Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Den är bra!, Kanske lite klen för de spikar du har där. Jag använde den för att få bort spikarna på en vägg klädd med Eternitplattor (utan att knäcka dem).Mazen skrev:
Sätt "foten" över spikskallen så den inte täcker skallen tryck kofoten mot väggen och knacka med en hammare på den del som är böjd tills klöven är under spikskallen. Sen får du ut spiken, kanske den behöver ett lätt slag inåt för att lossa (sitter fast med sitt rostlager som går sönder av hammarslaget. Om det är klippspik så släpper de lätt efter en liten utdragning eftersom den är konisk)
Hultafors mini-"bräckjärn" är ett av mina favoritverktyg, men dess brytförmåga är högst begränsad, det böjer sig ganska lätt.
Så det funkar bara i sig för småspik. Men kommer man bara in bakom spikskallen så kan man ju knacka ner ett lite större bräckjärn bakom.
Så det funkar bara i sig för småspik. Men kommer man bara in bakom spikskallen så kan man ju knacka ner ett lite större bräckjärn bakom.
Exakt. Jag använder även min metod att banka in stora kofoten under skallen på grova spikar,C cpalm skrev:
jag kommer bara in med det på bilden. Vad kan jag då komma åt att bryta med?C cpalm skrev:
Kommer jag åt bättre med den än vanlig kofot? Ett annat problem är att spikhuvudet är brett. Tex för en hammare.B bopakoster skrev:Den är bra!, Kanske lite klen för de spikar du har där. Jag använde den för att få bort spikarna på en vägg klädd med Eternitplattor (utan att knäcka dem).
Sätt "foten" över spikskallen så den inte täcker skallen tryck kofoten mot väggen och knacka med en hammare på den del som är böjd tills klöven är under spikskallen. Sen får du ut spiken, kanske den behöver ett lätt slag inåt för att lossa (sitter fast med sitt rostlager som går sönder av hammarslaget. Om det är klippspik så släpper de lätt efter en liten utdragning eftersom den är konisk)
Kanske värt att prova ett sådant.C cpalm skrev:
Ja fula märken försöker jag undvika. Men man kommer åt så pass bra men en spikutdragare?Nötegårdsgubben skrev:
Med spikutdragare gör man ju fula märken i träet, så det skulle jag avråda ifrån om man inte absolut måste. Märkena blir säkert mindre vid nubb än vid fyrtumsspik, men ändå. Känns som ett grovarbetarverktyg i min värld, även om slipningen på tången iofs. är samma som jag är ute efter.
Snedställd tång är för övrigt det bästa namn jag hittar på det jag menar, men jag är säker på att det finns ett annat namn också. Det viktiga är hur som helst att du hittar en tång som är slät på sidan mot träet och har den slipade vinkeln på insidan.
Ja det står att den ska klara häftklämmor som spikarna påminner om. Är det möjligt att jag kanske kommer ”under” med denna?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 176 inlägg
Den har två klor motstående varandra som du sätter på vardera sidan om spikhuvudet. Sen slår du in klorna en bit in i träet och griper om spikhuvudet under träkanten. Så det blir alltid märken när du använder en spikutdragare. Men funkar inget annat så.D Dalebris skrev:
Den är skapligt rejäl. Jag såg att det låg några oanvända sådana. Ska ta kort nästa gång. Värsta (läs omöjliga) spiken jag kommit över där. Och då har jag sett det mesta.Centano skrev:
Med tanke på hur kraftigt försänkt spikskallen sitter i träet och hur man ser avtrycket från hammarskallen i träet gissar jag att det inte är frågan om någon liten pappspik utan lite rejälare doningar. Blir svårt att få ut utan att skada träet.
[bild]
En kraftig elektromagnet kanske kan dra ut den, tror det finns en på 32 Tesla![]()