Min dotter och svärson har köpt en villa där detta larm kommer var och varannan dag på den luft/vatten värmepump som finns där. Någon som har råkat ut för detta och har en lösning?
Likaså om det är utedelen som är kass, finns det utedelar som man kan köpa och koppla till denna innedel, dvs så att man slipper byta både ute och innedel?
Kompressorn och fläkt osv startar och det hörs inga missljus.
Likaså om det är utedelen som är kass, finns det utedelar som man kan köpa och koppla till denna innedel, dvs så att man slipper byta både ute och innedel?
Kompressorn och fläkt osv startar och det hörs inga missljus.
Skriv ner alla temperaturer när kompressorn har gått en stund så kan man kanske se om nåt ser konstigt ut. Det går också att se i larmloggen vilka temperaturer det var just när larmet kom.
Men annars är det ganska vanligt att EHP-AW-pumparna får hög hetgas när dom gör varmvatten och börjar bli lite till åren. Då brukar det räcka att ställa ner varmvattentemperaturen ett par grader.
Men annars är det ganska vanligt att EHP-AW-pumparna får hög hetgas när dom gör varmvatten och börjar bli lite till åren. Då brukar det räcka att ställa ner varmvattentemperaturen ett par grader.
Jag får inte fram dessa temperaturer när jag går in i de menyerna, dvs när jag trycker på "ratten" 5 sek? Hittar inte heller var jag ställer ner varmvattnet i dessa menyer?useless skrev:
Skriv ner alla temperaturer när kompressorn har gått en stund så kan man kanske se om nåt ser konstigt ut. Det går också att se i larmloggen vilka temperaturer det var just när larmet kom.
Men annars är det ganska vanligt att EHP-AW-pumparna får hög hetgas när dom gör varmvatten och börjar bli lite till åren. Då brukar det räcka att ställa ner varmvattentemperaturen ett par grader.
Håll inne knappen så du kommer till avancerade menyn, välj "accessnivå" och knappa in dagens datum (MMDD) som kod, dvs 0821 i dag under förutsättning att klockan i värmepumpen går rätt. Om allt är rätt ska det stå "Access = Service".
Sen håller du in knappen igen för att komma tillbaks till avancerade menyn. Där har du dels en undermeny, "Temperaturer" med alla givarvärden och dels "Varmvatten" -> "Varmvattentemperatur" där du kan ställa in stopptemperaturen.
Sen håller du in knappen igen för att komma tillbaks till avancerade menyn. Där har du dels en undermeny, "Temperaturer" med alla givarvärden och dels "Varmvatten" -> "Varmvattentemperatur" där du kan ställa in stopptemperaturen.
Rekommenderar även Värmepumpsforum för att få hjälp med djupare teknisk felsökning.
Vi hade ett liknande problem när vi flyttade in i vårt hus och med hjälp av temperaturerna och lite diagram ur servicemenyerna i vår pump kunde man komma fram till att det var dålig cirkulation i systemet som gjorde att den inte kunde göra sig av med värmen och på så sätt slog av på grund av hög temperatur.
Vi hade ett liknande problem när vi flyttade in i vårt hus och med hjälp av temperaturerna och lite diagram ur servicemenyerna i vår pump kunde man komma fram till att det var dålig cirkulation i systemet som gjorde att den inte kunde göra sig av med värmen och på så sätt slog av på grund av hög temperatur.
Var borta där nu och kom in i de underliggande menyerna. Tackuseless skrev:
Hittade denna nu och har rengjort silen därinne. Var inte så mycket i denna sil, typ totalt en "lillfinger nagel" med skäp.useless skrev:
När jag kom bort idag och skulle rensa denna sil så larmade den igen, men denna gång på "Lågtryckspressostat", dvs ett nytt larm jämfört med alla de andra "Hög Hetgastemperatur" larmen. Det märkliga är också att tappvarmvattnets temperatur var 57gr, fast att jag satt maxtempen på 50gr. Vet att den ska värma upp högre på Onsdagar, så kan inte vara denna uppvärmning som skett.
Någon ide om vad som kan vara knas här?
Lågtryck kan bero på att fläkten i utedelen inte går som den ska eller problem med kylkretsen. Det skulle vara bra att se alla temperaturer när kompressorn har gått 5-10 minuter.
En ytterligare orsak till hetgaslarmet skulle kunna vara luft. har ni fyllt på vatten i värmesystemet och luftat varmvattenberedaren med nippeln som sitter längst upp på den (lite gömd innanför isoleringen)?
En ytterligare orsak till hetgaslarmet skulle kunna vara luft. har ni fyllt på vatten i värmesystemet och luftat varmvattenberedaren med nippeln som sitter längst upp på den (lite gömd innanför isoleringen)?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, jag har avluftat vvb och fyllt upp värmesystemet samt även lossat lite på skruvarna på cirkpumparna och kollat så att det inte är luft där, vilket jag varit med om innan på andra system i andra fastigheter. Jag ska dit imorgon igen och handstarta den och ta alla temperaturer och data efter 10 min, samt kolla både fläkten och att båda cirkpumparna verkligen startar och går under drift. Återkommeruseless skrev:
Lågtryck kan bero på att fläkten i utedelen inte går som den ska eller problem med kylkretsen. Det skulle vara bra att se alla temperaturer när kompressorn har gått 5-10 minuter.
En ytterligare orsak till hetgaslarmet skulle kunna vara luft. har ni fyllt på vatten i värmesystemet och luftat varmvattenberedaren med nippeln som sitter längst upp på den (lite gömd innanför isoleringen)?






