22 625 läst ·
86 svar
23k läst
86 svar
Avlopp genom bjälklag?
Av vad jag läst mig till är det lite av ett gränsfallsmått mellan upplagen. De dokument jag hittar går gränsen för 300cc vid 3,6m mellan upplagen, vilket det är här, men bjälkarna här är grövre än de i dokumenten. Däremot borde de sätta kortlingar mellan bjälkarna vad jag förstått?M Mawe85 skrev:
Skulle faktiskt tro att det är rätt vanligt att man gör så. Tittar jag på rören i taket i källaren har dom garanterat dragit rören på liknande vis hos oss. (Vart renoverat 2014 innan vi flyttade in)
Har bara ett rör från toaletten, inte separata till handfat/dusch/toa. Är betydligt lättare att dra det så än att borra ner genom betongen misstänker jag.
Har bara ett rör från toaletten, inte separata till handfat/dusch/toa. Är betydligt lättare att dra det så än att borra ner genom betongen misstänker jag.
Okej, här är det dock inte betong i taket.M Modski skrev:Skulle faktiskt tro att det är rätt vanligt att man gör så. Tittar jag på rören i taket i källaren har dom garanterat dragit rören på liknande vis hos oss. (Vart renoverat 2014 innan vi flyttade in)
Har bara ett rör från toaletten, inte separata till handfat/dusch/toa. Är betydligt lättare att dra det så än att borra ner genom betongen misstänker jag.
Tack! Ja problemet i det här fallet är ju att vi inte är säkra på att det är fel, men jag ska prova att göra som jag skrev tidigare i tråden om att be dem förklara varför de tycker att det är okej. Kanske (inte troligt) har de tänkt igenom innan de sågade, och isf borde de ju ha beräkningar på hur bärigheten påverkats.BirgitS skrev:
Tack! Menar du i förebyggande syfte om det händer något efteråt, till en besiktningsman, eller att du ville se fler bilder?M Mortsken skrev:
Ja, jag har kört på röstinspelning när jag varit där och pratat med dem, och resten tar jag via sms för att ha allt nedskrivet.
Är avloppet till toaletten verkligen 110mm? Ser mindre ut på bilden.
när det gäller cc så skall det alltid vara 300 om man skall ha klinker ovanpå. Oavsett avstånd mellan upplag. Tjockleken på regeln spelar inte heller större roll mig veterligen. Men någon annan får gärna bekräfta detta.
när det gäller cc så skall det alltid vara 300 om man skall ha klinker ovanpå. Oavsett avstånd mellan upplag. Tjockleken på regeln spelar inte heller större roll mig veterligen. Men någon annan får gärna bekräfta detta.
Kan de inte flytta på det kommer toaletten antingen krocka med badrumsskåpet eller typ 1cm tillgodo till badrumsskåpet, så... Risken blir ju då att de hittar på någon ful lösning där avloppet typ blir synligt, vilket vi verkligen inte vill.M Mortsken skrev:
Planen är att ha typ 15-20cm till badrumsskåpet, och på andra sidan är duschdörren som kommer att fällas in när den inte används.
Jag utgick ifrån tabellen i säkra våtrum från gvk, men har inte hittat någon annan bra lista. Grövsta bjälken de har tabell för är 45 bred, och den här är 70.Dr Benz skrev:
Nej avloppet är inte 110. Det gick inte att lösa sa dem. Så det ska vara en kvarntoalett där istället för en vanlig. Det har inte funnits toalett där tidigare. Bara handfat och dusch/badkar.
fast bredden på bjälken ersätter inte cc-måttet…Lity skrev:
Jag utgick ifrån tabellen i säkra våtrum från gvk, men har inte hittat någon annan bra lista. Grövsta bjälken de har tabell för är 45 bred, och den här är 70.
Nej avloppet är inte 110. Det gick inte att lösa sa dem. Så det ska vara en kvarntoalett där istället för en vanlig. Det har inte funnits toalett där tidigare. Bara handfat och dusch/badkar.
Överallt jag läser skall det iaf vara cc300.
när det gäller avloppet så kikade jag igen och det ser ut att kunna vara 110 i golvet men en försmalning upp till 70? Eller är det 70 i golvet och ännu mindre upp? Hua isf…..
Nej det kanske bara är höjden på bjälken som påverkar? Här är tabellen jag tittade på iaf.Dr Benz skrev:
Nej det är nog ett grovt rör som kommer från köket. Det som går till duschen är 75, och skulle gissa på att det till toaletten är samma. Diametern när man har kvarntoalett kunde vara ganska liten, så tror inte att de gjort fel där. Möjligtvis att de tagit en genväg om det faktiskt hade gått att ha en vanlig toalett, men det är lite saksamma så länge det blir bra. Har som sagt inte funnits toalett där tidigare, så allt är bättre än inget. (Finns toalettrum på två ställen i huset, och ett duschrum, men inget komplett badrum.)
Redigerat:
Intressant. Då får jag nog backa på detta.Lity skrev:
Nej det kanske bara är höjden på bjälken som påverkar? Här är tabellen jag tittade på iaf.
Nej det är nog ett grovt rör som kommer från köket. Det som går till duschen är 75, och skulle gissa på att det till toaletten är samma. Diametern när man har kvarntoalett kunde vara ganska liten, så tror inte att de gjort fel där. Möjligtvis att de tagit en genväg om det faktiskt hade gått att ha en vanlig toalett, men det är lite saksamma så länge det blir bra. Har som sagt inte funnits toalett där tidigare, så allt är bättre än inget. (Finns toalettrum på två ställen i huset, och ett duschrum, men inget komplett badrum.)
Jag hade dock aldrig vågat chansa utan vi kommer att göra cc 300 eller gjuta igen.
Sen har vi håltagningarna som inte verkar alls bra om man läser lite i säkert vatten. Men någon som verkligen vet får nog uttala sig.
så här skriver LK när det gäller deras golvvärme.
Tack! Nej håltagningarna ser ju inte bra ut var jag än läser, men jag är inte ingenjör och kan svära på att det är fel liksom... Så tänkte ifall någon vet säkert att det är fel som de gjort. Åtminstone att det borde stöttas upp. Förstår verkligen inte varför de inte bara förstärker så att vi slipper bråka om det. Lär ju varken vara tidskrävande eller dyrt att göra det.Dr Benz skrev:
Intressant. Då får jag nog backa på detta.
Jag hade dock aldrig vågat chansa utan vi kommer att göra cc 300 eller gjuta igen.
Sen har vi håltagningarna som inte verkar alls bra om man läser lite i säkert vatten. Men någon som verkligen vet får nog uttala sig.
så här skriver LK när det gäller deras golvvärme.
Tack för tipset! Har helt glömt att titta på vad golvvärmens tillverkare säger, så ska kika på det. Men går det att sätta dit med 300cc nu när det ligger massa avlopp mellan bjälkarna?

