Jag har köpt ett 80-tals hus med krypgrund. Nyligen började jag mäta fuktigheten i krypgrunden och såg att den låg på ca 85% (+-5% beroende på tid och dagar). Det finns inga tecken på fukt eller mögel i krypgrunden men jag bestämde mig för att lägga dit en avfuktare då fuktigheten är tok för högt.

Efter 5dagar har jag tömt ca 20liter vatten som avfuktaren har samlat upp. Är det normalt att avfuktaren suger upp så mycket vatten på så kort tid?

Fukten har gått ner till ca 75% nu (+-5%) vilket känns positivt, men är ändå förbluffade över mängden vatten.

P
Är backen plastad och alla ventiler tätade?

Handyman 1 skrev:
Är backen plastad och alla ventiler tätade?
Nej, inget är plastat. Förra ägaren var ganska bekväm av sig och la inte mycket energi på huset

Et är just den här tiden på året som fuktigheten är som högs, så att du får höga mätvärden just nu är inget konstigt.
Finns det inga tecken på problem så skulle jag gjort som förra ägaren.

Har du ingen plast på marken och öppna ventiler så försöker ju avfuktaren avfukta jordskorpan och atmosfären, så det är inte konstigt att det blir flera liter.

useless useless skrev:
Et är just den här tiden på året som fuktigheten är som högs, så att du får höga mätvärden just nu är inget konstigt.
Finns det inga tecken på problem så skulle jag gjort som förra ägaren.

Har du ingen plast på marken och öppna ventiler så försöker ju avfuktaren avfukta jordskorpan och atmosfären, så det är inte konstigt att det blir flera liter.
OK, kanske inte är så konstigt då, men vart förvånad över att se hur mycket vatten den fick upp på så kort tid.

Det finns alltid vatten i luften som den avfuktar, har du även öppna ventiler så tillförs "fuktig" luft hela tiden och din avfuktare avfuktar hela världen om man ska se det krasst som skrevs innan. För att uppnå en bra avfuktning ska krypgrunden vara helt tät.

Men som tidigare skrev, ser eller känner du inget avvikande så hade jag nog bara mätt över tid och gjort en insats sen om det märks något markant.

Hade dock lagt ut plast på backen, det är aldrig fel.

• Gilla
Ralph and Frank
  • Laddar…
Tack för svar. Då blir det till att lägga plast

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.