Hej!
Vi har precis renoverat vår krypgrund. Grävt ur, lagt singel, plast och slutligen krypgrundsisolering. Blindbotten, isolering och golv är också nytt.
För två månader sen satte jag upp en hygrometer från Anticimex. Den visar sedan fyra veckor tillbaka på en luftfuktighet på mellan 90-100%.
I grunden är det fräscht, men så är den ju också helt ny. Känner man på blindbottenskivorna är de minimalt fuktiga.
Till min fråga: går det att sätta in en avfuktare också? Den är renoverad för att klara av att vara uteluftsventilerad, men jag är osäker på om det är en så bra idé efter att ha sett luftfuktigheten. Funkar krypgrundsisolering och avfuktare ihop eller blir det en brandrisk?
Någon som har erfarenhet av den kombinationen? Grunden är låg. Man får åla sig runt. 30-40 cm hög bara.
 
Det är nu det är som värst där nere. Det kan i perioder gå upp mot kritisk RF under kortare perioder utan att det blir något problem.

Det kan vara så att du skulle behöva en avfuktare, tidigare problem verkar ha varit stora eftersom ni bytt blindbotten?

Personligen hade jag stoppat ned en avfuktare för att sova gott. Annars hade jag utvärderat efter nästa sommar om det finns synligt mögel
 
B Berghus skrev:
Hej!
Vi har precis renoverat vår krypgrund. Grävt ur, lagt singel, plast och slutligen krypgrundsisolering. Blindbotten, isolering och golv är också nytt.
För två månader sen satte jag upp en hygrometer från Anticimex. Den visar sedan fyra veckor tillbaka på en luftfuktighet på mellan 90-100%.
I grunden är det fräscht, men så är den ju också helt ny. Känner man på blindbottenskivorna är de minimalt fuktiga.
Till min fråga: går det att sätta in en avfuktare också? Den är renoverad för att klara av att vara uteluftsventilerad, men jag är osäker på om det är en så bra idé efter att ha sett luftfuktigheten. Funkar krypgrundsisolering och avfuktare ihop eller blir det en brandrisk?
Någon som har erfarenhet av den kombinationen? Grunden är låg. Man får åla sig runt. 30-40 cm hög bara.
Hej! Vilken firma använde ni till detta? Hur stor var krypgrunden? Och vad gick kalaset på?
Står nämligen inför samma jobb :)
 
Vi anlitade Avfuktningsteknik som satte in en fläkt och täppte till alla ventiler. Allt kostade 25.000kr
Grunden är torr!
 
65 kvm stor är den
 
B Berghus skrev:
65 kvm stor är den
Så ni skippade att grusa och plasta? Eller det gjordes oxå?
 
Såg nu att jag frågade på din första fråga just om att grusa och plasta. Ser nu att jag ställde frågan på frågan om avfuktaren^^ det var egentligen det jobbet jag var nyfiken på :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.