22 624 läst ·
86 svar
23k läst
86 svar
Avlopp genom bjälklag?
tänk på att de ska ta typ en tjock plyfa och göra ett hål i, som röret träs igenom, skivan ska vara minst 120cm lång skulle jag påstå.. den skruvlimmas sen mot bjälen, en på varje sida.Lity skrev:
du måste få en helhet som går runt röret.
Hade de borrat hål mitt i bjälken så hade det nog varit lugnt,
snickarna har inte läst konstruktionsteknik och böjmotstånd osv,
Nu har du fått massa bra svar redan på håltagningen och att den behöver göras om, vi hade samma problem när vårt badrumm renoverades 2018, stora uttag i bjälklaget. 2 år efter det var klart märkte jag att en klinkerplatta frasade när vi gick på den. Efter mycket om och men visade det sig att tätskiktet släppt från flytspacklet. Antalgigen pga svikten i bjälklaget då det försvagats så mycket av urtagningen.
Hela badrummet revs ut och gjordes om tidigare i år med kraftiga förstärkningar i bjälklaget. Då med 15mm plywood som skruvlimmades precis som svaret ovan säger.
Så stå på er, ta in en besiktningsman som gör en 3 stegsbesiktning av badrummet (konstruktion, tätskikt och slutbesiktning) så kan ni känna er säkra på att det är byggt enligt alla regler sen.
Hela badrummet revs ut och gjordes om tidigare i år med kraftiga förstärkningar i bjälklaget. Då med 15mm plywood som skruvlimmades precis som svaret ovan säger.
Så stå på er, ta in en besiktningsman som gör en 3 stegsbesiktning av badrummet (konstruktion, tätskikt och slutbesiktning) så kan ni känna er säkra på att det är byggt enligt alla regler sen.
Jag hade en liknande frågeställning när mitt badrum gjordes om. De sa att det var ok utan att förstärka, men att jag var den som bestämde. De satte plyfa i flera lager. Jag ville också ha ny isolering. Svaret var att det inte behövdes men det var jag som bestämde. Sen var det litet annat tilläggsjobb som de gjorde. Skulle bli en ÄTA på några tusen, men de har inte fakturerat det.
Jo det är den faktiskt iaf. Det är väl det enda de faktiskt hade koll på när jag frågade också. Den sitter ungefär 35cm ut nu, men ska flyttas så att den hamnar med kanten på 30cm. Så det ska vara lugnt. Bara de förankrar den ordentligt den här gången så.Heij83 skrev:
Skruva fast hålplatta på ovansidanH Husärlivet skrev:
Produkter som diskuteras: "hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Tack! Ja det är väl det värsta som kan hända, att de tar betalt för det, men i nuläget så säger det bara "nej, det behövs inte". Isoleringen har vi inte pratat om än, men ska ta det med dem också. Det satt ju där innan, så då borde de sitta efteråt också. Är också lite osäker på ytterväggen. Läste om att det ska sitta ångbroms och folie där. Gissar på att det är någon liknande funktion den där aluminiumfolien hade, men den har ju suttit där sedan -67 när huset byggdes. Dessutom måste snickaren ha ramlat in i väggen, för nu är det ett hål i folien som inte var från början.lilytwig skrev:
Jag hade en liknande frågeställning när mitt badrum gjordes om. De sa att det var ok utan att förstärka, men att jag var den som bestämde. De satte plyfa i flera lager. Jag ville också ha ny isolering. Svaret var att det inte behövdes men det var jag som bestämde. Sen var det litet annat tilläggsjobb som de gjorde. Skulle bli en ÄTA på några tusen, men de har inte fakturerat det.
Gud så tråkigt att behöva göra om. Stod entreprenören för det?S SCS0709 skrev:Nu har du fått massa bra svar redan på håltagningen och att den behöver göras om, vi hade samma problem när vårt badrumm renoverades 2018, stora uttag i bjälklaget. 2 år efter det var klart märkte jag att en klinkerplatta frasade när vi gick på den. Efter mycket om och men visade det sig att tätskiktet släppt från flytspacklet. Antalgigen pga svikten i bjälklaget då det försvagats så mycket av urtagningen.
Hela badrummet revs ut och gjordes om tidigare i år med kraftiga förstärkningar i bjälklaget. Då med 15mm plywood som skruvlimmades precis som svaret ovan säger.
Så stå på er, ta in en besiktningsman som gör en 3 stegsbesiktning av badrummet (konstruktion, tätskikt och slutbesiktning) så kan ni känna er säkra på att det är byggt enligt alla regler sen.
Tack!
Tack! Rummet är ca 300x130, och till vänster över samma bjälklag ligger köket (lika långt som badrummet, så all vikt ligger över samma bjälklag).J Jontha skrev:Som tidigare nämnts, var faan är konstruktionen för brunnen?? Den ska ju kortlas upp med minst 195 bjälkar.
Hålen är riktigt grova. Det verkar inte vara så långt avstånd i rummet samt att de ligger över den kortare sidan. Man kan/ska förstärka de där bjälkarna vid hålet genom att limskruva plywood på båda sidor om hålet. Bara såga ur profilen för hålet.
Sen är det fritt fram att kortla och förstärka bjälkar.
Tack!B Boan skrev:tänk på att de ska ta typ en tjock plyfa och göra ett hål i, som röret träs igenom, skivan ska vara minst 120cm lång skulle jag påstå.. den skruvlimmas sen mot bjälen, en på varje sida.
du måste få en helhet som går runt röret.
Hade de borrat hål mitt i bjälken så hade det nog varit lugnt,
snickarna har inte läst konstruktionsteknik och böjmotstånd osv,
Här är en bild på nuläget i badrummet. Där ser ni också hur de hade reglat för brunnen i duschen.
En till fråga. Jag undrar om det är okej att de sågat ur för vattenledningarna så som de gjort i den vågrätta regeln som går längs golvet som väggarnas reglar står på?
Regeln som är vid vattenledningen till toaletten ser ju också ut att vara lite tveksam (men den har säkert sett ut så redan innan de var i farten).
En till fråga. Jag undrar om det är okej att de sågat ur för vattenledningarna så som de gjort i den vågrätta regeln som går längs golvet som väggarnas reglar står på?
Regeln som är vid vattenledningen till toaletten ser ju också ut att vara lite tveksam (men den har säkert sett ut så redan innan de var i farten).
När jag gjorde mitt badrum var jag livrädd att skruvarna till golvspånskivan skulle gå ner i vattenledning eller avlopp. Därför hade jag betydligt större avstånd mellan toppen på regeln och hålen för vatten och avlopp.Lity skrev:
Här är en bild på nuläget i badrummet. Där ser ni också hur de hade reglat för brunnen i duschen.
En till fråga. Jag undrar om det är okej att de sågat ur för vattenledningarna så som de gjort i den vågrätta regeln som går längs golvet som väggarnas reglar står på?
Regeln som är vid vattenledningen till toaletten ser ju också ut att vara lite tveksam (men den har säkert sett ut så redan innan de var i farten).
Jamen visst... Finns ju rekommendationer för det med. Läste 6,5cm från överdelen för att inte riskera skador på avloppen. Men det känns som att de bara wingat och hoppats på det bästa.A alexanderlukas skrev:

