505 läst ·
2 svar
505 läst
2 svar
Avfuktning krypgrund
När jag byggde ut huset kom mitt borrhål till värmepumpen upp i dagen i den nya krypgrunden. Hålet producerar även 15 liter vatten i minuten (självtryck). Jag har länge haft möjligheten att koppla på en slang för att nyttja brunnsvattnet, vilken jag nu har gjort
Slangen går nu från borrhålet genom krypgrunden, ca 7 meter.
Det jag märker nu är att det blir mängder av kondensvatten på slangen.
Tanken nu är att lägga slangen i en ränna och leda ut kondensen från krypgrunden.
Min fråga är, är det nån vinst i att ”avfukta”krypgrunden på detta sätt, eller vinner jag inget på det? Eller bara låta kondensvattnet rinna ner på plasten och det försvinner den naturliga vägen?
Slangen går nu från borrhålet genom krypgrunden, ca 7 meter.
Det jag märker nu är att det blir mängder av kondensvatten på slangen.
Tanken nu är att lägga slangen i en ränna och leda ut kondensen från krypgrunden.
Min fråga är, är det nån vinst i att ”avfukta”krypgrunden på detta sätt, eller vinner jag inget på det? Eller bara låta kondensvattnet rinna ner på plasten och det försvinner den naturliga vägen?
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag ser det snarare som en indikation på att fuktigheten är på tok för hög om nu inte krypgrunden håller ovanligt hög temperatur.
Så visst skulle det vara en vinst att leda ut vattnet men även att kontrollera fukthalten i grunden utifall mer åtgärder krävs.
Så visst skulle det vara en vinst att leda ut vattnet men även att kontrollera fukthalten i grunden utifall mer åtgärder krävs.
Klicka här för att svara
