3 960 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Automatsäkringar i serie
Hejsan!
Har dragit om all el och flyttat elmätaren till ett fasadmätarskåp i en sommarstuga i samband med anslutning till kommunalt VA.
När elektrikern installerade i fasadmätarskåpet så frågade jag honom varför han där satt två (x3) automatsäkringar där. Han motiverade det till att det var bra för att kunna bryta till antingen stugan eller avloppet (har tryckavlopp mot kommunen med egen elcentral).
Idag så kopplade jag in en värmefläkt som verkar ha brunnit ganska rejält då både jordfelsbrytare och automatsäkringen i min elcentral inne löste ut. Till min förvåning fick jag ingen ström i stugan när jag kopplat ur fläkten och återställt säkringar och jordfelsbrytare. Jag var nämligen tvungen att gå ut till mitt fasadmätarskåp och återställa de tre automatsäkringarna som går till stugan då även dessa löst ut.
Är detta verkligen rätt? Ska både säkringen vid elcentral och i mätarskåpet lösa? Är det inte lite onödigt med dubbla automatsäkringar i serie så som jag har det kopplat? Hade det inte varit bättre med två huvudbrytare till mina respektive centraler istället för tre 16A automatsäkringar?
Dessutom, min induktionshäll och ugn delar tre 16A säkringar, som inte är länkade (det går att få varje fas att lösa separat) är det rätt?
Har dragit om all el och flyttat elmätaren till ett fasadmätarskåp i en sommarstuga i samband med anslutning till kommunalt VA.
När elektrikern installerade i fasadmätarskåpet så frågade jag honom varför han där satt två (x3) automatsäkringar där. Han motiverade det till att det var bra för att kunna bryta till antingen stugan eller avloppet (har tryckavlopp mot kommunen med egen elcentral).
Idag så kopplade jag in en värmefläkt som verkar ha brunnit ganska rejält då både jordfelsbrytare och automatsäkringen i min elcentral inne löste ut. Till min förvåning fick jag ingen ström i stugan när jag kopplat ur fläkten och återställt säkringar och jordfelsbrytare. Jag var nämligen tvungen att gå ut till mitt fasadmätarskåp och återställa de tre automatsäkringarna som går till stugan då även dessa löst ut.
Är detta verkligen rätt? Ska både säkringen vid elcentral och i mätarskåpet lösa? Är det inte lite onödigt med dubbla automatsäkringar i serie så som jag har det kopplat? Hade det inte varit bättre med två huvudbrytare till mina respektive centraler istället för tre 16A automatsäkringar?
Dessutom, min induktionshäll och ugn delar tre 16A säkringar, som inte är länkade (det går att få varje fas att lösa separat) är det rätt?
Det kan bero på att kablarna som går till dina centraler kräver avsäkring i sig, t.ex. att du har 2,5 kvmm kablar från mätarskåpet till centralerna.
Det är inte konstigt att bägge säkringarna löser, det kan hända. Samma med JFB.
Det är inte konstigt att bägge säkringarna löser, det kan hända. Samma med JFB.
Om det är 4G10 eller 5G6 (eller FK) från mätarskåpet till elcentralen inne så hade det varit bättre med två huvudbrytare för att kunna sektionera bort ena/andra anläggningen.
Gällande matningen till häll & ugn så är det helt i sin ordning att dom matas med tre enpoliga dvärgbrytare istället för en trepolig dvärgbrytare, fördelen med tre separata är att om det blir fel i ena delen av hällen så kommer andra delen och ugnen ändå att fungera.
Gällande matningen till häll & ugn så är det helt i sin ordning att dom matas med tre enpoliga dvärgbrytare istället för en trepolig dvärgbrytare, fördelen med tre separata är att om det blir fel i ena delen av hällen så kommer andra delen och ugnen ändå att fungera.
Enligt fakturan har jag 5G6 till mina centraler.
Men ser att huvudbrytaren kostar 371,22+moms mot automatsäkr.c-kar 6ka 16A 3p på 312,12+moms. Så i mitt fall så blev det lite billigare att ha automatsäkringar mot huvudbrytare. Men, kunde jag inte ha trögare brytare i mätarskåpet så jag slipper springa ut och återställa?
