Hejsan

var på vägmöte i veckan och då kom en fråga upp som jag finner lite märklig.

Det är så att i vårt område är det stora höjdskillnader. Detta medför att vissa bor uppe på berget och vissa bor nedanför berget så att säga. Fast han som bor nedanför berget är nybygg doch nyinflyttad. Nu har han ju då märkt att det rinner vatten ner mot hans tomt. Detta anser jag är ett ganska naturligt förfarande vatten tar sig liksom neråt.

Han vill nu att jag och 5 av mina grannar som bor ovanför honom skall gå ihop och bekosta en kulvert som leder undan vattnet från hans tomt. Detta är inget som nån av oss anser att vi är så sugna på. Han har då mer eller mindre förtäckt hotat med att då kanske han behöver be kommunen att kontrollera "statusen" på våra avlopp.

Personligen har jag ju lite svårt att se sambandet med om våra avlopp är dåliga och vattnet som rinner ner mot hans tomt. Om avloppen är dåliga så bör ju liksom inte detta avhjälpas genom att bygga kulvert. Utan det känns mest som ett försök till "utpressning"

Så nu till frågan vad har han för rättigheter att kräva att vi bekostar hans kulvert ? jag menar vatten rinner ju neråt kan jag stå tillsvars för vart det rinne rnär det lämnat min tomt? och i såna fall ur långt bort skall jag stå till svars för det? ända tills det slutligen rinner ut i havet ?

Om man har ett avlopp som nog är ganska gammalt men ändå var godkännt när det var nytt. Kan man då bli ålagd att bygga om det ? Vem avgör då om det behövs läggas om ? antar kommunen.

Men kommer kommunen kolla upp enskilda fastighetsägare eller går de då igenom hela området ? Känns ju som om de skall börja rota i avloppen så borde de ju gå igenom samtligas och inte bara våra fem.

Ok rinner ned. Men innebär det att hans tomt är vattensjuk på nåt sätt, eller att hans källare påverkas, eller ...?

Min spontana känsla är att lutningen är nåt som fanns där han köpte huset, även tom innan ni köpte era hus och om ni inte har gjort nåt som drastiskt ökat på vattenflödet nedåt så borde ni vara helt utan skuld.

Med påverkan kan man kanske räkna in tex om man ändrat flödet på en bäck...

Redigerat:
Har du ett gammalt godkänt avlopp tror jag inte det är några problem förutsatt att det fungerar som det skall. Mest troligt är väl att det är naturligt grundvatten som rinner nedför berget.

Att grannen snackar om era avlopp beror säkert på att han inser att han inte har mycket att komma med.

Du skriver inte vad det handlar om.

Är det ditt ytvatten det handlar om? Är det när det har regnat som vattnet åker ner för berget och rinner in på hans tomt?
-Detta är inte ok och här måste du vidta åtgärder. OBS. Det är bara när man synligt ser ytvatten rinna som man behöver åtgärda problemet. Har det väl kommit ner i marken så är allt OK!

Är era avlopp infiltrationer eller icke täta markbäddar så är det eventuellt ganska mycket vatten därifrån som letar sig ner mot hans tomt. Det rör sig om upp till en kubik vatten per hushåll och dygn som ska bort. Har han en brunn på tomten nedströms era avlopp har han en poäng. Vad beträffar ev. försumpning är jag osäker på hur det skulle bedömas vid ett tvistemål men det skulle inte förvåna mig om det skulle bedömas som ett men för honom med ni som vållande.

Att avloppen var godkända för länge sedan är inget som per automatik gör dem godkända idag. På den gamla goda tiden var det helt ok med en trekammare och sen ut i sjön me't, men det är nog få som skulle acceptera idag. Men du har helt rätt i att dränering av hans tomt inte kommer att få era avlopp att uppfylla dagens krav.

Alltså personligen har jag inte kunskapen att avgöra hur vida mitt avlopp fungerar korrekt eller ej. Jag vet följande saker om det 1: jag spolar ut avloppsvatten från mitt hus genom ett rör i källaren. 2: det ligger ett antal brunnar på tomten som blir tömda och då får jag en faktura. Jag kan alltså inte avgöra hurvida det är fel på mitt avlopp eller ej. Men känns inte tillfredställande att lita på hans ord i frågan. Vem kan kontrollera funktionen på avloppet kommunen ?

Jag kan inte se att det är nått problem med vatten just nu men samtidigt har det inte regnat på ett tag. Därmed tror jag att det handlar om regnvatten som rinner från våra högt belägna tomter och neråt vilket känns som ett naturligt flöde. under min tomt ligger väggen så jag tror det mesta av vettnet ifrån min tomt går ner i väg diket. Vart det sen tar vägen vet inte jag men det är väl så att diket asvarar vägföreningen för och inte jag ?

