4 549 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Avfuktare
Hej!
Jag är i planerna att skaffa 2 st avfuktare. En för källardelen(eg för tvättstugan)i boningshuset och en för förrådet under garaget (30 m2). Jag har läst Råd o Rön test där Bosch, KCC och mitsubischi fick bäst betyg. Mitsubischin är ju betydligt dyrare än övriga.
Är den så mycket bättre?
En andra fråga: jag har läst här på hemsidan att en del rekommenderar att man stänger av el minskar ventilationen när man har en avfuktare? Annars så läser man alltid hur viktigt det är med ventilationen. Blir lite konfunderad. Kan nån hjälpa mig förstå. Det vore ju bra för då förlorar man ju inte lika mkt värme på vintern (självdrag)
Sparar man energi jmf om man har vattenburen värme via luftvärmepump. Alternativ med detta i en tvättstuga kunde ju isåfall vara att höja temperaturen och öppna upp ventilationen ytterligare
Anders Novis
Jag är i planerna att skaffa 2 st avfuktare. En för källardelen(eg för tvättstugan)i boningshuset och en för förrådet under garaget (30 m2). Jag har läst Råd o Rön test där Bosch, KCC och mitsubischi fick bäst betyg. Mitsubischin är ju betydligt dyrare än övriga.
Är den så mycket bättre?
En andra fråga: jag har läst här på hemsidan att en del rekommenderar att man stänger av el minskar ventilationen när man har en avfuktare? Annars så läser man alltid hur viktigt det är med ventilationen. Blir lite konfunderad. Kan nån hjälpa mig förstå. Det vore ju bra för då förlorar man ju inte lika mkt värme på vintern (självdrag)
Sparar man energi jmf om man har vattenburen värme via luftvärmepump. Alternativ med detta i en tvättstuga kunde ju isåfall vara att höja temperaturen och öppna upp ventilationen ytterligare
Anders Novis
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tänk dej att du avfuktar luften i tvättstugan men det kommer hela tiden in en fuktig luft utifrån. Din avfuktare blir aldrig klar om den ska avfukta hela världendynan skrev:
Vi har en Woods utan fineser som står i vår tvättrum. En robust plåtlåda som man måste ställa in önskat fuktnivå med en separat fuktmätare eftersom den har ingen egen inbyggd. Den startar när fukthalten passerar 55% när man hängt ut tvätt och jobbar litet extra ibland när det regnar ute och det är fuktigt sommarluft i hela huset. Det är slut med kondens på fönster i tvättrummet och vi är nöjda med den. Köp inte något dyrt därför att oavsett priset gör dom alla samma jobb = avfuktar.
Det har gjorts mätningar och en avfuktare torkar tvätten biligare än torktumlare men det tar något längre tid. Den alstrar litet värme också så du får en värmetillskott där den jobbar.
Var inte orolig om den står stilla långa perioder under vintertid. Kall vinterluft innehåller litet fukt även om en fuktmätare visar höga värden och man har det i regel för torrt inomhus på vintern. När det är minusgrader så är ju all vatten/fukt frusen
lycka till!
gaia
Det står oftast i beskrivningar hur stor yta i m2 en avfuktare klarar så kan man ju välja efter ytan för att inte betala för större maskin än man har bruk för.Tomtebo skrev:
Har inte sett priser på hur mycket det kostar att kondensera fex 1 liter vatten från luften men tror att den använda tekniken är rätt känd och kostar lika mycket i alla kondensavfuktare. Det är mest "förpakningen" och extra kringutrustning/ styrning som kan göra stor skillnad i pris.
Riktigt kall luft bär inte så stora mängder vatten mätt i gram per kg luft. Även om mätaren visar höga RF-värden så blir det inte mycket vatten uppsamlat i kalla utrymmen ( om det inte finns ständig fukttillskott) och under 0 grader kan man ju damsuga den frusna fukten i stället för att avfukta
Sorptionavfuktarna skulle jag rekommendera enbart vid extrema krav och förhållanden och knapast till hemmabruk.
gaia
Läs råd & röns testgaia skrev:
http://www.radron.net/upload/tabeller/2004/nr_1/040113_luftavfuktare.pdf
Som synes är det ibland ganska stora skillnader både vad gäller effektivitet vid olika temperaturer och genomsnittslig energiåtgång.
det var skillnader det 
men det dyraste var ändå inte bäst
.
Till den lilla tvätstugan inomhus skulle jag välja Amacord och till en kallare utrymme en KCC, tror jag.
Har en gammal Woods från den tiden den var bäst på den svenska marknaden men nu har många märken sprungit om Woods med många hästlängder
. Det blir en annan fabrikat när den gamle lägger av.
Tack för nyttig information
gaia
men det dyraste var ändå inte bäst
Till den lilla tvätstugan inomhus skulle jag välja Amacord och till en kallare utrymme en KCC, tror jag.
Har en gammal Woods från den tiden den var bäst på den svenska marknaden men nu har många märken sprungit om Woods med många hästlängder
Tack för nyttig information
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden