4 059 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Avjämna golv i lägenhet – pallra upp golvspån för mindre flytspackel?
Självbyggare
· Stockholm
· 39 inlägg
Hej,
Jag håller på med golvavjämning i min lägenhet, och söker lite tips och råd!
Jag vill få en jämn nivå genom hela, för att kunna lägga en 15 mm ekparkett tröskellöst från vardagsrum ut till kök. Till sovrummet (till vänster i bilden) kommer jag nog ha en tröskel, men ändå helst samma nivå.
I de två rummen i bilden är parketten är totalt förstörd, den har rest sig och många stavar saknas. Den den är limmad på ett undergolv som sviktar och knarrar och vilar på ett träbjälklag. I rummen är det från bjälkar upp till golvyta 30 mm, och därifrån ytterligare 10 mm upp till hallens betongplatta. På andra bilden ser ni bjälklaget från en likadan lägenhet där man rivit upp golvet.
Jag tänkte därför riva ut golven ned till bjälkarna och sätta golvspån. Sedan tänkte jag flytspackla för att kunna möta hallen exakt. Och här kommer min fråga:
Golvspånen är ju 22 mm, men för att matcha betongplattan ute i hall/kök behöver jag komma upp 36 mm från bjälkar till undergolv. Kan jag då bygga på golvbjälkarna med, t.ex. 8 mm plywood, för att sedan bara behöva flytspackla 6 mm? Golvytan i rummen är totalt ca 30 m2.
Jag slängde även med en översiktsbild så det kanske blir lättare att greppa! Jag skulle helst också göra flytspacklingen i omgångar: först köket/hallen, sen ena rummet, och slutligen andra. Jag bor nämligen i den samtidigt.
Jag håller på med golvavjämning i min lägenhet, och söker lite tips och råd!
Jag vill få en jämn nivå genom hela, för att kunna lägga en 15 mm ekparkett tröskellöst från vardagsrum ut till kök. Till sovrummet (till vänster i bilden) kommer jag nog ha en tröskel, men ändå helst samma nivå.
I de två rummen i bilden är parketten är totalt förstörd, den har rest sig och många stavar saknas. Den den är limmad på ett undergolv som sviktar och knarrar och vilar på ett träbjälklag. I rummen är det från bjälkar upp till golvyta 30 mm, och därifrån ytterligare 10 mm upp till hallens betongplatta. På andra bilden ser ni bjälklaget från en likadan lägenhet där man rivit upp golvet.
Jag tänkte därför riva ut golven ned till bjälkarna och sätta golvspån. Sedan tänkte jag flytspackla för att kunna möta hallen exakt. Och här kommer min fråga:
Golvspånen är ju 22 mm, men för att matcha betongplattan ute i hall/kök behöver jag komma upp 36 mm från bjälkar till undergolv. Kan jag då bygga på golvbjälkarna med, t.ex. 8 mm plywood, för att sedan bara behöva flytspackla 6 mm? Golvytan i rummen är totalt ca 30 m2.
Jag slängde även med en översiktsbild så det kanske blir lättare att greppa! Jag skulle helst också göra flytspacklingen i omgångar: först köket/hallen, sen ena rummet, och slutligen andra. Jag bor nämligen i den samtidigt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Knäckfrågan är väl om golvspånskivan behövs även av stabilitetsskäl? Jag ser på bilden att du har tre tum breda bjälkar. Gissningsvis är de bara sju tum höga, och då behöver du en skruvlimmad spånskiva för att få acceptabel nedböjning och svikt. Golvavjämning i form av flytspackel är ganska tungt, en faktor som också bör tas med i bedömningen. Att reducera mängden flytspackel genom att använda mer skivmaterial måste alltid vara förståndigt.
Självbyggare
· Stockholm
· 39 inlägg
J justusandersson skrev:Knäckfrågan är väl om golvspånskivan behövs även av stabilitetsskäl? Jag ser på bilden att du har tre tum breda bjälkar. Gissningsvis är de bara sju tum höga, och då behöver du en skruvlimmad spånskiva för att få acceptabel nedböjning och svikt. Golvavjämning i form av flytspackel är ganska tungt, en faktor som också bör tas med i bedömningen. Att reducera mängden flytspackel genom att använda mer skivmaterial måste alltid vara förståndigt.
