När det gäller tryckplattorna så var det faktiskt billigt.

En liten brytare som tände smålampor som visade var larmet utlösts samt en summer som surrade i sovrummet, gästrummet samt TV-rummet.

Sen var det bara att sätta löplinan på dobben och öppna dörren.

Man kan ju i princip hitta på allting men larm bör ju delas in i tre delar. Upptäckt, (kameror, tryckplattor, laser, etc) Intrångsalarm (däckare, magneter, laser, etc) och åtgärd/försvårande. (Sirener, galler, rök, tidslås, etc). Effektivast är garanterat röken för man ser inte ett smack om den löses ut. Inte en chans.

Upptäckt kan vara kameror med ir t ex som triggar larmet att gå upp en nivå, ex.vis att koppla på fullt larm på nedervåningen om någon närmar sig. Eller sätta på bevattningen! ;D Samtidigt skickas bilderna till extern webb samt lagras på två separerade videokameror/hårddiskar och i respektive kamera, larmbolag, summer går i sovrum, etc.

Men som sagt, det är möjligtvis lite "overkill"!!! ;D Fast kul!!!! ;D ;D ;D

Personligen skulle jag göra precis som Du tänker.

Haha. Inspirerande. Rök är riktigt häftigt fast inte så kul om man lyckas falsklarma. Enligt en kille på IF som jag känner så har en del Expert butiker som haft problem installerat rök och där har problemen upphört helt. Mig veterligen så ser man runt 20-30 cm i det rökfyllda utrymmet vilket blir knepigt om man inte vet vart man ska.

Det där med tryckkänsliga plattor lät billigt. Den lösning som jag tänkte på kostar någonstans runt 20.000:- / sensor. Är någon sorts gele som ligger i slang. När du går på gräsmattan trycks gelen i slangen mot en sensor (eller fler beroende på hur rik du är) och larmet går. Beroende på hur många sensorer du har desto säkrare vet du var larmet har gått.

När vi ändå snackar leksaker så kan jag berätta att jag installerade ett Gunnebo Power Fence på jobbet. Ett härligt elstängsel på 7000 Volt som sitter innanför det vanliga staketet. Man får inte ha kvar taggtråden bara så det finns en viss chans att man kan fastna och bli grillad.

Mer ideér? Ingen som vet någon bra och snygg larmcentral med manövernehet?

Challe

OLHA skrev:
Samtidigt skickas bilderna till extern webb samt lagras på två separerade videokameror/hårddiskar och i respektive kamera, larmbolag, summer går i sovrum, etc.
Vad finns det för alternativ då det gäller extern bildlagring från egen bevakningskamera?

bara o låta burken tanka upp via ftp till tex din webplats hos din internetleverantör.

Men om man vill ha lite mer avancerad fjärrlagring där bara bilder som innehåller något ovanligt lagras...?

Och kanske dessutom möjlighet till larm ifall något rör sig på bilden...?

Problemet med DINA:n är att den är ganska dyr. Vi har en för 16 kameror och den kostar + 60.000:- om jag inte har helt fel. Billigare blir lösningar från Convision eller möjligen någon från AXIS. Det kostar ändå mellan 10 och 20 tusen hur du än gör. DINA:n har den fördelen att du kan på din kamerabild "måla" vilka områden som är känsliga och skall aktiveras vid rörelse. Riktigt snyggt.

Challe

::)
För "Svensson" som Bara är intresserad av en vettig lösning för att slippa komma hem till ett rensat hus finns det ju som sagt enkla billigare lösningar med fritt servicearbete och livstids materialgaranti som tur är.

Frågan är ju om ett avancerat larm håller busen på avstånd eller om det faktum att det Kommer någon Om larmet utlöser har bäst inverkan på honom eller hur?

Banker och Muséer har ju också inbrott/rån Trots "ganska" avancerade larmsystem.

Har du tillräckligt åtråvärda pinaler innanför fönstret så räcker tyvärr inte ens dimmridå!

Mvh Anders

Så det finns alltså inget lågbudgetsystem, typ axis-kamera, som själv laddar upp bilder till central om stora förändringar sker i bilden? Eller möjligen att den enkla kameran pollas av centralen som bara lagrar bilder som innehåller förändringar?

Tomtebo skrev:
Men om man vill ha lite mer avancerad fjärrlagring där bara bilder som innehåller något ovanligt lagras...?

Och kanske dessutom möjlighet till larm ifall något rör sig på bilden...?
Finns mjukvara för sånt.. Homewatcher tex.

Vem har sagt att det bara är för att hålla buset borta? Det är ju roligt också :D.
Axis gör bra grejor och det finns en del men är inte särskilt billigt. Man kan köpa vanliga tubkameror och sedan en videoserver som konverterar och kan skicka det vidare mot exemelvis en FTP eller något annat.

Challe

xztraz skrev:
Finns mjukvara för sånt.. Homewatcher tex.
Betyder det att man måste ha en dator snurrandes hela tiden? Mitt önskesystem är endast ett antal nätverkskameror som antingen själv har intelligens att välja ut bilder med rörelse och skicka över till centralen, alternativt att centralen har intelligens att sovra i bildströmmen..

Ja i de fallen du använder mjukvara måste du ha datorn igång. Det finns andra lösningar som man hittar på www.convision.de som inte väsnas och som är gjorda för ändamålet men dom är inte så billiga som man kan önska.

Challe

Hej och hå.

Nu har jag hittat det häftiga larmet. Gå in på www.paradox.ca eller http://www.paradox-security.se och välj systemet som heter Digiplex och panel (Keypad) DNE-K07. Riktigt coolt. Någon som har det som kan berätta hur det fungerar?? Den kan visa upp till 32 olika ritningar.

Challe

Challe skrev:
Hej och hå.

Nu har jag hittat det häftiga larmet. Gå in på www.paradox.ca eller [länk] och välj systemet som heter Digiplex och panel (Keypad) DNE-K07. Riktigt coolt. Någon som har det som kan berätta hur det fungerar?? Den kan visa upp till 32 olika ritningar. Challe
Trådbundet larm med gemensam databuss för alla detektorer och tillbehör låter som en mycket bra idé. Lite kablage, hög säkerhet och plug and play. (Fattas kanske bara en USB-kontakt istället för serie-anslutning för datoruppkopplingen.)

Vad kostar Digiplex månne?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.