Det är inte så att jag vill var aomöjlig eller så är nått fel på min tomt så är jag naturligtvis villig att fixa detta. Men börjar bli lite tröttsamt då jag under tre års tid hört muttras om detta utan att han direkt kontaktat mig. Känns som om han hade haft nått på fötterna så hade han tagit kontakt och inte försökt skrämmas med massa snack om icke godkända avlopp hit eller dit.

Jag tycker du skall neka att betala en kulvert. För gör du det vill han säkert sedan också ha hjälp med att finansiera annat med hot om att annars anmäla era avlopp, och till sist kommer säkert kommunen och kollar en dag i alla fall.

Jag skulle ligga lågt och vänta på vad han gör. Är det fel på ditt eller någon annans avlopp är det bättre ni lägger pengar på det istället för hans kulvert.

Instämmer till 100% med föregående talare.

precis så känner jag och har kännt under de 3 år rykterna om detta har florerat. Som jag sa jag har inte nått emot att fixa till felaktigheter hos mig. Även om det kanske inte är det roligaste i världen att lägga pengar på. Men däremot vill jag ju inte vara med finansierare av andras saker bara för att de tycker det är lämpigt.

Var mest intresserad av vad man har för ansvar för avrinning av vatten. Känns ju lite som alt vatten som rinner av från min tomt kommer ju inte bara från mig. I såna fall borde jag väl kunna kräva att kommunen som äger marken ovanför mig gör min dränering. å de får kräva att den som har marken ovanför dem gör deras dränering osv. vilket borde göra det hyggligt otacksamt at bo högst.

Och jag funderar ibland på (ganska ofta) hur personerna skulle agerat om det var obebyggt? Vem ska bygga kulvert för ytvattnet då?

Hej
Jag hadde problem med att vägföreningen hadde kopplat på sig på ett gråvatten avlopp som ledde till våran tomt villket medförde att brunen svämade över och tomten var vattensjuk.
Då jag har kontakter på en stor advokatbyrå så lät ja kolla upp vad som gällde det finns något som kallas LOD lokalt omhändertagan av dagvatten vilket innebär att var och en är skyldig att ta hand om vattnet som faller på tomten och avleda det så det inte är till bekymmer för grannarna .
Jag fick en del dommar som har medfört att tomt ägarna och kommuner ålagts vite om dom inte åtgjärdar sitt dagvatten.
Vårat problem löste sig blixtsnabbt när faxenmed domar damp ner hos den ansvarige två dagar senare stog grävmaskin där och problem är löst .
Så eran granne har rätt .
Men han har ett ganska fullt sätt att lösa problemet med att börja rota i era avlopp

hmm stämmer detta

så hur långt bort har jag ansvar för vattnet ? jag menar säg att mitt vatten rinner i ett dike och slutligen stör en som bor 3km längre bort. Har jag fortfarande ansvar att fixa så vattnet inte når hans tomt? grannen nedanför är nybyggd är det då så att så fort nån bygger i närheten så måste jag se till att mitt vatten inte kan nå deras tomt. Känns ju inte som man är så sugen på att godkänna bygglov i framtiden då.

Det måste ju vara den exakta ordabetydelsen som gäller det "lokalt dagvatten" - bara det som produceras på ens egen tomt ska man ta hand om.
Annars blir det lite lätt bizarrt om man har ett berg "uppåt" och en granne nedanför sig.
Ska man då ha som ansvar att ta hand om allt dagvatten från berget????

Mig veterligen innebär LOD = Lokalt omhändertagande av dagvatten. Dagvatten=vatten som ej infiltreras naturligt på den egna tomten.
Alltså; Det vatten som faller på exempelvis taket, får ej ledas ner i dräneringen för att sedan ledas ut i dike eller dagvattenledning.
Detta för att vattnet anses vara förorenat och försurar våra vattendrag.

Skickar en länk om någon är intresserad.
http://www.linkoping.se/NR/rdonlyre...1B-7DF362BCCD8C/27059/Linkoping_dagvatten.pdf

hej
på frågan om vem som kollar enskilda vatten och avlopp är miljö o hälsa i
din komun .:(
så vitt jag vet är fastighets ägaren som ska se till att avloppet fungerar.
vad det gäller yt vatten eller grundvatten så har du ingen plikt att åt gärda det för
grannarnas skull.:)
där du eller dom tidigare ägarna till fastigheten har påverkat marken.:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.