mariatherese skrev:
Blir han ersättningsskyldig för hyra för den tid han har varit bosatt i ert hus?
I och med hela denna soppa skulle jag tro att han som måste flytta får pengar.. :banghead:

Hur menar du att den som måste flytta får pengar?

Andy78 skrev:
Hur menar du att den som måste flytta får pengar?
Menar mest att eftersom hela reglementet gällande detta ämne verkar helt sjukt så skulle inte förvåna mig ett dugg..

Hur har det gått?

Intressant tråd att följa, har sträckläst hela och upptäckte mer eller mindre lagliga lösningar på problemet. Känns som att vårt eget husköp var en lyxresa i jämförelse :)

Dock undrar jag över formuleringar i köpeavtalet, vi skrev i vårat något i stil med att "alla tillhörigheter som finns på fastigheten efter tillträdesdagen övergår i köparnas ägo". Finns det juridisk hållbarhet i det, eller lyckades vi bara skriva ett fint formulerat hot? :P

Det där kan ju även tolkas som att ett gammalt rostigt härke till båtvagn som lämnas kvar blir köparens egendom och huvudvärk...

ThomasLindgren skrev:
Husägaren kan knappast bli betalningsskyldig för ett elabonnemang som står på en annan person. Troligtvis kan han inte heller stänga av det.
Vi stängde av elen vid ett trubbel med en Borätt. De fick flytta i mörker..."Uppställningen" från elbolaget efter att de fått sig historien till livs var föredömlig. 45 min efter tel samtalet var det mörkt i lägenheten... Abonnemanget skrivet på oss - vi bestämmer över det.. enl elbolaget.

• Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Oj, vilken soppa. Jag skulle känna mig så maktlös i den situationen och säkert göra något jag får ångra. Hoppas att det gått bra för er och att vi också får veta något. ;)

Jodå, han flyttade dagen efter mitt förra inlägg, två dagar före vräkningen från KFM. Han fick betala rättegångskostnader på 65 000 kr men tyvärr hade vi inte stämt på våra räntekostnader med en förhoppning om att göra ärendet så enkelt att domstolen skulle kunna besluta på handlingar. Ett misstag med facit i hand. Hur som helst har vi nu tillträde till det hus vi köpt och det känns hyggligt bra! Slutet gott allting gott!

• Gilla
Serafim Dahl och 5 till
  • Laddar…
Gratulerar, och lycka till med nya huset!
Glöm inte att vi ska komma och dricka öl på nätterna ;)

Eller flyttar in ;)

Hade jag hamnat i den här situationen och det drar ut på tiden hade jag vänt på steken och handgripligen kastat ut honom. Sen hade han fått dra i rättsapparaten medans jag "ockuperade".
Förmodligen hade han tröttnat.

Staffans2000
Snacka går ju...
Handling är en annan sak.
Ockupanten kanske inte vill bli "handgripligen" utkastad, utan istället kastar han ut dig.

Staffan

LillaMini skrev:
Dock undrar jag över formuleringar i köpeavtalet, vi skrev i vårat något i stil med att "alla tillhörigheter som finns på fastigheten efter tillträdesdagen övergår i köparnas ägo". Finns det juridisk hållbarhet i det, eller lyckades vi bara skriva ett fint formulerat hot? :P
Standardformuleringen i avtalet brukar vara att köparen, efter att ha givit säljaren en skälig frist att ta bort de kvarlämnade tillhörigheterna, antingen får tillägna sig dem själv eller låta forsla bort prylarna på säljarens bekostnad.

Grattis! Skönt att se när rättssamhället fungerar! Lycka till med det nya huset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.