2 095 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Avfuktare och krypgrundsisolering
Hej!
Vi har precis renoverat vår krypgrund. Grävt ur, lagt singel, plast och slutligen krypgrundsisolering. Blindbotten, isolering och golv är också nytt.
För två månader sen satte jag upp en hygrometer från Anticimex. Den visar sedan fyra veckor tillbaka på en luftfuktighet på mellan 90-100%.
I grunden är det fräscht, men så är den ju också helt ny. Känner man på blindbottenskivorna är de minimalt fuktiga.
Till min fråga: går det att sätta in en avfuktare också? Den är renoverad för att klara av att vara uteluftsventilerad, men jag är osäker på om det är en så bra idé efter att ha sett luftfuktigheten. Funkar krypgrundsisolering och avfuktare ihop eller blir det en brandrisk?
Någon som har erfarenhet av den kombinationen? Grunden är låg. Man får åla sig runt. 30-40 cm hög bara.
Vi har precis renoverat vår krypgrund. Grävt ur, lagt singel, plast och slutligen krypgrundsisolering. Blindbotten, isolering och golv är också nytt.
För två månader sen satte jag upp en hygrometer från Anticimex. Den visar sedan fyra veckor tillbaka på en luftfuktighet på mellan 90-100%.
I grunden är det fräscht, men så är den ju också helt ny. Känner man på blindbottenskivorna är de minimalt fuktiga.
Till min fråga: går det att sätta in en avfuktare också? Den är renoverad för att klara av att vara uteluftsventilerad, men jag är osäker på om det är en så bra idé efter att ha sett luftfuktigheten. Funkar krypgrundsisolering och avfuktare ihop eller blir det en brandrisk?
Någon som har erfarenhet av den kombinationen? Grunden är låg. Man får åla sig runt. 30-40 cm hög bara.
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det är nu det är som värst där nere. Det kan i perioder gå upp mot kritisk RF under kortare perioder utan att det blir något problem.
Det kan vara så att du skulle behöva en avfuktare, tidigare problem verkar ha varit stora eftersom ni bytt blindbotten?
Personligen hade jag stoppat ned en avfuktare för att sova gott. Annars hade jag utvärderat efter nästa sommar om det finns synligt mögel
Det kan vara så att du skulle behöva en avfuktare, tidigare problem verkar ha varit stora eftersom ni bytt blindbotten?
Personligen hade jag stoppat ned en avfuktare för att sova gott. Annars hade jag utvärderat efter nästa sommar om det finns synligt mögel
Hej! Vilken firma använde ni till detta? Hur stor var krypgrunden? Och vad gick kalaset på?B Berghus skrev:Hej!
Står nämligen inför samma jobb
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Såg nu att jag frågade på din första fråga just om att grusa och plasta. Ser nu att jag ställde frågan på frågan om avfuktaren^^ det var egentligen det jobbet jag var nyfiken på 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden