Senaste tiden har min automower börjat tjuta/låta en hel del. Verkar som det är nåt med knivdisken då det endast låter när den drar igång.

Någon som haft liknande?

Har försökt plockat isär knivdisken och ihop igen utan framgång.

Länk till video: https://streamable.com/sf5ewe

M martyyyyy skrev:
Senaste tiden har min automower börjat tjuta/låta en hel del. Verkar som det är nåt med knivdisken då det endast låter när den drar igång.

Någon som haft liknande?

Har försökt plockat isär knivdisken och ihop igen utan framgång.

Länk till video: [länk]
För att ta reda på vad som orsakar ljudet, klipparmototorn eller hjulmotorerna så kan du stoppa den, skicka den att parkera sig. Om den tjuter då så är det hjulmotorerna, om inte så är det klipparmotorn. Jag hade ett liknande, men inte lika skärande ljud på min 10 år gamla 330x. Det visade sig vara klipparmotorn. Den kostade 1200kr för 2 år sen. Bytte den och den slutade tjuta.

Tjuter inte när är på väg till garaget. Tänkte börja med att prova byta kullager, annars får det vä bli hela motorn.

Vill minnas att motorn är en permanent magnet motorn. Det innebär att det är i princip omöjligt att byta lagret utan specialverktyg. Men det är kanske en annan typ av motor i din, min klippare är från 2014.

Klipparmotorn verkar kosta runt 1000-1300 kr till en 310, beror lite på årsmodell. Kom ihåg att byta gummipackningen i locket om du öppnar den. Det var ett relativt enkelt jobb som tog en 45-60 min.

• Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
Just ja, kom på att du kanske menar lagren i klippardisken, inte lagret i motorn. Ja det är värt att testa byta dem först.

• Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
Bytte kullager och nu går den helt perfekt.

Ringde en återförsäljare och de sa att till 99,9% när roboten tjuter så är det kullagren.

Ja då blev det ju en billig reparation. De var ju bra, bara att tuta och köra.

• Gilla
martyyyyy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.