Sannerligen knäckfrågan!J justusandersson skrev:Knäckfrågan är väl om golvspånskivan behövs även av stabilitetsskäl? Jag ser på bilden att du har tre tum breda bjälkar. Gissningsvis är de bara sju tum höga, och då behöver du en skruvlimmad spånskiva för att få acceptabel nedböjning och svikt. Golvavjämning i form av flytspackel är ganska tungt, en faktor som också bör tas med i bedömningen. Att reducera mängden flytspackel genom att använda mer skivmaterial måste alltid vara förståndigt.
Men ja, bra poäng. Tänker helt klart att något som skruvas i reglarna behövs. Idag sitter det ju nåt 28x70-liknande monterat tvärsöver bjälkarna, som parketten är limmad på.
Jag tänker antingen att jag kör tjockare spån, eller nöje mig med standard 22 mm som jag höjer lite med mellanlägg för att minska flytspackelbehovet.
Kanske eg. borde räkna lite på det. Har du koll på vad det är för riktvärden på nedböjning och sånt? Håller helt klart med om sista!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tala om bjälkarnas dimensioner, längd, bredd, höjd och c/c avstånd, ska jag hjälpa dig.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jag har rätat upp ett golv genom att limma och skruva en regel på sidan av golvåsarna. Är man noga blir det mm rätt. Lägger du mellan måste mellanlägget ha rätt tjocklek och lutar åsen så måste du göra en kil.
Protte
Protte
Självbyggare
· Stockholm
· 39 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 39 inlägg
Jag har precis upptäckt ett annat problem. Efter att ha slipat ned limrester och några toppar i betongplattan ute i kök och hall, så har jag upptäckt att plattan är full av sprickor. De flesta nära väggen, men en löper över ett helt segment. (Skilt av en rand där en vägg tidigde stod)
Jag kommer gjuta igen hålen ni ser efter gamla trösklar och väggar, och sen spackla ett tunt skikt (0-10 mm) över golvet för avjämning.
På de ställen det ser värst ut går det elementrör, och där vet jsg att plattan är tunn. Men den som går tvärs över känns inge bra. Vad tror ni? Är sprickorna något jag borde oroa mig över?
Jag kommer gjuta igen hålen ni ser efter gamla trösklar och väggar, och sen spackla ett tunt skikt (0-10 mm) över golvet för avjämning.
På de ställen det ser värst ut går det elementrör, och där vet jsg att plattan är tunn. Men den som går tvärs över känns inge bra. Vad tror ni? Är sprickorna något jag borde oroa mig över?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker huset är lite skumt byggt. Jag skulle helst vilja veta lite mer, framför allt om ålder och byggnadssätt. Det är troligen ett gjutet övergolv du har. Det verkar inte armerat. All betong som är gammal har krympsprickor. Normalt är det inget större problem.
Självbyggare
· Stockholm
· 39 inlägg
Ja, verkligen! Det har bjudit på många överraskningar. Det färdigställdes 1943, under kriget. Trevåningskåkar. Lyhört som attan! Har försökt luska i ritningar men inte hittat några.J justusandersson skrev:
”Husen byggdes av byggmästare Baltzar Lundström och de första husen i kv. Båtsmanstorpet var klara våren 1941. Arkitekten hette Ernst Grönwall och fick mycket beröm för sina välplanerade smalhus”
Från Brf:s webbsida.
Ok. Jag misstänker att en del kan ha uppkommit efter slipning, pga vibrationer. Men jag tänker att parket över borde va mindre känsligt än om jag tänkt lägga klinkers tex.
Ps hann inte borra upp och mäta bjälkar idag så försöker imorgon ist.
Självbyggare
· Stockholm
· 39 inlägg
Okej! Alltså rätat upp befintligt golv? Ja, det skulle ju underlätta att bara såga upp där det sviktar och staga upp. Om det var så du menade?prototypen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ernst Grönwall var absolut ingen dussinarkitekt. Han har ritat många vackra flerbostadshus i Stockholm. Det måste vara en krigstidslösning att huset saknar betongbjälklag, vilket annars var standard sedan 1930-talet. Återkom med måtten.
Självbyggare
· Stockholm
· 39 inlägg
Ok, jag har mätt i sovrummet nu, och de är 50 mm breda, 100 mm höga, (2 tum 4 antar jag?) och 3.2 m långa.
Återkommer med de i det andra rummet. Bor där, så lite knepigare att såga upp och mäta.
Återkommer med de i det andra rummet. Bor där, så lite knepigare att såga upp och mäta.
Klicka här för att svara









