Hej gott folk! Jag är helt novis när det kommer till avlopp m.m. Det är så att jag ska köpa mitt första hus till våren (min morfars).
Nu innan han gick bort så gick dom in med kamera och tittade i avloppen (rören) som är under golvet i källaren för att det hade blivit stopp. De påträffades då sand och en rörmokare rekommenderade att man skulle bila upp en nu väg för nya rör, och lämna dom gamla i. Inget är renoverat i källaren så man kan bara köra på i princip.

Men behöver man då gräva upp mellan huset och brunnen då också eller kan man koppla ihop med det befintliga som redan finns?
De är väl ca 3-4m mellan hus och brun.
Finns det eventuellt lättare sätt att dra rören (efter tacket)?
Det är kommunalt vatten och huset är väl från ca 60-talet

Finns inga genvägar då det är sand eller annat i rören , dom läcker in. Kommunalt vatten, men vad menar du med brunn, är det eget avlopp eller vad.

Rasmus Östlund Rasmus Östlund skrev:
Hej gott folk! Jag är helt novis när det kommer till avlopp m.m. Det är så att jag ska köpa mitt första hus till våren (min morfars).
Nu innan han gick bort så gick dom in med kamera och tittade i avloppen (rören) som är under golvet i källaren för att det hade blivit stopp. De påträffades då sand och en rörmokare rekommenderade att man skulle bila upp en nu väg för nya rör, och lämna dom gamla i. Inget är renoverat i källaren så man kan bara köra på i princip.

Men behöver man då gräva upp mellan huset och brunnen då också eller kan man koppla ihop med det befintliga som redan finns?
jodå det finns allternativ.
Relining . Ligger bara röret i fall och utan svackor är det ett Allternativ.
Är det i Sthlms trakten? isåfall kan jag hjälpa dig att få Rätt installatör som jag vet gör 100% jobb

U
J jonaserik skrev:
Finns inga genvägar då det är sand eller annat i rören , dom läcker in. Kommunalt vatten, men vad menar du med brunn, är det eget avlopp eller vad.
skulle gissa att det är en förgreningsbrunn ute i gatan som menas.

vanligtvis äger nätägaren röret från brunnen till tomtgräns. Samt att det är gjutjärn inne i huset, men att vid källarväggen övergår röret till ett cementrör ut till brunnen. Cementrören brukar vara grova (minst 150) och väldigt sköra när man börjar röra dem, men de håller ihop rätt bra om man låter dem vara. Byt ut rören fram tills övergången gjutjärn/cement.
När du rivit upp kan du filma cementröret och se om det kanske behöver relinas, att gräva upp det kostar en del om du inte själv kan köra grävmaskin. Det brukar också gå att filma från brunnen fram till huset, men mindre trevligt eftersom andra fastigheter också ansluter till brunnen.

U Utsliten och utdömd skrev:

vanligtvis äger nätägaren röret från brunnen till tomtgräns. Samt att det är gjutjärn inne i huset, men att vid källarväggen övergår röret till ett cementrör ut till brunnen. Cementrören brukar vara grova (minst 150) och väldigt sköra när man börjar röra dem, men de håller ihop rätt bra om man låter dem vara. Byt ut rören fram tills övergången gjutjärn/cement.
När du rivit upp kan du filma cementröret och se om det kanske behöver relinas, att gräva upp det kostar en del om du inte själv kan köra grävmaskin. Det brukar också gå att filma från brunnen fram till huset, men mindre trevligt eftersom andra fastigheter också ansluter till brunnen.
3D foder löser en dimensions förändring.

U
V vvs facit skrev:
3D foder löser en dimensions förändring.
jo jag menade mest att cementrören är tillräckligt grova för att kunna relinas, så det finns ingen anledning till att byta eller röra dem.
Endast gjutjärns delen i källaren som behöver göras något åt.

J jonaserik skrev:
Det är om man även bör byta rören som är under backen mellan huset och brunnen. Avloppsbrunnen är 3-4m från huset.

