bra att reklamera om inte måtten uppfylls?

• Gilla
Varberger och 1 till
  • Laddar…
Alt 2. Köpa WC stol med utkast bak. Och lämplig anslutning.

p.s. om hantverkaren gjorde både VVS och kaklet, då har han gjort fel!

www.rinkabyror.se // WC-stol IFÖ Sign 6872 samt klosettböj 4796

Redigerat:
  • Gilla
leifberggren och 2 till
  • Laddar…
Hantverkarna har gjort allt, tätskikt, VVS och kakel, och vi skall få ett intyg på att det är rätt gjort. Känns inte som att det är så mycket värt...

• Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
Då får du gå vidare. Kontakta ditt försäkringsbolag. De hjälper dig!

• Gilla
Petjoha
  • Laddar…
Okej, Tack för hjälpen!

• Gilla
Larmal
  • Laddar…
Aembla skrev:
Tack för snabbt svar! Vad ett förminskningsrör är eller vad det gör där har jag ingen aning om, vi lät hantverkare göra allt jobb fram tills nu så att allt skulle bli rätt : )
Limma var ju en bra ide, vet du vad för slags lim som skall användas?
Silicon.

• Gilla
Jhgbgvvvgvvkh och 1 till
  • Laddar…
Är det yttre röret vitt till färgen eller grått? svårt att se på bilden. Kolla också hur/om förminskningsröret sitter fast i nederkant. Är det hopkopplat med ett annat rör? En WC ska ha 110 mm rör hela vägen, aldrig ett 75mm rör.

• Gilla
Metafor och 2 till
  • Laddar…
Aembla skrev:
BILD
Jag lånade din bild. Hoppas du tar inte illa upp. Men kolla de bitarna med rött och
det spruckna som jag märkte med pil.

Så ska det absolut inte se ut! Vad var det för hantverkare som gjorde så?

p.s. jag ser inget silicon mellan golv och vägg!

• lan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hanbch
  • Laddar…
Röret är kritvitt, borde det vara i någon annan färg? Där det är som smalast är det 90 mm. Sprickan i plattan blev när jag försökte trycka dit toan. Dumt att ta till våld men det känndes rätt just då...
Det stämmer att det inte är något silicon mellan golv och vägg, och det borde det ju vara. Blir inget roligt samtal med hantverkarna...
Jag är inte riktigt säker på vilken firma som gjort vad, eftersom vi anlitade en firma som i sin tur anlitade klåparen som gjorde detta. När jag kommer hem och kan kolla upp det utlovas en uthängning här i forumet. Om jag inte får tag på honom först och han är riktigt trevlig, serviceminded och fixar det hela. Stor chans : )

Aembla skrev:
Röret är kritvitt, borde det vara i någon annan färg?
Det stämmer att det inte är något silicon mellan golv och vägg, och det borde det ju vara. Blir inget roligt samtal med hantverkarna...
Jag har aldrig sett ett vitt 110 mms rör, brukar vara gråa? 90 mm låter som en konstig diameter också, vilket rör har den storleken? Är det innermåtten på det yttre röret?

Silicon mellan vägg och golv är inte alltid nödvändigt, detta har diskuterats ett antal gånger här på forumet. Sök lite på det....

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag tror att det som är synligt är en sådan grej som länkades tidigare i tråden i ett svar ( http://www.jafo.eu/products.php?groupid=18&pro_id=204 ) fast jag har tagit bort huven och våldfört mig lite på den för att pressa på toan. Svängde förbi byggvaruhuset nyss och kikade på en sådan stos eller vad det hette, och vad jag kan se är det samma som sitter i mitt golv fast den är vänd så dumt att den hamnar för nära väggen. Upptill är det 12 cm ungeär och den mindre öppningen man ser längre ned är 9 cm, om jag mätt rätt. Hela den här mojjen verkar vara nedtryckt i ett större rör som förmodligen är själva avloppsröret.

Men hela stosen ska inte tryckas ner i det yttre röret utan den ska "hänga" över kanten för att möjliggöra förflyttningen av WC i sida eller djup. Vad har du för diameter på ytterröret är det ett 125 mm rör? Då ska du ha en stos som passar ett 125 mm rör istället för den du har nertryckt.

Redigerat:
  • Gilla
mats1631 och 1 till
  • Laddar…
T
Men för helvete, vad är det för jävla klåpare det finns ute i landet??

Att man inte ens reflekterar över att röret är alldeles för nära väggen eller som i detta fall kloss emot, sjukt ju.

Sen så är röret alldeles för lågt också, kommer att rinna ut i sidorna om man spolar.

Om jag hade fått tag i hantverkaren hade han fått en pungspark!!

Och åter igen, det ska INTE vara någon silikon i vägg/golvvinkel. Endast i vägg/väggvinkel och där är det egentligen bara nödvändigt om det är träbjälklag.

• Gilla
JockeÅgren och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.