9 974 läst ·
37 svar
10k läst
37 svar
Avbruten skruv i takdoslock
Håller inte med, det sticker ut lite och andra käften kan du vila mot ditt "spår". Men du har kanske testat redan. Annars som patrik skrev, kolla vad det finns för material under, det går kanske att skruva en centrumkrok i direkt.Mad_Man skrev:
Eftersom det är en takdosa så är "muttern" nitad, på översidan, i en plåt som är ca 1,5 mm tjock och ca 30 mm bred. Bägge sidorna i samma plåt. Så borra hål i dosan och plåten sätt sedan dit en plåtskruv eller gänga.
Ps
Skruven är M4
Ps
Skruven är M4
Precis som någon förutspådde så gick det inte så bra i försöket att borra ur skruven. Den första och den andra borrskruven gick bra, men sedan blev jag nog lite för kaxig, och det tredje borret gick av.
Över till backuplösningen men en skurv en bit bort och ett doslock med snäppfäste och ledningsuttag. Men döm av min förvåning när jag inser att det 100 mm doslocket jag införskaffade var för liten!
Finns det större doslock med snäppfäste?
Över till backuplösningen men en skurv en bit bort och ett doslock med snäppfäste och ledningsuttag. Men döm av min förvåning när jag inser att det 100 mm doslocket jag införskaffade var för liten!
Finns det större doslock med snäppfäste?
Produkter som diskuteras: "borrskruven"
Borrande skruv
Borrande skruvar är speciella skruvar utrustade med en borrspets, vilket gör att de kan borra genom material samtidigt som de skruvas in. Detta eliminerar behovet av att förborra hål, vilket kan spara tid och arbete i många situationer. De
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Min backuplösning var inte tillräckligt god att försöka? Det blir ju ett bra snyggare resultat! Har själv gjort så.
//Patrik
//Patrik
Det finns flera släta lock, och lock med seriös design för om kabel ska komma ut på sidan av det släta locket.. Av modell som har "klor" för fästa sig i hål.
Men jag antar att ni vill ha en lampa där annars hade du ju inte krånglat med skruvarna från början.
Dosan sitter ju troligen på en träregel. Glespanelen som innertaket är monterat mot.
(annars betongborr, plugg)
Mät centrum i dosan. Borra med ett smalt borr. Ta en lång takkrok, med trägänga - och vissa har även en bula på sig som kommer stötta locket.
Sedan ett slätt lock med färdigt hål i centrum. Borra ett hål och dra ut elen genom och sätt en kontakt på kablarna. montera kroken.
Klart..
Men jag antar att ni vill ha en lampa där annars hade du ju inte krånglat med skruvarna från början.
Dosan sitter ju troligen på en träregel. Glespanelen som innertaket är monterat mot.
(annars betongborr, plugg)
Mät centrum i dosan. Borra med ett smalt borr. Ta en lång takkrok, med trägänga - och vissa har även en bula på sig som kommer stötta locket.
Sedan ett slätt lock med färdigt hål i centrum. Borra ett hål och dra ut elen genom och sätt en kontakt på kablarna. montera kroken.
Klart..
Redigerat:
Om jag skall vara ärlig, förstod jag inte riktigt hur det skulle gå till. Takdoslocket har ju två hål, som jag är tvungen att använda, för att få korrekt avlastning. (Dessutom är det en metallskena mellan dessa två hål).Patrik_Hed skrev:
Om jag nyttjar det ena, redan existerande hålet i dosan, så kommer det andra hålet obönhörligen hamna precis på den avbrutna skruven.
Det var precis en sådan jag hade.... Som var för liten. Jag har inte sett sådana i någon annan storlek än 85 mm och 100 mm, och 100 mm var som sagt för liten.Yrrol skrev:
Du kan borra ett hål precis på sidan om skruven (i botten på dosan) som gått av och dra i en skruv där. Men det måste vara en plåtskruv eller en som du gängat för. Gör du det kan du använda ett vanligt takdoslock. Det brukar aldrig vara nått problem.
Varför inte göra som vi proffs skulle gjort, glöm alla "dåliga" råd som getts och gör det enkelt och bra.