Rasmus Östlund Rasmus Östlund skrev:

Jag tycker att rörmokaren har varit otydlig, är det bara under källargolvet som rören har sand i sig då kommer denna förmodligen från bädden som gjutjärnsröret är nedlagt i under betonggolvet och har troligen då kommit in genom ett rosthål/otät skarv under källargolvet. Är det denna så går det naturligtvis att bila upp och koppla om till ett nytt rör i källaren bredvid det gamla utan att ta bort detta. Det borde inte vara sand från skarvar i betongrören utanför huset som drar in i gjutjärnsröret i källargolvet då fallet borde leda sanden mot gatan och inte in i huset. Men om du bilar upp källaren för att sätta i nya rör så skulle jag som en vän av ordning och onödigt arbete passa på att ta ut de gamla samtidigt!
..och vem vet, kanske passa på att gjota om hela källaren samtidigt med rejäl markisolering och golvvärme! :thinking:

Jag lägger upp en bild.
Där blåa linjen är, går tomtgränsen och bakom där så är det en åker och den röda pricken är där 1 alt 2 brunnar. (Har bara sett en men de kan finnas en till under buskar.)

• Blurrad bild med blå linje som markerar tomtgräns och röd prick för potentiell brunnsläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig bild med en blå linje som representerar en tomtgräns och en röd prick för en tänkbar brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V vvs facit skrev:
jodå det finns allternativ.
Relining . Ligger bara röret i fall och utan svackor är det ett Allternativ.
Är det i Sthlms trakten? isåfall kan jag hjälpa dig att få Rätt installatör som jag vet gör 100% jobb
Vet faktiskt inte om de är svackor eller så. Tyvärr bor i Sundsvall.

Det med relining är att skjuta upp något tills i morgon. nej bort med gjutjärnet och in med nya plaströr. Cementrören på utsidan brukar vara 160 och då går det att skjuta in ett 110 flera meter.. då dom brukaar för det mesta ligga rakt , kanske den korta sträckan går att få nya ända fram till brunnen. Muffarna får plats i 160 rör

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med relining är att skjuta upp något tills i morgon. nej bort med gjutjärnet och in med nya plaströr. Cementrören på utsidan brukar vara 160 och då går det att skjuta in ett 110 flera meter.. då dom brukaar för det mesta ligga rakt , kanske den korta sträckan går att få nya ända fram till brunnen. Muffarna får plats i 160 rör
Har läst om relining och det går bort. De är som du säger, att man flyttar fram problemet.

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
jo jag menade mest att cementrören är tillräckligt grova för att kunna relinas, så det finns ingen anledning till att byta eller röra dem.
Endast gjutjärns delen i källaren som behöver göras något åt.
Han har 1 allternativ där han relinar allt .
Är ledningen i sånt skick att fräsning är möjligt
Blir det oftast en grop att ta upp och ibland ingen . Kör de samling grenrörs förstärkning
Och sen sidostick med tex Brawoliners 3D foder och det är rätt utövare på plats
Har man fått en själv bärande konstruktion
Och ett rör som är lika fint på insidan
Som ett nytt HT rör.
Är det fel gäng på plats då blir det katastrof

J jonaserik skrev:
Nu vet du inte vad du skriver
Hur många gånger har du vart med och baka en strumpa ? Vart på fabriksbesök.
Pratat med tekniker om så kallade stresstest
Vad gäller åldrandet .
Vågar påstå noll gånger !

jag är röris. Med erfarenheter från relining.
Är det Rätt gäng på plats är det ett allternativ
Då slutresultatet inne i röret är detsamma som ett nytt plaströr. Mottot är allt ovanför plattan byter vi då det är billigare
Under plattan och i mark om gjutformen (röret)
Är runt och ligger i fall utan svackor!

att göra som du gör nu såga det som skräp
Är fördjävligt ! Ett kostnads besparande
Allternativ till konsument som gör en väldigt dyrt ingrepp lite billigare.

V vvs facit skrev:
att göra som du gör nu såga det som skräp
Har aldrig sagt eller påstått det är skräp , bara att skjuta något framför sig. Det är gjutjärn i mark och dom rostar även på utsidan och där kan du inte få dit någon reliningsmateriel. Stor skillnad på att göra det i hyreshus där rören inte påverkas av väta/fukt För övrigt så jobbar ett av barnbarnen med detta , så helt borta är jag inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.