Det är ju faktiskt ett alternativ också, flytta in i huset trots att han bor kvar där. anektera några rum, spela hög musik väääldigt sent på kvälla/ nätter vara allmänt jävlig. Ja helt enkelt driva idioten till vansinne. Långa renoveringsprojekt är också kul, river ut kök och badrum samtidigt til exempel om de nu ändå skall renoveras.

Eftersom TS tydligen ska mer elerl mindre blåsa ut huset och renovera är det ju en intressant fråga om han har rätt att påbörja detta, och om han kan flytta ockupantens grejer så länge de är i huset, utan att riskera påföljd? Isåfall vore det ju finfint att börja med kök och badrum, och ställa ockupantens grejer i vardagsrum/sovrum medan man väntar på att "kronkalle" ska göra sitt jobb.

Problemet med att flytta in är väl att snubben har kvar nycklarna (om jag inte minns fel) och om man tar dit låssmed som öppnar och byter lås så har man antingen stängt ute snubben från sina prylar (förmodligen märkligt olagligt) eller så får man ge en nyckel till fanskapet och hur kul är det.....?

Köparen lär väl också ha nycklar, ockupanten har inte alla, väl?

Anna_H skrev:
Köparen lär väl också ha nycklar, ockupanten har inte alla, väl?
Tror han har det men jag kanske fattat fel...?

Eftersom försäljningen gick via en god man, hade denna fruns nycklar. Således har köparen en uppsättning.
Att riva köket eller varmvattenberedaren kan inte vara förbjudet.

Att påbörja renovering kan väl knappast vara olagligt. Du äger en fastighet som det förvisso råkar finnas prylar i men då som tillhör någon man knappast kan kalla hyresgäst. Tidigare ägare betalar väl varken hyra eller kostnader eller har för den delen ett kontrakt med lagfaren ägare.

Jag har svårt att förstå varför detta skall vara ett så långdraget problem. Pajasen som bor i TS hus kan ju knappast åberopa några rättigheter öht. Varken skrivna eller muntliga avtal. Besittningsrätten upphör förhoppningsvis i samma ögonblick som kontrakt och betalningar sker.

Om du menar allvar med affären, skriv dig på adressen, ring polisen och anmäl ockupanten för hemfridsbrott.

Och ställ en container framför garageporten eller där bilen parkeras.

Vad jag inte riktigt förstår är hur överlåtelsen gick till..

Normalt sett så träffas man ju på banken, får nycklarna och betalar när allt är OK.

Hur gick det egentligen till i det här fallet?

Har TS betalat?

Jag gissar att det gick till som vanligt. Dock representerade den goda mannen båda. Dvs han överlämnade nycklar (som frun gett honom) samt tagit emot betalningen.

Hade det gått via en mäklare, hade det stod i kontraktet att köparen kan forsla bort kvarlämnade saker efter typ 2 veckor.

Om inte besittningsrätten upphävs genom tecknande av kontrakt samt betalning måste lagen skrivas om.

Atom skrev:
Jag gissar att det gick till som vanligt. Dock representerade den goda mannen båda. Dvs han överlämnade nycklar (som frun gett honom) samt tagit emot betalningen.
Om han hade överlämnat fruns nycklar som så hade jag kommit och gått i huset under olika tider av dygnet.
Kanske ordna en fest och bjuda in vännerna att sitta i köket och dricka öl vid olika tidpunkter.
Efter ett tag vill nog mannen flytta då man kommer och går lite då och då under dygnets timmar, det kan ju vara lite obehagligt att veta att främmande personer kan komma och gå i huset lite när de vill ;-)

Och vad kan han göra? Rings till polisen och klaga på att husets ägare kommer och går i det hus han ockuperar?

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Marcus_L

Han kan vara stor och kraftig :) :p

Orkar inte läsa hela tråden men huset har bytt ägare då har inte förre ägaren rätt att vistas där efter övertagandet. Huset var köpt av KFM på grund an att det finns skulder och då blir det försäljning och därmed en annan lagfaren ägare. Det är ägaren som enhälligt bestämmer vad han vill göra med huset, förutsatt att det inte är en hyresfastighet och ockupanten har varit hyresgäst som då måste sägas upp enligt de gällande reglerna. Så kasta ut f..skapet med hans tillhörigheter och gör sedan det du tänkt. Du äger fastigheten och bestämmer därmed.

cecar: huset var inte köpt av KFM pga skulder, utan via tingsrätten pga skiljsmässa och tvångsförsäljning, vad jag förstår då enligt samäganderättslagen där en ägare hhar rätt att kräva försäljning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.