Nytt kök. Ända från start, ca 2 månader efter att köket togs i bruk, har det vart dålig avrinning från diskhon.

Kan någon se om något är fel i installationen här?

Det blir stopp, jag försöker lösa med avfettning, bikarbonat etc, det blir bra ett tag, sedan är det stopp igen.

Vattenlåset är rent och ser nytt ut. Där är inte felet.

Jag har under mina tidigare bostäder under 20 år i en bostad och 6 år i nästa bostad, ALDRIG haft problem med stopp i avlopp i köket. Nu, i helt nytt kök så uppstår problemet iprincip omedelbart. Det får mig att tro att det är något fel på installationen. Kan någon se om något är fel här?

AI föreslår att det även kan vara fel i rören under eller att hantverkarna tryckte ner det räfflade, bågformade plaströret för långt ner i röret som går under köket. Är det en trolig förklaring? (Litar inte på AI)

Mvh
Johanna

• 20260806_110220.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Kör ner en trädgårdsslang i röret som kommer upp ur golvet, spola fullt ett tag, då vet du om det är stopp längre ner.

• Gilla
jhall och 1 till
  • Laddar…
Låter märkligt. Om du tror att felet sitter i vattenlåset hade jag vid nästa stopp lyft på slangen och satt den i en hink. Därefter spolat för att få svar på om låset funkar eller inte. Därefter hade jag tagit i sär alla delar och rengjort. Jag hade nog kört med rörrensare i avloppet snarare än vattenslang för att undvika vattenskador på skåp och annat men går nog om man är försiktig. Låset ser ju normalt ut men lita inte på något utan jobba systematiskt med uteslutningsmetoden.

• Gilla
Johanna.bodin
  • Laddar…
F
J Johanna.bodin skrev:
Nytt kök. Ända från start, ca 2 månader efter att köket togs i bruk, har det vart dålig avrinning från diskhon.

Det blir stopp, jag försöker lösa med avfettning, bikarbonat etc, det blir bra ett tag, sedan är det stopp igen.

Jag har under mina tidigare bostäder under 20 år i en bostad och 6 år i nästa bostad, ALDRIG haft problem med stopp i avlopp i köket. Nu, i helt nytt kök så uppstår problemet iprincip omedelbart. Det får mig att tro att det är något fel på installationen. Kan någon se om något är fel här?

AI föreslår att det även kan vara fel i rören under eller att hantverkarna tryckte ner det räfflade, bågformade plaströret för långt ner i röret som går under köket. Är det en trolig förklaring? (Litar inte på AI)

Mvh
Johanna
Har liknande problem, har samma, ikea lillviken.
IMG_20260806_123054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du tagit isär och rensat de smala rören? Jag har samma vattenlås från Ikea och det som händer med mitt, vilket aldrig hänt i något annat kök tidigare, är att det blir fettproppar i de smala rören från överrinningsskyddet och från hon till det egentliga vattenlåset. Tar du isär ser du troligen att de smala rören är igensatta med fettproppar.

• Gilla
Johanna.bodin
  • Laddar…
Om alla plaströren under vasken är rensade och rena så är det stopp under golvet. Kluckar det också ibland när det väl rinner? Inte så mycket annat att göra än att köpa en rensfjäder och köra ner den så långt det går för att trycka sönder fettet som antaglien ansamlats nånstans. Ett grisigt jobb men någon måste göra det...

Inte omöjligt att det kommit ner något skit under renoveringen när det varit öppet heller som gjorde att det hände just då.

• Gilla
Johanna.bodin
  • Laddar…
Hur gammalt är resten av huset?
Hur mycket av avloppet gjordes om när ni bytte kök?
Tänkte om någon satt ett antal nya böjar till avloppet i samband med renoveringen

Andrehandymagi
J Johanna.bodin skrev:

Mvh
Johanna
Tryck ner den sista biten på avloppsröret i anslutningen(den med vinkeln på)för om du tittar på avloppet nu så ser du att vattennivån i vattenlåset måste upp väldigt högt innan det rinner ner i den sista biten på avloppsröret.

• Gilla
Johanna.bodin
  • Laddar…
F Frsto skrev:
Låter märkligt. Om du tror att felet sitter i vattenlåset hade jag vid nästa stopp lyft på slangen och satt den i en hink. Därefter spolat för att få svar på om låset funkar eller inte. Därefter hade jag tagit i sär alla delar och rengjort. Jag hade nog kört med rörrensare i avloppet snarare än vattenslang för att undvika vattenskador på skåp och annat men går nog om man är försiktig. Låset ser ju normalt ut men lita inte på något utan jobba systematiskt med uteslutningsmetoden.
Vattenlåset tror jag inte alls på. Det har jag kollat flera gånger. Helt rent!
S Sune i Blekinge skrev:
Hur gammalt är resten av huset?
Hur mycket av avloppet gjordes om när ni bytte kök?
Tänkte om någon satt ett antal nya böjar till avloppet i samband med renoveringen
Huset är från 1949, jag tror inte hantverkarna bytte ut alla rör under köket. Jag flyttade aldrig på några stammar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.