1 366 läst ·
24 svar
1k läst
24 svar
Avlopp i kök (koppling)
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 288 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 288 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte alls säkert det behöver vara problem bara för att det är gjutjärn. Här är ett kapat gjutjärnsrör från 1962 som varit avlopp i kök som jag kapade av i somras. Köket blev sovrum då. Men godset var fint och gav inget direkt upphov panik om man säger så.
Okej, låter lite tryggande, men verkar ju vara stor variation på hållbarhet.Ossian K Olsson skrev:
Tack för svar!
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Det är väl antagligen några böjar i golvet som gör det knepigare att byta men det hade ju som sagt varit mycket enklare med köket borta. Jag har likadant hos mig. Det går inte rakt ner utan det är nå svängar. Mitt rör är betydligt sämre och har korkat igen nå gånger.......Men definitivt inte läge att riva ur nå platsbyggda 60talssskåp just nu.....
Tack för kloka svar! När vi är inne på ämnet kring avlopp o stammar.
På dessa två bilder är mina nuvarande avloppsrör från entré plan till källaren, källaren är renoverad 2021. Där de renoverat ytskick samt ny avlopp.
Är dessa rör ”stammar”?
På dessa två bilder är mina nuvarande avloppsrör från entré plan till källaren, källaren är renoverad 2021. Där de renoverat ytskick samt ny avlopp.
Är dessa rör ”stammar”?
Jo, det är vad man brukar benämna stammar. Jag undrar lite vad de har relinat hos dig, det där ser ju ganska nytt ut.S Sebastian Nyman1 skrev:
@Sebastian Nyman1 jag tycker du borde kolla med tidigare ägare om det finns någon spec, faktura eller liknande som talar om vad som relinades. Det kan vara bra för dig att ha koll på när du vill göra ändringar framöver. Det gjutjärnsrör som är ovanför plaströret skulle jag definitivt byta ifall ni ska fixa till i rummet ovanför. Om röret går rakt upp genom bjälklaget borde det vara ett ganska lätt jobb.W whak skrev:
Husägare
· Lindome
· 31 inlägg
De som hänger i taket? Det är troligtvis varmvatten och kallvatten. Isoleringen är det du ska vara observant med. Kläm lite på den på böj,nära böj... är det stenhårt är det med tanke på byggår ganska troligt att det är asbest. Jag hade tagit kontakt med en isolerare och fått dessa inklädda med plast för att minska risken för att man råkar stöta emot med något hårt och skada. (Och få inte panik nu för att asbest nämns. Så lönge det är helt och fint som ditt ser ut att vara så släpper det inga fibrer. )S Sebastian Nyman1 skrev:
Gällande avloppet som går bakom TM så är det nästan mer jobb att skarva detta än det är att byta ut i sin helhet. Sen kan man dessvärre tro att det inte är en fackman då han inte använt en skjutmuff utan använt en klämmis. Klämmisen är risken på denna dragningen men återigen. Har det hållt tätt sen 2022-23 så kommer det med högsta sannolikhet hålla tätt 20 år till.
Tack för svar!D Dublin skrev:@Sebastian Nyman1 jag tycker du borde kolla med tidigare ägare om det finns någon spec, faktura eller liknande som talar om vad som relinades. Det kan vara bra för dig att ha koll på när du vill göra ändringar framöver. Det gjutjärnsrör som är ovanför plaströret skulle jag definitivt byta ifall ni ska fixa till i rummet ovanför. Om röret går rakt upp genom bjälklaget borde det vara ett ganska lätt jobb.
Kollade lite i protokoll kring huset nu o det är nog inte reelinat…. Men rören i källaren verkar nya. Står att man bytt avlopp i källaren så antar att det är därför det är ”nyare” plaströr i källaren
tack för svar!A Andreas Addinho Andersson skrev:De som hänger i taket? Det är troligtvis varmvatten och kallvatten. Isoleringen är det du ska vara observant med. Kläm lite på den på böj,nära böj... är det stenhårt är det med tanke på byggår ganska troligt att det är asbest. Jag hade tagit kontakt med en isolerare och fått dessa inklädda med plast för att minska risken för att man råkar stöta emot med något hårt och skada. (Och få inte panik nu för att asbest nämns. Så lönge det är helt och fint som ditt ser ut att vara så släpper det inga fibrer. )
Gällande avloppet som går bakom TM så är det nästan mer jobb att skarva detta än det är att byta ut i sin helhet. Sen kan man dessvärre tro att det inte är en fackman då han inte använt en skjutmuff utan använt en klämmis. Klämmisen är risken på denna dragningen men återigen. Har det hållt tätt sen 2022-23 så kommer det med högsta sannolikhet hålla tätt 20 år till.
Du menar den vita isoleringen i de 2 rör som löper i taket och in i väggen? Ska kolla upp detta, är det asbest så är det inget jag är super orolig för då det är intakt men isolering kanske är en god idé!
Angående avloppet så tror jag att de inte bytte ut skarven för att det är ingjutet i taket som är typ betong o de kanske kände att det var för mycket besvär med betonghåltagning?
Klicka här för att svara