Min dotter och svärson har köpt en villa där detta larm kommer var och varannan dag på den luft/vatten värmepump som finns där. Någon som har råkat ut för detta och har en lösning?

Likaså om det är utedelen som är kass, finns det utedelar som man kan köpa och koppla till denna innedel, dvs så att man slipper byta både ute och innedel?

Kompressorn och fläkt osv startar och det hörs inga missljus.
 
  • Visar display på värmepump med larmmeddelande "Hög hetgastemperatur", datum och tid samt en knapp för att kvittera larmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett från en Bosch värmepump med tekniska specifikationer som volym, temperatur och effekt. Märkning för elpanna och varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skriv ner alla temperaturer när kompressorn har gått en stund så kan man kanske se om nåt ser konstigt ut. Det går också att se i larmloggen vilka temperaturer det var just när larmet kom.
Men annars är det ganska vanligt att EHP-AW-pumparna får hög hetgas när dom gör varmvatten och börjar bli lite till åren. Då brukar det räcka att ställa ner varmvattentemperaturen ett par grader.
 
useless useless skrev:
Skriv ner alla temperaturer när kompressorn har gått en stund så kan man kanske se om nåt ser konstigt ut. Det går också att se i larmloggen vilka temperaturer det var just när larmet kom.
Men annars är det ganska vanligt att EHP-AW-pumparna får hög hetgas när dom gör varmvatten och börjar bli lite till åren. Då brukar det räcka att ställa ner varmvattentemperaturen ett par grader.
Jag får inte fram dessa temperaturer när jag går in i de menyerna, dvs när jag trycker på "ratten" 5 sek? Hittar inte heller var jag ställer ner varmvattnet i dessa menyer?
 
Håll inne knappen så du kommer till avancerade menyn, välj "accessnivå" och knappa in dagens datum (MMDD) som kod, dvs 0821 i dag under förutsättning att klockan i värmepumpen går rätt. Om allt är rätt ska det stå "Access = Service".
Sen håller du in knappen igen för att komma tillbaks till avancerade menyn. Där har du dels en undermeny, "Temperaturer" med alla givarvärden och dels "Varmvatten" -> "Varmvattentemperatur" där du kan ställa in stopptemperaturen.
 
  • Gilla
JKFAB
  • Laddar…
Rekommenderar även Värmepumpsforum för att få hjälp med djupare teknisk felsökning.

Vi hade ett liknande problem när vi flyttade in i vårt hus och med hjälp av temperaturerna och lite diagram ur servicemenyerna i vår pump kunde man komma fram till att det var dålig cirkulation i systemet som gjorde att den inte kunde göra sig av med värmen och på så sätt slog av på grund av hög temperatur.
 
J jhall skrev:
Rekommenderar även Värmepumpsforum för att få hjälp med djupare teknisk felsökning.
Den enda riktiga experten på EHP-AW/CC160 och Rego800 finns även på det här forumet... 😉
 
  • Gilla
jhall
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den enda riktiga experten på EHP-AW/CC160 och Rego800 finns även på det här forumet... 😉
Var borta där nu och kom in i de underliggande menyerna. Tack :) Pumpen larmade igen när jag kom bort och värdena som är på bilderna var dom som fanns nu när den var avstängd. Jag sänkte ner varmvattnet fr 55 till 50gr och får se om detta hjälper. Ökade även cirkpumparna fr 2 till 3. Dock hittar jag inget partikelfilter att rengöra? Sitter detta filter inne i utedelen eller ska detta filter vara i innedelen?
 
  • Display med temperaturvärden: "Extra varmvatten", "Varmvattenspets stopp", "Kompressor", "Värmebärare ut", "Värmebärare in", tid 14:31:36.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmepump visar temperaturer: varmvatten 50°C, kondensor 53,9°C, luft 18,3°C, samt tid 14:31:50.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display som visar temperaturvärden för framledning, värmesystem start och stopp, utetemperatur och varmvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Partikelfiltret/-filtren sitter inte i pannan, men troligen i direkt anslutning till den. Det brukar vara så kallad filterball som ser ut som en förvuxen kulventil med ett lock på sidan.


Kulventil med blå handtag i mässing, liknande en filterball med lock på sidan, troligen vid anslutning nära panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JKFAB
  • Laddar…
useless useless skrev:
Partikelfiltret/-filtren sitter inte i pannan, men troligen i direkt anslutning till den. Det brukar vara så kallad filterball som ser ut som en förvuxen kulventil med ett lock på sidan.


[bild]
Hittade denna nu och har rengjort silen därinne. Var inte så mycket i denna sil, typ totalt en "lillfinger nagel" med skäp.

När jag kom bort idag och skulle rensa denna sil så larmade den igen, men denna gång på "Lågtryckspressostat", dvs ett nytt larm jämfört med alla de andra "Hög Hetgastemperatur" larmen. Det märkliga är också att tappvarmvattnets temperatur var 57gr, fast att jag satt maxtempen på 50gr. Vet att den ska värma upp högre på Onsdagar, så kan inte vara denna uppvärmning som skett.

Någon ide om vad som kan vara knas här?
 
  • Blå skärm på en värmepump som visar larm för utlösta lågtryckspressostat vid tid och datum, inklusive aktuell tid nedanför displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom du ihåg att öppna ventilen igen efter du rengjort filtret?
 
useless useless skrev:
Kom du ihåg att öppna ventilen igen efter du rengjort filtret?
Jajjamen :) Larmet var där när jag kom dit, dvs innan jag rensade silen.
 
Lågtryck kan bero på att fläkten i utedelen inte går som den ska eller problem med kylkretsen. Det skulle vara bra att se alla temperaturer när kompressorn har gått 5-10 minuter.

En ytterligare orsak till hetgaslarmet skulle kunna vara luft. har ni fyllt på vatten i värmesystemet och luftat varmvattenberedaren med nippeln som sitter längst upp på den (lite gömd innanför isoleringen)?
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lågtryck kan bero på att fläkten i utedelen inte går som den ska eller problem med kylkretsen. Det skulle vara bra att se alla temperaturer när kompressorn har gått 5-10 minuter.

En ytterligare orsak till hetgaslarmet skulle kunna vara luft. har ni fyllt på vatten i värmesystemet och luftat varmvattenberedaren med nippeln som sitter längst upp på den (lite gömd innanför isoleringen)?
Ja, jag har avluftat vvb och fyllt upp värmesystemet samt även lossat lite på skruvarna på cirkpumparna och kollat så att det inte är luft där, vilket jag varit med om innan på andra system i andra fastigheter. Jag ska dit imorgon igen och handstarta den och ta alla temperaturer och data efter 10 min, samt kolla både fläkten och att båda cirkpumparna verkligen startar och går under drift. Återkommer :) (y)
 
T
Vad visar T11 ? 😶
 
T tobbetk skrev:
Vad visar T11 ? 😶
Kollar imorgon och återkommer (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.