Hej!

Förra sommaren började jag bygga vårt fritidshus. Det är klart utvändigt och har nu stått ouppvärmt under vintern. Nu tänkte jag dra igång igen och isolera färdigt, dra färdigt el, dra vatten, skivor etc etc etc. Jag vill givetvis avfukta ordentligt innan jag börjar täta till saker och ting. Stommen är rest med lättbalkar (Masonite) och vi ämnar spruta lösull i de 400mm tjocka väggarna.


Så till min fråga: Vilken typ av avfuktare är bäst att använda? Sorption eller kondens. Jag har tänkt att köpa en då jag kommer kunna använda den vid fler byggen och vill kunna köra den länge för att vara säker på att det blir torrt. Som jag har förstått det hela så fungerar sorptionsavfuktare vid lägre temperaturer men är lite dyrare vid inköp. Huset är ca 100m2 och öppet till nock.
 
Vad är det som är fuktigt?
 
Blev ytskiktet klart förra året? Tak/väggar/fönster /dörrar?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.