Y Yaken skrev:
Vissa golvvärmetermostater går ju att låsa med en PIN-kod. Du kan ju installera en sådan och ställa den såpass lågt att golvet fortfarande värmer lite, men hyresgästen kan inte själv vrida på den.
Om det går, du kommer att vara dagens hjälte

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Om du köpte huset i somras och hyr ut, varför lät du elen ingå i hyran när du visste att elen skulle bli svindyr?

• Gilla
  • Älska
kortis och 5 till
  • Laddar…
Dumm av mig. Jag har inte separat elmätare till utrymmet, jag byte från elpanna till värmepumpen och trodde att det räcker.
Trodde inte att golvvärme förbrukar så mycket.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
ClasseClas
U UkJay skrev:
Dumm av mig. Jag har inte separat elmätare till utrymmet, jag byte från elpanna till värmepumpen och trodde att det räcker.
Förmodligen har du en separat säkring för golvvärmen. När du har vattenradiatorn på plats kan du stänga av golvvärmen genom att plocka bort säkringen eller bryta säkringen. Det har inte hyresgästen med att göra så länge du har "rimligt" varmt i badrummet även framöver.

• Gilla
  • Haha
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
U UkJay skrev:
Men VET du hur mycket just golvärmen drar då?

H hempularen skrev:
Men VET du hur mycket just golvärmen drar då?
Golvärme och en liten el element drar 18-20 kwh per dag
Det stig upp med den värde när hyresgästen slå den på

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Cheesen
U UkJay skrev:
Golvärme och en liten el element drar 18-20 kwh per dag
Det stig upp med den värde när hyresgästen slå den på
800W konstant, det måste vara ett oerhört stort badrum, alternativt är det helt oisolerat. Om det är nr 2 så skulle jag vara försiktig med att stänga av golvvärmen då det antagligen är just golvvärmen som håller avloppet öppet. Risken för frysning av avlopp ökar nog markant om du inte har extra värme på därinne när man använder det.

• Gilla
  • Haha
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
800W konstant, det måste vara ett oerhört stort badrum, alternativt är det helt oisolerat. Om det är nr 2 så skulle jag vara försiktig med att stänga av golvvärmen då det antagligen är just golvvärmen som håller avloppet öppet. Risken för frysning av avlopp ökar nog markant om du inte har extra värme på därinne när man använder det.
20kwh per dag x 30 är 600kwh per månad eller? den är 16 kvm (badkar, dusch, toilett, 2 tvättställ o värmepump pannan)
Det kommer inte att frysa eftersom pannan ger värme till rummet i alla fall. o speciellt med den extra element som jag kommer att lägga. eller?

• Gilla
  • Haha
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det står knappast att man ska kunna reglera temperaturen i hyresavtalet.
Nej det står det säkert inte men kunde man det när avtalet ingicks är det rimligt att hyresgästen förväntar sig att kunna fortsätta med det. På samma sätt som det är rimligt att hyresgästen förväntar sig att övriga egenskaper på det objekt han hyr ska vara desamma under hela hyresperioden som när hyresavtalet ingicks.

• Älska
Mrjayser
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det står det säkert inte men kunde man det när avtalet ingicks är det rimligt att hyresgästen förväntar sig att kunna fortsätta med det. På samma sätt som det är rimligt att hyresgästen förväntar sig att övriga egenskaper på det objekt han hyr ska vara desamma under hela hyresperioden som när hyresavtalet ingicks.
Nej och dilemmat är då med all sannolikhet att hyresgästen vill ha varmt golv eftersom det är skönt, inte av uppvärmningsskäl. Men som jag skrev så kan man ju ofta spärra termostaten i ett snålläge så blir iaf inte golvet iskallt. Stänger man av inkl iskallt golv så blir det bråk.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
det är rätt, men när vi tärnade jag sa tydligen att jag byter systemet från elpannan till värmepumpen för att elen är dyrt. Och jag dessutom byter el element och lägger en till. Och sa att han får inte använda golvvärme för att det inte är ingår i värme som jag styr. Är det inte tydligt?

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att veta om TS tänker sänka hyran när priset går ner :thinking:

• Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Smeafan och 7 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
att hyresgästen vill ha varmt golv eftersom det är skönt, inte av uppvärmningsskäl.
Det är väl inget dilemma. Han har ju hyrt ett objekt som ger ett varmt och skönt golv och det är väl rimligt att han då förväntar sig att få det?

Visst, kan man komma överens om en energibesparande kompromiss är det naturligtvis toppen men min grundinställning är trots allt att hyresgästen har rätt att förvänta sig att hyresobjektet behåller de egenskaper det hade vid hyresavtalets ingående under hela hyresperioden.

Hyr man exempelvis ett rum möblerat med en viss uppsättning möbler anser jag inte att hyresvärden helt plötsligt kan plocka bort en möbel som ingick när avtalet tecknades. På samma sätt ser jag komfortgolvvärmen är en (indirekt) avtalad egenskap hos hyresobjektet.

• Gilla
  • Älska
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
U UkJay skrev:
Och sa att han får inte använda golvvärme för att det inte är ingår i värme som jag styr. Är det inte tydligt?
Ja har du sagt det är det naturligtvis jättetydligt. Då är det ju hyresgästen som begår avtalsbrott när han knäpper på golvvärmen och då tycker jag att du utan vidare kan fakturera denne för skadestånd motsvarande den ökande elförbrukning som hyresgästens avtalsbrott medför.

Jag hade helt missat att hyresgästen vid tecknandet av hyresavtalet uttryckligen förbjudits att använda golvvärmen.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
U UkJay skrev:
Och sa att han får inte använda golvvärme för att det inte är ingår i värme som jag styr. Är det inte tydligt?
Men el ingår, så han kan stoppa in element och kupévärmare i varje rum... Ha 30C...

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.