När du skriver så här är det samma sak (J jonaserik skrev:Har aldrig sagt eller påstått det är skräp , bara att skjuta något framför sig. Det är gjutjärn i mark och dom rostar även på utsidan och där kan du inte få dit någon reliningsmateriel. Stor skillnad på att göra det i hyreshus där rören inte påverkas av väta/fukt För övrigt så jobbar ett av barnbarnen med detta , så helt borta är jag inte
11
Medlem · 9 432 inläggigår 21:56
Det med relining är att skjuta upp något tills i morgon. nej bort med gjutjärnet och in med nya plaströr.)
Om du skulle ha erfarenheter inom relining så skulle du veta att strumpan är självbärande. Efter att det härdat ut behövs inte gjutformen
Som i detta fall är röret.
Det blir nya plast Rör med relining!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 613 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 613 inlägg
Sand i rören skulle även kunna bero på att någon spolat ner kattsand i toaletten. Stopp uppstår lättare om avloppet inte används kontinuerligt (tänker om huset delvis stått tomt en tid). Så det är inte säkert att det är ett akut problem.
Nu avgör inte någon på forumet vad TS vill eller kan göra efter info, utan tar ett eget beslut. Har inte heller sagt att jag har erfarenhet av relining , du säger att det blir rör i rör och det yttre skulle då vara formen. Hur tjock beläggningen är vet jag inte, men måste nog vara i storlek minst 5 mm för att hålla bra. Kanske en är det , som info till dig så har jag jobbat med båtplast och det är i princip samma funktion. Oavsett det så. en enkel fråga då. NU verkar det vara gjutjärn hos TS , och har leget i många år. Insidan måste väl rengöras för att något ska fästa. Ett senario då , rören har rostat igenom , då är det kanske hål i dom, att rensa kan bli att delar går bort. Måste inte hela s.k formen vara hel då. NU finns det även cementrör under hus med som läcker in från utsidan, är relining en metod för dessa med, eller. Har inte hört om det går att göra relining på dessa. Så till sist så kan vi nog avsluta så det inte blir en långbänk av det här, med hit och dit. Svara bara på det som jag skrivit , för lite info till TS.V vvs facit skrev:När du skriver så här är det samma sak (
11
Medlem · 9 432 inläggigår 21:56
Det med relining är att skjuta upp något tills i morgon. nej bort med gjutjärnet och in med nya plaströr.)
Om du skulle ha erfarenheter inom relining så skulle du veta att strumpan är självbärande. Efter att det härdat ut behövs inte gjutformen
Som i detta fall är röret.
Det blir nya plast Rör med relining!
Det som har kommit fram är: första gången de sög ur rören var pga att hemtjänst m.m hade spolat ner handskar och sånt, i samma veva så påträffades det sand när de hade gått in med kamera. Men funderar på att suga rent och gå in med kamera igen för att se själv hur det ser ut. Och då kanske man inte behöver ta hela vägen från toalett/kök.Magnus E K skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Vi bytte rör under källaren nu i somras. Jag valde att inte byta betongrören som går vidare, men vi bytte rör till utsidan av grundmuren.
Det var ca 10m rör, ett par golvbrunnar, Wc avlopp och handfat. Detta hade vi först en reliningfirma att titta på. Offerten låg på 250 000. Jag anlitade en hantverkare, för att bila upp golvet och lägga nytt. Kostade ca 100 000. Men sedan ordnade jag själv ytskikten, ca 20 kvm klinker ,och en del kakel.
Nu återstår att fixa ett stort rum, som egentligen inte påverkades av rörbytet, men av vattenskadan som det hela började med. Det är 25 kvm, där jag själv håller på med lite justeringar av putsade väggar osv. En firma kommer senare och lägger in isolering (EPS betong), och flytspackel med golvvärme. Jag kommer själv att lägga slingorna. Och sedan räknar jag med att själv lägga klinkers. Men att flytspackla 25 kvm utan pumpanläggning ger jag mig inte på.
