2 278 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Avlopp för vattenfilter, pumphus, VVB. Genom befintlig _tjock_ betongplatta
Jag har ett timmerhus med torpargrund. På kortsidan är en tillbyggnad med gjuten betongplatta. Jag uppskattar att det är 1,5-2 meter massiv betong (med armering). I denna tillbyggnad skall nu ett självspolande vattenfilter in, och där är redan en hydrofor samt varmvattenberedare som behöver släppa vatten.
Jag skulle helst ha en brunn i golvet, och något rör som är påkopplat avloppet för filtrets spolning. Men, hur 17 skall jag få in detta på något rimligt vis? När vattenpumpen sattes in borrades hål i betongen med 80 mm betongborr (inte av mig utan av någon tidigare ägare). På något vis har de antagligen lyckats borra ned, och kanske kommit under betongplattan, eller borrat horisontellt och träffat hålet som borrats vertikalt(och lyckats få igenom en grov slang där?).
Nu behöver jag tips och idéer på hur jag skall få in ett avlopp i tillbygget. Det går verkligen inte placera filtret på något annat ställe i nuläget. Jag har funderat på att dra filtrets avlopp utvändigt på huset, och bygga en välisolerad låda runt röret. Det kommer i princip inte synas, och kan förläggas i ett hörn som blir väl dolt.
Tips mottages tacksamt!
Jag skulle helst ha en brunn i golvet, och något rör som är påkopplat avloppet för filtrets spolning. Men, hur 17 skall jag få in detta på något rimligt vis? När vattenpumpen sattes in borrades hål i betongen med 80 mm betongborr (inte av mig utan av någon tidigare ägare). På något vis har de antagligen lyckats borra ned, och kanske kommit under betongplattan, eller borrat horisontellt och träffat hålet som borrats vertikalt(och lyckats få igenom en grov slang där?).
Nu behöver jag tips och idéer på hur jag skall få in ett avlopp i tillbygget. Det går verkligen inte placera filtret på något annat ställe i nuläget. Jag har funderat på att dra filtrets avlopp utvändigt på huset, och bygga en välisolerad låda runt röret. Det kommer i princip inte synas, och kan förläggas i ett hörn som blir väl dolt.
Tips mottages tacksamt!
Det ska bli automatisk backspolning antar jag? Är det ett alternativ att ha manuell backspolning? Isåfall skulle du ju kunna ha en slang som du leder till ett befintligt avlopp under spolningen. Eventuellt till och med samla upp backspolningsvattnet i ett större kärl?
Filtret är beställt och antagligen under leverans, med full attomatik 
Bra idé annars med slangen.
Filtret spolar nästan 400 liter på 10 minuter, så då måste jag nästan ha ett badkar för att samla upp vattnet i.
Så fort tjälen släpper skall jag gräva ned rör som leder ut vattnet till diket.
Bra idé annars med slangen.
Filtret spolar nästan 400 liter på 10 minuter, så då måste jag nästan ha ett badkar för att samla upp vattnet i.
Så fort tjälen släpper skall jag gräva ned rör som leder ut vattnet till diket.
Klicka här för att svara