22 065 läst ·
82 svar
22k läst
82 svar
avaktivera golvvärme för hyresgästen
Jag har termostat Ebeco EB-Therm 500 med wifi-modul den är helt suverän för att styra och bevaka golvvärmen.U UkJay skrev:
https://www.bauhaus.se/termostat-ebeco-golvvarme-eb-therm-500
Passar på att komma med en liten undran: får man verkligen lov att fakturera el till en hyresgäst som är kopplad till husets elmätare. Jag bor i Frankrike och här är det olagligt att ”sälja el vidare”. Antingen måste elen ingå i hyran, eller måste hyresgästen ha egen mätare och teckna eget avtal med elleverantör. Gäller inte samma sak i Sverige?
Man får under vissa omständigheter sälja el vidare, skall man debitera hyresgästen efter förbrukning så kräver det dock att man installerar en godkänd elmätare för den bostaden separat, men allt kan gå på samma abonnemang,Ferna skrev:
nejFerna skrev:
Passar på att komma med en liten undran: får man verkligen lov att fakturera el till en hyresgäst som är kopplad till husets elmätare. Jag bor i Frankrike och här är det olagligt att ”sälja el vidare”. Antingen måste elen ingå i hyran, eller måste hyresgästen ha egen mätare och teckna eget avtal med elleverantör. Gäller inte samma sak i Sverige?
man kan ha eget under mätar, eller självstående mätare, eller elen ingår eller elen beräknas per kvmx personer
Det är överenskommelse
Frankrike har mycket byråkratie
Slutligen, praktiskt talande, det är inte avtalet eller lagen som gäller. Allt kan bestridas. så jag tror att ett samtal med hyresgästen med rättvis tanke från båda sidor är vad måste hända. Jag vill inte säga upp avtalet eftersom jag gillar hyresgästen (hen vikl bo där för långtid). Hen kan inte förbruka vad jag kan inte betala för. Det är mitt boende.
Antigen hen betala vad han förbrukar mer är den vanliga år eller han förlorat boendet och jag kör med en annan med kallhyra.
Antigen hen betala vad han förbrukar mer är den vanliga år eller han förlorat boendet och jag kör med en annan med kallhyra.
Det är så många troll här som måste verka smarta och duktiga . Bara installera ditt nya element och ta bort möjligheten att använda golvvärmen , du har ju redan förklarat att det blir förändringar på värmesystem. Tror inte heller din hyresgäst tycker det är något orimligt med dagens energi kris .
Njae, man får också göra som vi gjort - dvs man delar på elräkningen efter ett fast andelstal utan att mäta de olika delarnas förbrukning. Vi har kollat med elbolaget som sa ungefär som att "skiter väl i hur ni inom samma abonnemang delar på kostnaden" och skatteverket tyckte det var ett smidigt sätt att lösa det på så att vi bara skattar för hyresintäkten och inte för "elintäkten". Vi betalar 2/3 och de som hyr det mindre huset betalar 1/3 av räkningen.A alfista skrev:
Helt OT, men väldigt trevligt är att hyresgästen ser det som någon form av tävling vem av oss som kan spara mest el. När jag sa att vi hade 17 grader i vardagsrummet och 15 i sovrummet kontrade han någon dag senare med 15 i vardagsrummet och 7(!!) i sovrummet. Det kan vara 2022 års bästa hyresgäst alla kategorier.
▪️ Tidigare var det hyresvärdarnas marknad, men det har ändrats på många ställen, därför att många fler måste hyra ut delar av sin bostad eller hela bostaden, för att klara elpriserna.
▪️ Att skriva ett avtal där elen ingår är dumt, men gjort är gjort.
▪️ Värdesätt att du fått tag på en bra hyresgäst, så gör inte för mycket försämringar för hen. Det kan straffa sig på flera sätt. Dels kanske hen lämnad dig i sticket och du får svårt att med kort varsel hitta någon ny som är bra.
