22 065 läst ·
82 svar
22k läst
82 svar
avaktivera golvvärme för hyresgästen
Förmodligen har du en separat säkring för golvvärmen. När du har vattenradiatorn på plats kan du stänga av golvvärmen genom att plocka bort säkringen eller bryta säkringen. Det har inte hyresgästen med att göra så länge du har "rimligt" varmt i badrummet även framöver.U UkJay skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
800W konstant, det måste vara ett oerhört stort badrum, alternativt är det helt oisolerat. Om det är nr 2 så skulle jag vara försiktig med att stänga av golvvärmen då det antagligen är just golvvärmen som håller avloppet öppet. Risken för frysning av avlopp ökar nog markant om du inte har extra värme på därinne när man använder det.U UkJay skrev:
20kwh per dag x 30 är 600kwh per månad eller? den är 16 kvm (badkar, dusch, toilett, 2 tvättställ o värmepump pannan)Cheesen skrev:
800W konstant, det måste vara ett oerhört stort badrum, alternativt är det helt oisolerat. Om det är nr 2 så skulle jag vara försiktig med att stänga av golvvärmen då det antagligen är just golvvärmen som håller avloppet öppet. Risken för frysning av avlopp ökar nog markant om du inte har extra värme på därinne när man använder det.
Det kommer inte att frysa eftersom pannan ger värme till rummet i alla fall. o speciellt med den extra element som jag kommer att lägga. eller?
Nej det står det säkert inte men kunde man det när avtalet ingicks är det rimligt att hyresgästen förväntar sig att kunna fortsätta med det. På samma sätt som det är rimligt att hyresgästen förväntar sig att övriga egenskaper på det objekt han hyr ska vara desamma under hela hyresperioden som när hyresavtalet ingicks.P paralun skrev:
Nej och dilemmat är då med all sannolikhet att hyresgästen vill ha varmt golv eftersom det är skönt, inte av uppvärmningsskäl. Men som jag skrev så kan man ju ofta spärra termostaten i ett snålläge så blir iaf inte golvet iskallt. Stänger man av inkl iskallt golv så blir det bråk.Alfredo skrev:
Nej det står det säkert inte men kunde man det när avtalet ingicks är det rimligt att hyresgästen förväntar sig att kunna fortsätta med det. På samma sätt som det är rimligt att hyresgästen förväntar sig att övriga egenskaper på det objekt han hyr ska vara desamma under hela hyresperioden som när hyresavtalet ingicks.
det är rätt, men när vi tärnade jag sa tydligen att jag byter systemet från elpannan till värmepumpen för att elen är dyrt. Och jag dessutom byter el element och lägger en till. Och sa att han får inte använda golvvärme för att det inte är ingår i värme som jag styr. Är det inte tydligt?Alfredo skrev:
Nej det står det säkert inte men kunde man det när avtalet ingicks är det rimligt att hyresgästen förväntar sig att kunna fortsätta med det. På samma sätt som det är rimligt att hyresgästen förväntar sig att övriga egenskaper på det objekt han hyr ska vara desamma under hela hyresperioden som när hyresavtalet ingicks.
Det är väl inget dilemma. Han har ju hyrt ett objekt som ger ett varmt och skönt golv och det är väl rimligt att han då förväntar sig att få det?P paralun skrev:
Visst, kan man komma överens om en energibesparande kompromiss är det naturligtvis toppen men min grundinställning är trots allt att hyresgästen har rätt att förvänta sig att hyresobjektet behåller de egenskaper det hade vid hyresavtalets ingående under hela hyresperioden.
Hyr man exempelvis ett rum möblerat med en viss uppsättning möbler anser jag inte att hyresvärden helt plötsligt kan plocka bort en möbel som ingick när avtalet tecknades. På samma sätt ser jag komfortgolvvärmen är en (indirekt) avtalad egenskap hos hyresobjektet.
Ja har du sagt det är det naturligtvis jättetydligt. Då är det ju hyresgästen som begår avtalsbrott när han knäpper på golvvärmen och då tycker jag att du utan vidare kan fakturera denne för skadestånd motsvarande den ökande elförbrukning som hyresgästens avtalsbrott medför.U UkJay skrev:
Jag hade helt missat att hyresgästen vid tecknandet av hyresavtalet uttryckligen förbjudits att använda golvvärmen.