Hej,

Jag har nyligen köpt ett hus, det har två våningar och är ett parhus. Anslutet till kommunalt avlopp och vatten.
När vi flyttade in så tog det inte många dagar innan vi började konstatera att det luktade illa från avloppen då och då. Ibland värre, ibland luktar det lite och ibland luktar det inget.
Tänkte först att det var vattenlås som blivit uttorkade då ingen bott i huset på någon månad eller två.
Började sedan reagera på att det knastrar i rören och kluckar lite i vattenlåset när man spolar på toaletten på övervåningen. Klucket kommer från ett avlopp till en dusch som är bredvid toaletten.

När det blåser ute så kan man se i vattenlåset på bottenvåningen att vattennivån gungar lite, har även varit med om att vattenlåset nästan tömts i den toaletten. Har då klurat på ifall det är något problem med avloppet, om avloppsventilationen inte fungerar. Har ett rör som går ut på taket som jag antar är den ventilationen?
När jag var uppe på taket och kikade på det röret så verkar det sitta som det ska, men det luktar ingenting runt röret, vilket jag tycker det borde göra om det är en avloppsluftning? Men det kanske det inte gör, eller så är inte röret till för avloppet?

Funderar nu på vad jag kan göra för att komma underfund med vad det kan vara med avloppet, eller är nästa steg att ta ut rörmokare. Eller är spolbil bättre? Borde jag kontakta någon angående dolda fel?

Hjälp uppskattas från de som har mer koll på detta än mig!

• Gilla
fxmagnusson
  • Laddar…
L
Knaster och annat ljud i rören , det är nog luft som vill förflytta sig , det ska skvalpa i rören .
Skit som sitter kvar i avloppsrören , då brukar det suga ur , golvbrunn , handfat e.t.c
vet du något vilken väg som rören är dragna på ,
Vent ska helst sitta före toan eller direkt på samma stam , sitter vent en bit efter toa och det är på gränsen till stopp ,kan det tryckas lukt upp upp i vattenlåsen , behövs väldigt liten puff för att lukta

Claes Sörmland
Det låter ju som om det är stopp i avloppsventilationen. Spolbil är nog en klok investering och då särskilt om de kan komma hela vägen upp i avloppsluftningen.

• Gilla
tibbster
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter ju som om det är stopp i avloppsventilationen. Spolbil är nog en klok investering och då särskilt om de kan komma hela vägen upp i avloppsluftningen.
Verkar vara en mycket rimlig gissning!

Jag skulle nog börja med att inspektera ventilationen först, och se om det är något problem med dragningen och med ev. vakuumventil innan jag kallar in en spolbil.

• Gilla
tibbster
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Verkar vara en mycket rimlig gissning!

Jag skulle nog börja med att inspektera ventilationen först, och se om det är något problem med dragningen och med ev. vakuumventil innan jag kallar in en spolbil.

Tack för infon! Hur inspekterar man dragning och ventil?
Jag antar att den är byggd med huset som är byggt 1983.
Om man tar ut en spolbil, behöver man kontrollera så de kan kolla den ventilationen, eller är det standard att de kan det? Vad brukar det kosta ungefär?

L
Ventilationen är ett rör som ska gå ut på taket , så skitlukten hamnar ute , den är till för släppa ut luft ur rören annars får inte avloppsvattnet plats när du spolar , samt att när vattnet far ner genom rören ska luft komma in annars blir det vacum och vattnet stannar av ,
Är det på något sätt ett litet stopp längre ner så kan det börja klucka i handfat , disk , golvbrunnar . kan vara lite svårt för en ovan med att klura ut vad det kan vara ,
Det med spolbil , ring en avloppsrensning och fråga , samt det även är ROT på det

• Gilla
tibbster
  • Laddar…
T tibbster skrev:
Hur inspekterar man dragning och ventil?
LiteAvVarje har gett bra info här ovan.

Du måste ju försöka hitta var avloppsluftningen går.
I ett gammalt hus där alla rör är dragna inne i väggar är det kanske inte så lätt.
Sticker det upp ett ca 100 mm dia. rör över yttertaket?
C4AssetHandler.ashx
Eller finns det något rör som slutar inne i kallvinden?
Eller ett rör med en "hatt" på i ett förråd eller tvättstuga till exempel?

Och när du hittat röret, är det draget så det är fall hela vägen, så det inte bildas vattenlås?

• Gilla
tibbster
  • Laddar…
Tack för snabba och informativa svar från er båda!

Jag kan se ett sådant rör som det översta sticka upp från taket. Det är även det jag varit uppe och kollat på.
Av det jag kan följa (vilket endast är på vinden, resten går i väggen) så är det väldigt mycket fall på röret. Men jag reagerade på att det inte luktar något uppe där röret slutar. Ska det göra det?

Edit:
Uppe på taket slutar röret i ett hål, det har alltså ingen mössa eller ventil eller något där uppe. Kan det sitta ventil någon annanstans?

Claes Sörmland
Avloppsluftningen ska sluta så där öppet.

Du kan ju testa om det fungerar genom att be någon spola i toaletten och testa om de drar in lite gladpack som du lätt täcker röret med (det höra dessutom bra genom röret). Andra varianter är rökbomb i avloppet (finns det någon spolbrunn i källare eller på tomten?). En tredje variant är att hälla någon liter mjölk i avluftningen och se om den syns i spolbrunnen.

L
T tibbster skrev:
Men jag reagerade på att det inte luktar något uppe där röret slutar. Ska det göra det?
Det brukar lukta skit i avluftningen , med kommunalt avlopp kan det vara så att kommunen suger ur luften ,med någon stor avluftning på sin anläggning , men lite långsökt så då kan det dra ner i röret , men som förgående sa kolla runt lite

T tibbster skrev:
Hej,

Jag har nyligen köpt ett hus, det har två våningar och är ett parhus. Anslutet till kommunalt avlopp och vatten.
När vi flyttade in så tog det inte många dagar innan vi började konstatera att det luktade illa från avloppen då och då. Ibland värre, ibland luktar det lite och ibland luktar det inget.
Tänkte först att det var vattenlås som blivit uttorkade då ingen bott i huset på någon månad eller två.
Började sedan reagera på att det knastrar i rören och kluckar lite i vattenlåset när man spolar på toaletten på övervåningen. Klucket kommer från ett avlopp till en dusch som är bredvid toaletten.

När det blåser ute så kan man se i vattenlåset på bottenvåningen att vattennivån gungar lite, har även varit med om att vattenlåset nästan tömts i den toaletten. Har då klurat på ifall det är något problem med avloppet, om avloppsventilationen inte fungerar. Har ett rör som går ut på taket som jag antar är den ventilationen?
När jag var uppe på taket och kikade på det röret så verkar det sitta som det ska, men det luktar ingenting runt röret, vilket jag tycker det borde göra om det är en avloppsluftning? Men det kanske det inte gör, eller så är inte röret till för avloppet?

Funderar nu på vad jag kan göra för att komma underfund med vad det kan vara med avloppet, eller är nästa steg att ta ut rörmokare. Eller är spolbil bättre? Borde jag kontakta någon angående dolda fel?

Hjälp uppskattas från de som har mer koll på detta än mig!
Hej!
Jag sitter nog i precis samma sits som er. Lyckades ni lösa det? 😊

Mvh
Felix

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.