Hej!

Vi har börjat ta bort gamla tapeter i ett rum med gipsväggar, där vi sedan ska måla. Mörka tapeten gick ok att ta bort efter ett par timmar, på vissa ställen följde det bruna med så att det bara var vitt bakom, men mestadels är det bruna kvar och på vissa delar är det mycket ”ludd”, där ytan inte är jämn utan frasig. Hur bör jag gå tillväga nu?
Är rädd för att skada gipsväggen om jag ska få bort det som är frasigt. Guida mig är ni snälla!

• Vägg med löst bortskrapad färg, visar grundfärgen och fläckar av kvarvarande färg. Ytan är i behov av ytterligare bearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Riven tapet på en vägg, blottar vit yta och eluttag. Intill finns ett mönstrat tapetmönster med snirklar och blommor i mörka färger.
    Skapa konto
Det blir lätt sådär när man tar bort tapet från gips. Svårjobbat om man vill få bort varje liten tapetbit. Jag har gjort det själv, tapetångare är svårare med gips som underlag dessutom, lätt att köra för mycket och få med skivans yta.

Min erfarenhet är att det är bäst att utgå ifrån att det är dags att bredspackla. Lämna kvar tapet som sitter benhårt i ytan, och räkna med att spackla.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Det blir lätt sådär när man tar bort tapet från gips. Svårjobbat om man vill få bort varje liten tapetbit. Jag har gjort det själv, tapetångare är svårare med gips som underlag dessutom, lätt att köra för mycket och få med skivans yta.

Min erfarenhet är att det är bäst att utgå ifrån att det är dags att bredspackla. Lämna kvar tapet som sitter benhårt i ytan, och räkna med att spackla.
Hur får man bort det ”fnossiga” utan att sabba gipskärnan? Känner att jag inte vill skrapa bort så mycket mer, ska jag prova med sandpapper?

BirgitS
Sandpapper blir nog bra.

Ena väggen var visst betong, om det spelar någon roll.

Efter jag använt sandpapper och fått bort det mesta av luddet, ska jag använda spärrgrund? Någon som har tips på särskilt produkt innan vi börjar spackla?

Måla med någon spärrfärg på allt ordentligt och spackla sedan

Jag har tagit ner rätt många kvadratmeter tapet från gipsväggar nu.

Först riva ner så mycket man kan.
Därefter spraya såpvatten på tapeten och sedan är det bara att roa sig med att ånga och skrapa.

• Rum med borttagen tapet från gipsväggar, skräp på golvet, verktyg, en svart sopsäck och en delvis öppen fönster.
    Skapa konto
  • Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Måla med någon spärrfärg på allt ordentligt och spackla sedan
Tips på någon spärrfärg?

Det är fortfarande en del ställen, framförallt mot taket , där det bruna tapetklistret har små vikar där jag kan dra av. Bör jag försöka få bort det tapetklister som går?

A Alvin12 skrev:
Tips på någon spärrfärg?

Det är fortfarande en del ställen, framförallt mot taket , där det bruna tapetklistret har små vikar där jag kan dra av. Bör jag försöka få bort det tapetklister som går?
Tapetklistret kommer lösas upp av fukt tex när du spacklar och orsaka lossning av färgen. Antingen tar du bort allt, eller så målar du ovanpå och hoppas att fukten inte tar sig igenom/färgen håller fast allt medan du spacklar.

För spärrfärg så fråga i färghandeln. Jag har läst folk som rekommenderar våtrumsgrund också men har aldrig provat. Det blir nog bra oavsett vad, bara du inte börjar med att rolla på en helmatt (=svag, man har inte lyckats göra starka helmatta färger) väggfärg först.

Stefan N Stefan N skrev:
Alcro Kraft.
[länk]
Milltex renova är inte den snäppet vassare?

• Gilla
Alvin12
  • Laddar…
Efter spärrfärgen, tror ni att det funkar att använda Easy cover? Eller är det ett måste med att spackla?

A Alvin12 skrev:
Efter spärrfärgen, tror ni att det funkar att använda Easy cover? Eller är det ett måste med att spackla?
Med easy cover kommer det se ut som du har målat på ojämt underlag som blivit tapetserat. Om det är så du vill ha det så kör på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.