1066Hastings skrev:
Orkade inte läsa hela tråden!

Är det verkligen så att arbetsgivaren tvingar dig att jobba hemifrån? Är det inte så att arbetsgivaren erbjuder dig möjligheten till att utföra arbetet hemifrån.

Om det är så att arbetsgivaren beordrar dig att jobba hemifrån så gäller arbetsmiljölagen ditt "hemma kontor" Vilket torde innebära en hel del bekymmer för arbetsgivaren. Godkända stolar och skrivbord. Skyddsronder och lite annat smått och gott som jag drar ur minnet.

Tror som sagt vad att arbetsgivaren har erbjudit arbetstagare att jobba hemifrån.
Under en pandemi kan vissa undantag göras, står tidigare i tråden och det var upprinnelsen till tråden.
"Hej, Arbetsgivaren har skickat hem alla som kan jobba från hemmet"

Så det finns en frivillighet.

P
A AndersS skrev:
Under en pandemi kan vissa undantag göras, står tidigare i tråden och det var upprinnelsen till tråden.
"Hej, Arbetsgivaren har skickat hem alla som kan jobba från hemmet"

Så det finns en frivillighet.
Då så! Om personen arbetar frivilligt hemifrån så tror jag personligen inte att några avdrag eller bidrag utgår.

EDIT:

Om så skulle vara fallet så skulle jag vilja göra avdrag för toapapper och kaffebönor. Det är attans vad åtgången för dylika nödvändigheter har skjutit i höjden i mitt hushåll.

1066Hastings skrev:
Tror som sagt vad att arbetsgivaren har erbjudit arbetstagare att jobba hemifrån.
I normala tider skulle jag hålla med dig. Nu är dock tiderna inte riktigt normala.

Arbetsmiljölagen säger i kapitel 3:
"2 § Arbetsgivaren skall vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall. En utgångspunkt skall därvid vara att allt sådant som kan leda till ohälsa eller olycksfall skall ändras eller ersättas så att risken för ohälsa eller olycksfall undanröjs."

Med hänvisning till de råd, förmaningar och rekommendationer som för närvarande gäller skulle paragrafen möjligen kunna tolkas som att arbetsgivaren bör/ska "stänga" arbetsplatsen och mer eller mindre "tvinga" till hemarbete.

1066Hastings skrev:
skulle jag vilja göra avdrag för toapapper
Självfallet! Klart du ska! Fast då förutsätter vi nog alla att du tar upp till beskattning det papper som går åt när du i vanliga fall skiter på jobbet.:crysmile::poop:

• Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
1066Hastings skrev:
Orkade inte läsa hela tråden!

Är det verkligen så att arbetsgivaren tvingar dig att jobba hemifrån? Är det inte så att arbetsgivaren erbjuder dig möjligheten till att utföra arbetet hemifrån.

Om det är så att arbetsgivaren beordrar dig att jobba hemifrån så gäller arbetsmiljölagen ditt "hemma kontor" Vilket torde innebära en hel del bekymmer för arbetsgivaren. Godkända stolar och skrivbord. Skyddsronder och lite annat smått och gott som jag drar ur minnet.

Skyddsrond har inte arbetsgivaren hos mig, men de står för godkänd stol och bord.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
I normala tider skulle jag hålla med dig. Nu är dock tiderna inte riktigt normala.

Arbetsmiljölagen säger i kapitel 3:
"2 § Arbetsgivaren skall vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall. En utgångspunkt skall därvid vara att allt sådant som kan leda till ohälsa eller olycksfall skall ändras eller ersättas så att risken för ohälsa eller olycksfall undanröjs."

Med hänvisning till de råd, förmaningar och rekommendationer som för närvarande gäller skulle paragrafen möjligen kunna tolkas som att arbetsgivaren bör/ska "stänga" arbetsplatsen och mer eller mindre "tvinga" till hemarbete.

Tror att alla just nu duckar både fack, arbetsgivare och arbetstagare. Att arbetsmiljön för många är horribel vet jag av egen erfarenhet. Finns många som sitter trångt med båda föräldrarna hemma och barn som ska studera samtidigt.

Personligen har vi två fullt utrustade kontor hemma så det har aldrig varit ett problem för oss. Möjligen att telefonsamtal är lite störande.

Dock skulle jag gissa att det kommer arbetsskador och annat otrevligt om det här pågår ett år till. Har sett personer sitta i soffan och arbeta med datorn. Medan andra har fått ta hem sin stol och skärmar.

Jag har för mig att arbetsgivaren har ansvar för din arbetsmiljö när du jobbar hemifrån men jag kan ha fel.

EDIT:

https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...n/coronaviruset/arbetsmiljon-vid-hemarbete/#1

Citat från texten

"I en situation där man som arbetsgivare har många medarbetare som arbetar hemifrån gäller det att ha koll på sina arbetsmiljörutiner. Inte minst det systematiska arbetsmiljöarbetet, där bland annat undersökningar, riskbedömningar, åtgärder och handlingsplaner är centrala begrepp"

Tolkar jag som hembesök (skyddsrond)

C
1066Hastings skrev:
Åtminstone i mina kretsar verkar det finnas bred enighet kring uppfattningen att arbetsmiljöansvaret gäller även "hemarbetsplatsen" i den situation som råder nu.

Men bara för att arbetsgivaren har ett tydligt ansvar för arbetsmiljön vid beordrat hemarbete kan man inte dra slutsatsen att det omvända gäller vid frivilligt hemarbete. Det är inte alls orimligt att arbetsgivaren har ett ansvar även vid frivilligt hemarbete. Faktum är att många arbetsgivare använder just detta som ett argument för att inte tillåta frivilligt hemarbete.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
1066Hastings skrev:
Tror att alla just nu duckar både fack, arbetsgivare och arbetstagare. Att arbetsmiljön för många är horribel vet jag av egen erfarenhet. Finns många som sitter trångt med båda föräldrarna hemma och barn som ska studera samtidigt.

Personligen har vi två fullt utrustade kontor hemma så det har aldrig varit ett problem för oss. Möjligen att telefonsamtal är lite störande.

Dock skulle jag gissa att det kommer arbetsskador och annat otrevligt om det här pågår ett år till. Har sett personer sitta i soffan och arbeta med datorn. Medan andra har fått ta hem sin stol och skärmar.

Jag har för mig att arbetsgivaren har ansvar för din arbetsmiljö när du jobbar hemifrån men jag kan ha fel.
Glteborgsposten hade ett intressant reportage om hemarbete häromdagen. Några exempel som lyftes upp var: husbilen, strykbräda, köksbord, källare osv. Väldigt många hade uppenbarligen svårt att få lugn och ro för jobbet då de isolerade sig i "dåliga" utrymmen för att komma undan de övriga i hushållet.

På mitt jobb har det inte direkt varit tal om frivilligt hemarbete. I början av pandemin var det så, men sedan i somras har vi haft krav på max 10% av arbetstyrkan får vara på kontoret samtidigt och sedan mitten av oktober, 5%. Vill man jobba på kontoret så måste man anmäla i ett system på webben. Risken är väldigt stor att det redan är fullt.

Arbetsmiljön hemma har gåtts igenom av våra chefer (detta var direkt efter sommarsemestern) och för de som behövde det har det lösts så stolar, möbler och datorutrustning har skickats hem till var och en.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Åtminstone i mina kretsar verkar det finnas bred enighet kring uppfattningen att arbetsmiljöansvaret gäller även "hemarbetsplatsen" i den situation som råder nu.

Men bara för att arbetsgivaren har ett tydligt ansvar för arbetsmiljön vid beordrat hemarbete kan man inte dra slutsatsen att det omvända gäller vid frivilligt hemarbete. Det är inte alls orimligt att arbetsgivaren har ett ansvar även vid frivilligt hemarbete. Faktum är att många arbetsgivare använder just detta som ett argument för att inte tillåta frivilligt hemarbete.