Jag tror att både Patrik och jag vet vad som fungerar bra.
Varför inte göra som vi proffs skulle gjort, glöm alla "dåliga" råd som getts och gör det enkelt och bra.
Jag tror att både Patrik och jag vet vad som fungerar bra.
Men hur kan det fungera? Takdoslocket har M gänga och plåtskruven har "vanlig" gänga. Det lär väl aldrig fungera, eller tänker jag helt trasigt?elmont skrev:
Denna är ju vanlig och lite enklareMad_Man skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men så finns det en annan som känns som den har fler tänder och då biter på fler ställen...
dessa är ju standardmått, passar inte sådan så hade inte din vanliga takdosa passat heller med sina skruvar...tycker jag, rent logiskt sett.. =)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm den avbrutna skruven, du ska sätta en NY skruv vid sidan om den avbrutna. Där finns det plåt på ovansidan av dosan som du kan skruva i. Dessutom har du troligtvis trä ovanför takdosan, en kottling som takdosan sitter fast i
Fast när ni gör så, med en skruv precis intill originalet.
Då förskjuts ju locket åt sidan. Men är det tillräckligt liten förskjutning så det inte blir en synbar glipa in i dosan?
Eller menar ni att man ska sätta den i riktigt mot centrum. Inte "höger/vänster" om originalet.
Ska man pricka metallskenan så anar jag svaret är att det är just i riktning mot centrum.
Det kan jag ju tänka mig funka för doslocken är ju ovala hål så där finns ju lite möjligheter att sätta skruvarna olika påverka lockets placering.
Och den nya skruven bör väl vara av trägäng/plåtskruv modell? Annars får man ju ha gängtapp om man ska få i en maskingängad i den tunna plåtbiten.
(Blir lite peppad att gemig på mors trasiga dosa.. betongtak i hennesfall dock)
Då förskjuts ju locket åt sidan. Men är det tillräckligt liten förskjutning så det inte blir en synbar glipa in i dosan?
Eller menar ni att man ska sätta den i riktigt mot centrum. Inte "höger/vänster" om originalet.
Ska man pricka metallskenan så anar jag svaret är att det är just i riktning mot centrum.
Det kan jag ju tänka mig funka för doslocken är ju ovala hål så där finns ju lite möjligheter att sätta skruvarna olika påverka lockets placering.
Och den nya skruven bör väl vara av trägäng/plåtskruv modell? Annars får man ju ha gängtapp om man ska få i en maskingängad i den tunna plåtbiten.
(Blir lite peppad att gemig på mors trasiga dosa.. betongtak i hennesfall dock)
Redigerat:
Man sätter skruven höger/vänster om hålet, normalt täcker locket hålet, skulle det inte täcka hålet kan man göra lika på andra sidan. metallskenan är ca 3 cm bred så man har rätt mycket att sikta på. Alla moderna takdoslock ha "ovala" hål för skruvarna så man har några mm vingelmån. Man bör använda en plåtskruv som "gängar" plåten. Är det ett betongtak är det än enklare då borrar man bara nya hål i botten på takdosan 90 grader från bef. skruvar. man kommer då på sidan om plåten och kan sätta vanliga pluggar i betongen över dosan.
Nått man bör göra är att trä på en PVC slang som skydd på skruven där den går inne i dosan.
Nått man bör göra är att trä på en PVC slang som skydd på skruven där den går inne i dosan.
Det är tydligen skillnad på dosor som sitter på väggen och dosor som sitter i taken. Diametern på en sådan här (http://www.clasohlson.com/se/Armaturdoslock/Pr324354000) är 110 mm, och avstånden mellan skruvarna är ~75 mm. Väggdoslock finns i diameter 85 och 100. Jag har i.a.f aldrig hittat någon med mer än 100 mm i diameter.Yrrol skrev:
Det jag menade var att det sitter i metallskena i doslocket (http://www.clasohlson.com/se/Armaturdoslock/Pr324354000), mellan skruvhålen. Och att skruvhålen i metallskenan har M gänga.elmont skrev: