6 795 läst ·
42 svar
7k läst
42 svar
Avancerad bevakning/larm
Är faktiskt inte så blodigt dyr, har inte priset aktuell just nu, men kommer ihåg att jag inte blev chockad direkt....
Är ju ganska coolt med den stora grafiska displayen, dock lite plastig i mitt tycke. Kan kolla priset om ni är intr.
Är ju ganska coolt med den stora grafiska displayen, dock lite plastig i mitt tycke. Kan kolla priset om ni är intr.
Prisskillnaden är ganska stor, om man tänker en anläggning upp till kanske 30-40 sektioner så är konventionellt system klart billigare, sen kommer kabelkostnad, plintar och strömförsöjning i fatt så de bussbaserade blir fördelaktigare. Sen är de ju smidigare ur utökningssynpunkt på tex en skola där datorer står i ett rum på hösten och ett annat på våren....
Exempel är Teletec Maxsys, DS7400, MS Vista, Interlogix ATS mfl
Exempel är Teletec Maxsys, DS7400, MS Vista, Interlogix ATS mfl
Från clas ohlsons hemsida:OLHA skrev:När det gäller tryckplattorna så var det faktiskt billigt.
En liten brytare som tände smålampor som visade var larmet utlösts samt en summer som surrade i sovrummet, gästrummet samt TV-rummet.
Sen var det bara att sätta löplinan på dobben och öppna dörren.
Man kan ju i princip hitta på allting men larm bör ju delas in i tre delar. Upptäckt, (kameror, tryckplattor, laser, etc) Intrångsalarm (däckare, magneter, laser, etc) och åtgärd/försvårande. (Sirener, galler, rök, tidslås, etc). Effektivast är garanterat röken för man ser inte ett smack om den löses ut. Inte en chans.
Upptäckt kan vara kameror med ir t ex som triggar larmet att gå upp en nivå, ex.vis att koppla på fullt larm på nedervåningen om någon närmar sig. Eller sätta på bevattningen! ;D Samtidigt skickas bilderna till extern webb samt lagras på två separerade videokameror/hårddiskar och i respektive kamera, larmbolag, summer går i sovrum, etc.
Men som sagt, det är möjligtvis lite "overkill"!!! ;D Fast kul!!!! ;D ;D ;D
Personligen skulle jag göra precis som Du tänker.
Trampmatta för hemmet, husvagnen, båten m.m. Placeras under befintlig matta. Normalt öppen kontakt (N.O) som sluter när någon kliver på mattan. Med sabotageslinga.Storlek 71x39 cm.
32-7768 198,00
Materialet kanske är dyrare, men rimligen kan du räkna med väsentligt lägre arbetskostnad på ett smartare larm...? (Mycket färre kablar och kabelkanaler, inga balanseringsmotstånd, färre felkällor, självkonfigurering.)MrMagic skrev:
Tror inte arbetskostnaden blir speciellt mycket lägre på en liten anläggning. Visst blir det lite mindre kablage, men ofta sprider man ju ut utökningskorten i anläggningen, så det blir inte sådana mängder med kabel som man kan tro. Självkonfigurering är inget som ger nån tidsvinst i sammanhanget (om det överhuvudtaget förekommer ?), teknikern måste ändå konfigurera varje sektion för sig med områdestillhörighet, funktion samt ev balansering. Det blir ju mindre motstånd att hålla reda på, men för en van tekniker går sånt av bara farten... I en del system skall istället adressen ställas in i varje detektor och det tar ofta lika lång tid. Felsökning kan också bli lite knivigare i en bussbaserad anläggning, vid ev kortis på bussen slås dessutom hela anläggningen ut, så det är inte bara fördelar som synes....
Av erfarnheten på jobbet där vi har kört bussystem med både DS (Bosch numera) och Vista så har de systemen blivit billigare. Självklart så skulle det kunna bli jobbigt att felsöka men hitintills har vi inte haft några problem. För tillfället har vi 4 larmzoner med 200 larmpunkter, alla adresserade och det fungerar klockrent. De punkter som inte har adresser kan man komplettera med en adress så att även lås i dörrar får sin egen adress. Nu kan larmcentralen ringa och säga att dörren där och där är stängd men inte låst. Riktigt bra.
Kollade upp priset på Paradoxen. Själva displayen/dosan kostade ca: 5.000 och sedan kommer resten till. Skulle tro att det slutar på ca: 20 för hela huset.
Challe
Kollade upp priset på Paradoxen. Själva displayen/dosan kostade ca: 5.000 och sedan kommer resten till. Skulle tro att det slutar på ca: 20 för hela huset.
Challe
;D Jag bara älskar denna tråden ;D Inbrott skall inte löna sig.
Tyvärr har jag inte de pengarna för att ge tjyvarna en läxa.
De skall ge F-- i andra människors ägodelar som de kämpat för ;D.
Mina tankar ligger på enkla sätt att sätta skräcki tjyvarna.
Sätta en lapp i fönstret, Nu din J--- fick jag dig på min webkamera.
Eller en spann med något äckligt över sig osv.
Tyvärr funkar det kanske inte. Men tanken är kul.
Tyvärr har jag inte de pengarna för att ge tjyvarna en läxa.
De skall ge F-- i andra människors ägodelar som de kämpat för ;D.
Mina tankar ligger på enkla sätt att sätta skräcki tjyvarna.
Sätta en lapp i fönstret, Nu din J--- fick jag dig på min webkamera.
Eller en spann med något äckligt över sig osv.
Tyvärr funkar det kanske inte. Men tanken är kul.
Klicka här för att svara