Tror att det duckas rejält med tanke på vad som
V vectrex skrev:
På mitt jobb har det inte direkt varit tal om frivilligt hemarbete. I början av pandemin var det så, men sedan i somras har vi haft krav på max 10% av arbetstyrkan får vara på kontoret samtidigt och sedan mitten av oktober, 5%. Vill man jobba på kontoret så måste man anmäla i ett system på webben. Risken är väldigt stor att det redan är fullt.

Arbetsmiljön hemma har gåtts igenom av våra chefer (detta var direkt efter sommarsemestern) och för de som behövde det har det lösts så stolar, möbler och datorutrustning har skickats hem till var och en.
Jovisst är det säkert som du beskriver! Att en del arbetsgivare "tvingar" hem arbetstagare. Men lagligt stöd för detta tror jag inte finns.

En sak är vad man gör och en sak är vad lagen säger. Personligen så misstänker jag att har arbetsgivaren tvingat dig att arbeta hemifrån så kan det gå bra men knappast att arbetsmiljölagen fråntar ansvaret.

Vi får säkert möjlighet att studera detta efter att den här skiten har löst sig (eller inte) Helt klart är att arbetsgivaren iklär sig ett ansvar för din arbetsmiljö. Som sagt vad jag tror alla duckar och hoppas att dom "nya dubbdäcken hanterar inbromsningen på svartisen"

På mitt jobb ses det som tillfälligt hemarbete och då är det inte aktuellt att få skrivbord, stol och belysning hemma. Det går iofs att ta hem det man hade på kontoret.

pacman42 pacman42 skrev:
Dessutom så blir det mycket lätt fler timmar och mindre vila. Jag har längre arbetsdagar nu än om jag räknar in pendeltiden i arbetstiden tidigare. Dessutom är arbetstiden mycket mindre effektiv eftersom man alltid blir störd av kollegor som tidigare tog frågorna vid kaffeautomaten. Och möjligheten att få koll på verksamheten genom att lyssna in på vad andra gör är helt borta. Det går åt många fler timmar och ändå så ger allt extra jobb ett sämre resultat.

Nej, det är verkligen ingen förmån att jobba hemifrån.
Och det vill du ha avdrag för, vilket frågan gällde?

P
C Crore skrev:
Och det vill du ha avdrag för, vilket frågan gällde?
Tror att vi ska vara lite ödmjuka mot varandra i denna bistra tid. Finns ingen anledning att hugga på att någon beskriver hur det faktiskt ser ut för människor som jobbar hemifrån. Fritid och arbete flyter ihop på ett märkligt sätt.

Var rädda om er där ute och försök låta bli att irritera er på småsaker. Tids nog får vi möjlighet att utvärdera.

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
C
1066Hastings skrev:
Tror att det duckas rejält
Ja, det gör det säkert. Fast en sak är vad man kan komma undan med, en annan fråga är vad som faktiskt gäller.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Ja, det gör det säkert. Fast en sak är vad man kan komma undan med, en annan fråga är vad som faktiskt gäller.
Vad som gäller står i arbetsmiljölagen. Jag har länkat i tidigare svar. Om du inte hittar så får du googla själv. Tolkningen hjälper facket dig med och om facket och arbetsgivaren inte är överens så går det vidare till arbetsdomstolen,

Vad som gäller idag är att överleva se det som krigstider. Hur den här skiten landar vet vi vid ett eventuellt fredsslut. Det är möjligt att domstolar kommer att döma "krigsförbrytare" men förmodligen kommer det sluta med att det som behöver göras är det som måste göras och en del förluster tvingas accepteras.

Det är nu ledare (chefer) vaskas fram. Chef kan man utse gamla mor till (hon tar gärna lönen också) När det gäller krävs ledare som fattar beslut. Ibland blir det tokigt men som loffe karlsson sa i filmen repmånad Krig är krig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.