Hej,
Kan någon klok vvsare hjälpa mig reda ut detta.
Golvfogarna kring toan började bli mörka, fuktiga efter att en hantverkare sommaren 2024 tagit bort toan tillfälligt för att komma åt väggen bredvid och därefter satt tillbaka toan. Denna persons företag har gått i konkurs.
Det är testat att byta gummimanchett av en annan rörmokare i höstas, han upptäckte vid undersökningen att det läckte vatten under toan vid spolning men fukten i fogen är kvar efter snart 9 månader, dock är det inte så mycket längre. Man ser på bilden från i höstas att det är mörkt men fogen är eg ljusgrå så det var väldigt blött i höstas. Nu känns det inte blött när man känner med handen bakom toaröret när man spolar men det är ändå fukt kvar i fogarna.
Jag undrar, är det en stos som sitter där eller vad är det för typ av avloppsrör?
Vad ska man göra för att lösa detta på enklaste sätt, jag har en gustavsberg nautic 1546
Grejen är att det var helt torrt innan och inga bekymmer innan sommaren 2024. Så jag undrar ju vad som egentligen har hänt här, är röret bytt för att nåt gått snett eller vad, någon kanske kan gissa, vore så tacksam om jag fick några tips av någon som kan sådant här.
Kan någon klok vvsare hjälpa mig reda ut detta.
Golvfogarna kring toan började bli mörka, fuktiga efter att en hantverkare sommaren 2024 tagit bort toan tillfälligt för att komma åt väggen bredvid och därefter satt tillbaka toan. Denna persons företag har gått i konkurs.
Det är testat att byta gummimanchett av en annan rörmokare i höstas, han upptäckte vid undersökningen att det läckte vatten under toan vid spolning men fukten i fogen är kvar efter snart 9 månader, dock är det inte så mycket längre. Man ser på bilden från i höstas att det är mörkt men fogen är eg ljusgrå så det var väldigt blött i höstas. Nu känns det inte blött när man känner med handen bakom toaröret när man spolar men det är ändå fukt kvar i fogarna.
Jag undrar, är det en stos som sitter där eller vad är det för typ av avloppsrör?
Vad ska man göra för att lösa detta på enklaste sätt, jag har en gustavsberg nautic 1546
Grejen är att det var helt torrt innan och inga bekymmer innan sommaren 2024. Så jag undrar ju vad som egentligen har hänt här, är röret bytt för att nåt gått snett eller vad, någon kanske kan gissa, vore så tacksam om jag fick några tips av någon som kan sådant här.
Toalettanslutning ( stos ) och är då en gummimanschett som sitter på röret och toan stoppas ner i den. Stosen går ner i avloppsröret ca 5 cm. Den ser lite sågad ut, kanske inte passade i höjd riktigt. Men gummimaschetten om den går på över, så är det OK.
Inte skrämma dig nu. Håll koll på om det blir väta runt röret. då kan det vara ett begynnande delvis stopp eller att avluftningen inte fungerar som ska. I båda fallen kan det bli mottryck och bubbla luft tillbaka och pressa ut. Ta nu inte detta som en domedag, utan se tiden an.
Edit eftersom du frågar så ser en rak anslutning ut så här.
https://rorfokus.se/produkt/wc-ansl...or/?gad_source=1&gad_campaignid=19690521353&g
Inte skrämma dig nu. Håll koll på om det blir väta runt röret. då kan det vara ett begynnande delvis stopp eller att avluftningen inte fungerar som ska. I båda fallen kan det bli mottryck och bubbla luft tillbaka och pressa ut. Ta nu inte detta som en domedag, utan se tiden an.
Edit eftersom du frågar så ser en rak anslutning ut så här.
https://rorfokus.se/produkt/wc-ansl...or/?gad_source=1&gad_campaignid=19690521353&g
Redigerat:
tack det jag har är alltså en excentrisk stos om jag förstår dig rätt?J jonaserik skrev:Toalettanslutning ( stos ) och är då en gummimanschett som sitter på röret och toan stoppas ner i den. Stosen går ner i avloppsröret ca 5 cm. Den ser lite sågad ut, kanske inte passade i höjd riktigt. Men gummimaschetten om den går på över, så är det OK.
Inte skrämma dig nu. Håll koll på om det blir väta runt röret. då kan det vara ett begynnande delvis stopp eller att avluftningen inte fungerar som ska. I båda fallen kan det bli mottryck och bubbla luft tillbaka och pressa ut. Ta nu inte detta som en domedag, utan se tiden an.
Edit eftersom du frågar så ser en rak anslutning ut så här.
[länk]
det här är förvirrande för han som var här och bytte manchett i höstas sa nu att om det fortfarande inte är tätt ska han byta till en excentrisk stos. Men då är det redan en sådan?
(Läste på lite och förstår inte överhuvudtaget varför det är en excentrisk stos när det är nyrenoverat och avloppsröret till toan är omdraget för ca 2 år sedan, och då borde väl röret vara placerat på rätt ställe från början men det är en annan fråga.)
det var jätteblött runt röret i höstas när han tog bort toan, man ser på bilden att det är mörkgrått men ska vara ljust, men i höstas då kom det ut vatten under när man spolade det kände han med handen så då var det definitivt inte tätt från anslutningen toa/avlopp. Jag funderar hur länge kan det ta innan golvet torkar upp, jag har inte golvvärme tyvärr. Kan det ligga kvar fukt i evigheter i fogarna, det är kall källare under mig. Jag tänker på om det kanske bara tar lång tid innan det är helt torrt och att jag ska avvakta.J jonaserik skrev:Toalettanslutning ( stos ) och är då en gummimanschett som sitter på röret och toan stoppas ner i den. Stosen går ner i avloppsröret ca 5 cm. Den ser lite sågad ut, kanske inte passade i höjd riktigt. Men gummimaschetten om den går på över, så är det OK.
Inte skrämma dig nu. Håll koll på om det blir väta runt röret. då kan det vara ett begynnande delvis stopp eller att avluftningen inte fungerar som ska. I båda fallen kan det bli mottryck och bubbla luft tillbaka och pressa ut. Ta nu inte detta som en domedag, utan se tiden an.
Edit eftersom du frågar så ser en rak anslutning ut så här.
[länk]
Klicka här för att svara



