I InsidersUnited skrev:
Du kan sätta på två muttrar som du drar mot varandra med en bricka emellan, sedan drar du alltihopa.
Bra ide - den ska jag testa när jag kommit igenom godset. Batteri på laddning nu
Borrhålet är iofs också klent - kanske några mm så gäller att hitta tunn skruv

B Boolean skrev:
Bra ide - den ska jag testa när jag kommit igenom godset. Batteri på laddning nu
Borrhålet är iofs också klent - kanske några mm så gäller att hitta tunn skruv
Pressa/knacka in en torx i hålet istället

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om det där tunna godset är aluminium och det sitter en fastoxiderad stålskruv i det så skulle jag inte ha alltför högt hopp om att få loss det.

Går det att få loss delen så att du kan jobba bekvämare än att borra i taket? Verktyget du söker brukar kallas grispitt. Det är en konisk vänstergängad stång som med lite tur kan greppa i hålet du borrar. Det går att prova att värma det hela också. Kanske blir det lite lösare då.

Violina Violina skrev:
Jag tror den bilden (som jag antar att du tänker på) är på locket
Yes, skruven i ”väggen” sticker bara någon mm på insidan. Två bilder är på locket

Violina Violina skrev:
Pressa/knacka in en torx i hålet istället
Bra ide - risk dock att man knäcker godset? Skall testa

C
A Avemo skrev:
Verktyget du söker brukar kallas grispitt.
Jag har aldrig haft någon framgång med grispittar. Åtminstone inte i mindre dimensioner. De går av och så har man ett mycket större problem än man hade från början.

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
C
B Boolean skrev:
Bra ide - risk dock att man knäcker godset? Skall testa
Pressa in den med en polygrip, skruvtving eller liknande så du tar spjärn mot baksidan. Skulle inte banka på den där.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ser ju ut som nån borrat ett hål redan..

Värmer du upp den rejält med värmepistolen så borde det gå att få ur den med en grispitt...
Det är jag som kommit halvvägs :) med borrhålet. Skall googla grisprylen

A Avemo skrev:
Om det där tunna godset är aluminium och det sitter en fastoxiderad stålskruv i det så skulle jag inte ha alltför högt hopp om att få loss det.

Går det att få loss delen så att du kan jobba bekvämare än att borra i taket? Verktyget du söker brukar kallas grispitt. Det är en konisk vänstergängad stång som med lite tur kan greppa i hålet du borrar. Det går att prova att värma det hela också. Kanske blir det lite lösare då.
Har varit inne på att knacka bort hela plattan, men hantverkaren som satte den (1967) gjorde ett så fint jobb m väggputsen.
Värme är en bra ide

B Boolean skrev:
Yes, skruven i ”väggen” sticker bara någon mm på insidan. Två bilder är på locket
Korrigerar - enbart sista bilden är på locket ..

T
C cpalm skrev:
Pressa in den med en polygrip, skruvtving eller liknande så du tar spjärn mot baksidan. Skulle inte banka på den där.
Tror tyvärr att gängorna stoppar

T TechChad skrev:
Kapa av skiten med en bågfil. Sedan köper du en ny ventil och monterar.

Kanske denna funkar:
[länk]
Det är min reservplan när tålamodet är slut eller om jag slinter och skrapar knogen :)

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
B Boolean skrev:
Det är jag som kommit halvvägs :) med borrhålet. Skall googla grisprylen
Som sagt, utan rejält med värme är det ingen poäng att ens prova grispitten....

T
B Boolean skrev:
Det är min reservplan när tålamodet är slut eller om jag slinter och skrapar knogen :)
Kapa av skiten med en tigersåg (eller annat verktyg som stärker din manligheten :giggle:). Sedan köper du en ny ventil i gammal stil ;)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.