useless useless skrev:
Hultafors minibräckjärn är betydligt tunnare än det på din bild och brukar gå att få in under spikskallen i de allra flesta fall.
Håller med dig @useless ! Fick ett i gåva i våras, förstår inte hur jag klarade mig tidigare....

• Gilla
Dalebris
  • Laddar…
Vi tog bort allla såna där spikar i vårt gamla hus med ett stämjärn, som svärfar slipade ett litet jack i! Slå sen in järnet med dess plana sida mot dig. På grund av jacket går järnet in förbi pappspikens stift och det går smidigt att bara knycka till och få loss den. Det var världens bästa grej, gick fort och lämnade inga märken i trät.

• Gilla
Dalebris
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har du fått ut dem tillräckligt långt så använder du hovtång eller spikutdragare på stumpen. Eller slår in dem om det är ett alternativ. Är timret "för hårt" får du använda en större hammare. Om du måste ha ut dem (om du t.ex. skall hyvla ytan) får man stämma bort trä runtom tills man kommer åt med en spikutdragare.
Men efter ett tag brukar man få in tekniken för att undvika att de går av.
Många av dem är liksom sönderrostade och går av eller ger vika på annat sätt. Men en rejälare hammare kanske skulle funka på stumpen. Någon särskild tång som funkar att kapa av rejälare spikar.

B byggaeko skrev:
Vi tog bort allla såna där spikar i vårt gamla hus med ett stämjärn, som svärfar slipade ett litet jack i! Slå sen in järnet med dess plana sida mot dig. På grund av jacket går järnet in förbi pappspikens stift och det går smidigt att bara knycka till och få loss den. Det var världens bästa grej, gick fort och lämnade inga märken i trät.
Sist jag provade nu så tog jag just ett stämjärn. Vände den åt rätt håll och slog bakom runt om spiken. Och drog sedan ut med brytjärnet. Precis när det var dags att åka märkte jag att man istället för att slå runt om igen kunde slå under brytjärnet istället. Ingen ljuv musik för örat Men det går ju att lösa ☺️ En del av spikarna går dock av eller ger vika. Rostigt och sprött.

B bopakoster skrev:
Håller med dig @useless ! Fick ett i gåva i våras, förstår inte hur jag klarade mig tidigare....
Helt otroligt pris på dem när jag kollade Vad gör dem dyrare än ett brytjärn någon annanstans?

C cpalm skrev:
Som sagt, använd ett lagom stort bräckjärn med slipad klöve så kommer det att gå alldeles utmärkt.
Bilden visar det minsta brytjärnet jag kunde få tag på. Men antar det finns bättre såna nån annanstans.

J jannesspånodamm skrev:
Hovtång brukar ha ett v-format spår på ett av skaften som gjort för sånt där.
Aha just det. Får kolla det.

useless useless skrev:
Hultafors minibräckjärn är betydligt tunnare än det på din bild och brukar gå att få in under spikskallen i de allra flesta fall.
Aha då är de mkt bättre. Men kostar 500 eller mer?

texas67 texas67 skrev:
För det första bra jobbat !
Men en rondell med tunna skivor, skär av, körna in, "spackla", eller är det fusk, jag tror det blir mer skador om du ska ta upp..
? mental belastning som är mycket hög...dom som är nere i träet är ju galna, det kommer ju bli skador runtom även om trä reser sig och återhämtar sig något, ska stockarna slipas och sen behållas i naturlig färg?
Tack ☺️ Jag har funderat på ngt liknande. Ja och det är just det. Känns som skruvutdragare skulle förstöra så mkt. Många säger att man inte ska slipa timmer. Stockarna har olika yta och färg. Men jag hade tänkt slipa ned det för finare yta. Hade velat behandla med ngt oxå. Men verkar inte vara ngt man kan använda och många säger att det inte ska behandlas Man blir rätt frustrerad ibland

D Dalebris skrev:
Tack ☺️ Jag har funderat på ngt liknande. Ja och det är just det. Känns som skruvutdragare skulle förstöra så mkt. Många säger att man inte ska slipa timmer. Stockarna har olika yta och färg. Men jag hade tänkt slipa ned det för finare yta. Hade velat behandla med ngt oxå. Men verkar inte vara ngt man kan använda och många säger att det inte ska behandlas Man blir rätt frustrerad ibland
och inte kommer alla smileysar med på denna sida heller. Ha ha.

useless useless skrev:
500? 128:- på första googleträffen.

[länk]
Googlade förut och fick upp att de där hultafors kostade 500 och uppåt. Men då kollar jag igen ☺️

Jag betalade 89:- på Jula.. kolla örhm ÖoB dom har haft ett liknande som va i en något större strl. och borde ge större brytkraft.

Rött stålspiksklämma verktyg för byggnation och renovering.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Den jag länkade till är den större varianten. Den tycker jag man har större nytta av, men det bästa är såklart att köpa båda.

• Gilla
texas67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.