Bor i bostadsrätt i miljonprogramhus, Det började med en subtil doft som under ca 3-4 månader tilltagit. Det luktar typ möglig gurka. En doft som är lite diffus och som tränger igenom det mesta. Vi kände att doften kom från diskhon så jag öppnade och rengjorde sil/vattenlås. Aningen bättre någon dag men sedan samma doft. Bytte till ny sil och vattenlås(det som satt där innan var för övrigt i princip nytt). Blev mycket bättre några dagar men sen kom doften tillbaka igen. Nu har vi även märkt att det doftar i badrummet som ligger vägg i vägg.

Jag märkte att när jag tog bort vattenlåset kunde jag höra strömmande vatten ur avloppet. Efter en stund (oklart hur lång då jag inte noterade tiden) slutade "det strömmande-vatten-ljudet". Kan det vara en ledtråd?

Föreningen genomförde för ca 6 månader sedan högtrycksspolning i alla lägenheter inklusive vår lägenhet där både kök och badrum skulle spolas. Var dock inte hemma och såg det med egna ögon så kan alltså inte säkerställa helt att det faktiskt gjordes.

Har ni några idéer på vad orsaken skulle kunna vara? :sweat::D

J
Så länge du har vatten i vattenlåsen så ska ju ingen lukt kunna komma upp från avloppsrören iaf.

C
Har förvisso aldrig påträffat en möglig gurka så vitt jag kan minnas (de brukar ruttna), men "typ möglig gurka" låter inte som avloppslukt iallafall. Låter snarare som mögel. Fuktskada eller någon matrest som ligger och gottar sig på något undanskymt ställe. Antar att det är i köket? Kommer man åt att se hur det ser ut under sockeln, så undersök där.

Vattenlåsen är vattenfyllda i både kök och badrum. Vattenlåset i köket är som sagt även bytt. Luktade tydligt av samma doft från rördelarna när jag lossade och slängde ut dessa.

Detta förbryllar oss men det kommer alltså uppenbarligen från avloppet. Skulle det kunna ske ett baksug av luft genom vattenlåset på något sätt? Dock inte hört något ”gurglande”.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.