▪️ Om hen tycker att du drar ner på värmen för mycket, riskerar du också att hen köper ett eller flera egna värmeelement (kanske beg med dålig prestanda) och kopplar in dessa i vanliga väggkontakter. Då kommer du att få se på elräkningar. Du som hyresvärd har ingen rätt att snoka omkring i den uthyrda delen och gör du det ändå, kommer det att ses som ett brott (typ hemfridsbrott). Många som hyr ut privat tror sig ha rätt att beträda den uthyrda delen utan att be om lov, men så är det inte!
▪️ Eftersom du endast har en elmätare för hela bostaden, kan du inte heller rättsligt bevisa att den extra elkostnader är hens del.
▪️ Jag förstår att du, liksom många andra, såg en möjlighet att göra en rejäl vinst på att hyra ut delar av sin bostad. Många t o m till hyror som täcker både värdens och hyresgästens del. Nu är situationen ändrad och lägre vinst eller plus minus noll, kan nog bli aktuellt periodvis. Då får du fundera över värdet av en bra hyresgäst. Kanske hen inte klarar högre hyra, men kan hjälpa dig med något som är värdefullt för dig. Måla, snickra, sköta papper, laga mat, tvätta - vad som helst som gör att ni båda kan fixa denna kommande tuffa period. Tänk lite ”out of the box”. Lycka till!

▪️ Att skriva ett avtal där elen ingår är dumt, men gjort är gjort.
▪️ Värdesätt att du fått tag på en bra hyresgäst, så gör inte för mycket försämringar för hen. Det kan straffa sig på flera sätt. Dels kanske hen lämnad dig i sticket och du får svårt att med kort varsel hitta någon ny som är bra.
▪️ Om hen tycker att du drar ner på värmen för mycket, riskerar du också att hen köper ett eller flera egna värmeelement (kanske beg med dålig prestanda) och kopplar in dessa i vanliga väggkontakter. Då kommer du att få se på elräkningar. Du som hyresvärd har ingen rätt att snoka omkring i den uthyrda delen och gör du det ändå, kommer det att ses som ett brott (typ hemfridsbrott). Många som hyr ut privat tror sig ha rätt att beträda den uthyrda delen utan att be om lov, men så är det inte!
▪️ Eftersom du endast har en elmätare för hela bostaden, kan du inte heller rättsligt bevisa att den extra elkostnader är hens del.
▪️ Jag förstår att du, liksom många andra, såg en möjlighet att göra en rejäl vinst på att hyra ut delar av sin bostad. Många t o m till hyror som täcker både värdens och hyresgästens del. Nu är situationen ändrad och lägre vinst eller plus minus noll, kan nog bli aktuellt periodvis. Då får du fundera över värdet av en bra hyresgäst. Kanske hen inte klarar högre hyra, men kan hjälpa dig med något som är värdefullt för dig. Måla, snickra, sköta papper, laga mat, tvätta - vad som helst som gör att ni båda kan fixa denna kommande tuffa period. Tänk lite ”out of the box”. Lycka till!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Nu vet jag inte vad "dåligt prestanda" är på ett elelement, men det är klart att om TS betalar elen då den ingår i hyran, så blir ju all elförbrukning ett problem för TS. Så om hyresgästen vill ha 23 grader och öppet fönster och denne skaffar lite elelement så blir det väldigt dyrt för TS.Alfredo skrev:
▪️ Då käre Alfredo ska jag förklara: med dålig prestanda menar jag om man köper ett gammalt beg löst element som inte är så effektiva som nyare element. Utvecklingen går ju framåt (på de flesta ställen iafAlfredo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Ett gammal elelement ger värme av 100% av energin man petar in. Hur mycket får man ut av ett nyare effektivare?B Byggahus48 skrev:
Varför skulle ett nytt element vara effektivare?B Byggahus48 skrev:
Mig veterligt har utvecklingen ännu inte satt termodynamikens första huvudsats ur spel.B Byggahus48 skrev:
Ett elelement har ALLTID 100% verkningsgrad, detta oberoende om det är ett splirrans nytt, ett några år gammalt oljefyllt elelement eller om det är ett 100 år gammalt kammrörselement.B Byggahus48 skrev:
En elpatron i en panna/VVB/etc har också alltid 100% verkningsgrad.
All tillförd elenergi blir till 100% värme.