17 996 läst ·
54 svar
18k läst
54 svar
Avfrostning LLVP, hur ofta?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi hade en Fujitsu Nocria i gammla huset, var det kallare än -10, så vart det varje 50min, ej behovsstyrd avfrostning, måste vara ett program som styr detta efter temp bla.
Vi har idag en FD35 Mitsubishi, tycker denna är också ivrig på att avfrosta, trots knappt frost på lamellerna på utedelen, vi har ingen is under den, likadant förra året, helt torr under, ser att det droppat lite på ett hörn, men värmer fint i -30.
Vi har idag en FD35 Mitsubishi, tycker denna är också ivrig på att avfrosta, trots knappt frost på lamellerna på utedelen, vi har ingen is under den, likadant förra året, helt torr under, ser att det droppat lite på ett hörn, men värmer fint i -30.
Har en LN35 mitsubishi med R32gas. Är det fuktigkt ute typ 90% så avfrostar den varje 40min i max 10min. Ju lägre fuktigheten är ute, desto längre går den innan behov för avfrostning uppstår. Men jag har även märkt av att det kan gå i flera timmar i låg fuktighet runt 60% med -7 utan att något is byggs upp men ändå uppstår behovet att avfrosta. Någon som vet varför detta händer?
Pratade med dom vid första och andra reparationen och dom var med på att avfrostningen tog för lång tid och dom var ju även med när utedelen byttes. Det innebär ju att även dom anser att den inte fungerar som den ska.electroluxaren skrev:
Tror du att det kan vara kopplat till kretskortet och programvaran? Jag är nöjd med den förutom att det blir kallt när den står stilla så ofta.
I VP så ska det vara och är nog en 4 vägsventil som vänder den varma gasen ut till kondensorn och isen smälter , på min blir det
först lite knäppningar någon minut och efter ca 5 min så har vattenfallet startat , otroliga mängder det blir
först lite knäppningar någon minut och efter ca 5 min så har vattenfallet startat , otroliga mängder det blir
När din avfrostar, är det 10 minuter från det att fläkten stänger ner till den är igång igen eller är det bara själva avfrostningen. Avfrostningslampan på min är tänd i 13 minuter och sen tar det ytterligare 4-5 minuter innan pumpen ger värme igen.kitco skrev:
Har en LN35 mitsubishi med R32gas. Är det fuktigkt ute typ 90% så avfrostar den varje 40min i max 10min. Ju lägre fuktigheten är ute, desto längre går den innan behov för avfrostning uppstår. Men jag har även märkt av att det kan gå i flera timmar i låg fuktighet runt 60% med -7 utan att något is byggs upp men ändå uppstår behovet att avfrosta. Någon som vet varför detta händer?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Från att fläkten stannar till att den hoppar igång igen går på 10min. Själva avfrostningen går på runt 7-8 min.L leifherlin skrev:
Lite svårt att säga har inte klockat den men det är min uppfattning , men det är nog några minuter tills den ger värme igen ,
När heta gasen går ut till kondensorn så kyls dom av och det tar en liten stund innan dom börjar ge något i växlaren
När heta gasen går ut till kondensorn så kyls dom av och det tar en liten stund innan dom börjar ge något i växlaren
Nu på morgonen har den slagit ett nytt rekord, den producerade värme i hela 16 minuter innan den avfrostade igen i 17 minuter.
När den börjar avfrosta, ser det ut att behövas? Och slutar det inte droppa vatten ett tag, men fortsätter avfrostningsläget i typ 10 minuter till? Det låter som väldigt lång avfrostningstid.
Min panasonic frostar av olika, beror helt på hur mycket is det är på den. Det känns som den känner av det perfekt när det börjar bli för mycket is, och sedan avfrostar den i kanske 2-3 minuter max. Den brukar missa en liten, liten isfläck på ett ställe när den känner sig klar, så min har funkat galant.
Min panasonic frostar av olika, beror helt på hur mycket is det är på den. Det känns som den känner av det perfekt när det börjar bli för mycket is, och sedan avfrostar den i kanske 2-3 minuter max. Den brukar missa en liten, liten isfläck på ett ställe när den känner sig klar, så min har funkat galant.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Väldigt få LVP har behovsstyrd avfrostning, det styrs av faktorer, som tex ute temp mm.
Vår FD35 finns inte det minsta frost på, ändå är den ivrig på att avfrosta när det bli -10
Vår FD35 finns inte det minsta frost på, ändå är den ivrig på att avfrosta när det bli -10