Det var ca 10m rör, ett par golvbrunnar, Wc avlopp och handfat. Detta hade vi först en reliningfirma att titta på. Offerten låg på 250 000. Jag anlitade en hantverkare, för att bila upp golvet och lägga nytt. Kostade ca 100 000. Men sedan ordnade jag själv ytskikten, ca 20 kvm klinker ,och en del kakel.
Nu återstår att fixa ett stort rum, som egentligen inte påverkades av rörbytet, men av vattenskadan som det hela började med. Det är 25 kvm, där jag själv håller på med lite justeringar av putsade väggar osv. En firma kommer senare och lägger in isolering (EPS betong), och flytspackel med golvvärme. Jag kommer själv att lägga slingorna. Och sedan räknar jag med att själv lägga klinkers. Men att flytspackla 25 kvm utan pumpanläggning ger jag mig inte på.
250000 för religning av 10m rör?! Nu har jag aldrig tittat på detta, men vad innehåller plasten då? Nanorör eller grafen? Hade jag bara gissat vad det kostar hade jag slängt ut mig en tiondel av det… Och även det hade jag tyckt varit för dyrt... Låter som man bör sadla om. Sådana pengar drar jag inte in inom IT…H hempularen skrev:Detta hade vi först en reliningfirma att titta på. Offerten låg på 250 000. Jag anlitade en hantverkare, för att bila upp golvet och lägga nytt. Kostade ca 100 000. Men sedan ordnade jag själv ytskikten, ca 20 kvm klinker ,och en del kakel.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det kändes som sagt inte aktuellt med den offerten... Jag frågade lite oskyldigt hur lång tid det skulle ta. Absolut max 3 dagar. Blir rätt bra timdebitering. även om de skulle vara 3 eller 4 gubbar. Men jag gissar att det räcker med två gubbar för relining.
Billigare?V vvs facit skrev:
Dom åker runt och filmar gratis utan krav på att man beställer. Om en av tio beställer så betalar denna person för tio filmningar. Ca en veckas jobb bara därL Lilllen skrev:250000 för religning av 10m rör?! Nu har jag aldrig tittat på detta, men vad innehåller plasten då? Nanorör eller grafen? Hade jag bara gissat vad det kostar hade jag slängt ut mig en tiondel av det… Och även det hade jag tyckt varit för dyrt... Låter som man bör sadla om. Sådana pengar drar jag inte in inom IT…
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Njaaa. Han som kom och filmade hos mig var nog där i mindre än en timme. Men han hade så usel utrustning att han aldrig lyckades komma förbi krökarna till den horisontella stammen och filma det jag verkligen ville se. För övrigt kom kameran förbi stället där det var ett stort hål i röret utan att det syntes på kameran. Efter att vi senare hade öppnat golvet, och konstaterade att den skumma lukten var en kombination av lite läckande avlopp och en råttinvasion under det enda uppreglade trägolvet i källaren. Så insåg jag att DÄR hade kameran varit, men utan att se hålet.mrsnhp skrev:
Hos oss höll han på ett par timmar åtminstone. Många grenar var det. Sen tar det ju tid för dem att åka till nästa kund, så han lär ju inte hunnit mer än max tre kunder på en åtta timmars arbetsdag inklusive restider om inte kunderna bor väldigt nära varandra.H hempularen skrev:Njaaa. Han som kom och filmade hos mig var nog där i mindre än en timme. Men han hade så usel utrustning att han aldrig lyckades komma förbi krökarna till den horisontella stammen och filma det jag verkligen ville se. För övrigt kom kameran förbi stället där det var ett stort hål i röret utan att det syntes på kameran. Efter att vi senare hade öppnat golvet, och konstaterade att den skumma lukten var en kombination av lite läckande avlopp och en råttinvasion under det enda uppreglade trägolvet i källaren. Så insåg jag att DÄR hade kameran varit, men utan att se hålet.
Klicka här för att svara