Men ser att huvudbrytaren kostar 371,22+moms mot automatsäkr.c-kar 6ka 16A 3p på 312,12+moms. Så i mitt fall så blev det lite billigare att ha automatsäkringar mot huvudbrytare. Men, kunde jag inte ha trögare brytare i mätarskåpet så jag slipper springa ut och återställa?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 907 inlägg
Skulle behöva en bättre bild över hur det ser ut här. Man sätter inte automatsäkringar med syftet att frånskilja olika delar. Hur ser fasadmätarskåpet ut? Det ska finnas mätarsäkringar där i form av smältsäkringar. Ytterligare huvudsäkringar kan förekomma men behövs vanligen inte.
Normalt ska endast den närmaste (automat)säkringen lösa, det kallas selektivitet. Men automatsäkringar är svåra att tillämpa detta på. Det behövs minst 2 storlekar i märkström mellan dem för att få selektivitet, och då ofta bara inom ett visst strömområde. Här verkar kortslutningsströmmen inte varit så hög då mätarsäkringarna höll. Kanske har säkringen i fasadmätarskåpet samma märkström som säkringen inne!? En bild även på centralen vore bra, där man man läsa texten på automatsäkringarna.
Normalt ska endast den närmaste (automat)säkringen lösa, det kallas selektivitet. Men automatsäkringar är svåra att tillämpa detta på. Det behövs minst 2 storlekar i märkström mellan dem för att få selektivitet, och då ofta bara inom ett visst strömområde. Här verkar kortslutningsströmmen inte varit så hög då mätarsäkringarna höll. Kanske har säkringen i fasadmätarskåpet samma märkström som säkringen inne!? En bild även på centralen vore bra, där man man läsa texten på automatsäkringarna.
Kom på det nu, oftast sätter man ingen brytare i matande ände (efter mätaren) (för privatbostäder) även om det är flera centraler som matas parallellt från mätaren, oftast sitter det en huvudbrytare i varje central som matande kabeln ansluts i, å då blir det kaka-på-kaka att ha brytare även i matande ände.
Kan tyvärr inte ta en bild nu, men ska försöka förklara.Bo.Siltberg skrev:Skulle behöva en bättre bild över hur det ser ut här. Man sätter inte automatsäkringar med syftet att frånskilja olika delar. Hur ser fasadmätarskåpet ut? Det ska finnas mätarsäkringar där i form av smältsäkringar. Ytterligare huvudsäkringar kan förekomma men behövs vanligen inte.
I mitt mätarskåp sitter det smältsäkringar (3x16A gamla hederliga IFÖ proppar) sen har jag en Hager C-kar 6ka 16A 3P mot centralen inne och en likadan mot mitt avloppsskåp. Inne har jag en huvudbrytare 302 S40A och den säkringen som löste ut var en c-kar 6ka 10A
Min elektriker ville sätta dvärgbrytare (sorry förstår att automatsäkringar heter så nu) då han tyckte det kunde vara en idé att bryta strömmen in till central (kanske för han hade sin kollega där inne som skruvade i den) jag tyckte det lät rimligt att kunna bryta till ena sektionen. Men, jag lär ju inte ha någon praktisk nytta av detta, varför skulle jag vilja bryta till stugan men ha fungerande avlopp (eller på andra hållet).
Som det är nu ser jag ett scenario där jag har ett elfel i ett rum som normalt borde lösa en brytare, nu kommer både brytare och hela matningen lösa och jag kan stå utan el till hela stugan.
Ja, det där verkar ju vara lite tårta på tårta. Pumpen behöver visserligen en säkring någonstans och det är lämpligt att det inte är servissäkringen, men centralen inne behöver ingen. Du behöver inte ens en brytare med tanke på att du har en huvudbrytare i centralen som sitter i huset.
Pumpen behöver ev också en arbetsbrytare någonstans i närheten. Ev kan man använda säkringarna som arbetsbrytare men då ska de i princip vara väl synliga från avloppsanläggningen.
Pumpen behöver ev också en arbetsbrytare någonstans i närheten. Ev kan man använda säkringarna som arbetsbrytare men då ska de i princip vara väl synliga från avloppsanläggningen.
Det går bra att säga automatsäkring istället för dvärgbrytare, visserligen är automatsäkring att samlingsnamn för alla typer av automatsäkringar där bla dvärgbrytare ingår men oftast så förstår alla ändå.
@tommib, TS skriver i sitt första inlägg att avloppspumpen har en egen central.
@tommib, TS skriver i sitt första inlägg att avloppspumpen har en egen central.
Pumpen har en egen central med jordfelsbrytare, säkringar och tom överspänningsskydd detta sitter i ett eget elskåp ute vid tomtgräns.tommib skrev:Ja, det där verkar ju vara lite tårta på tårta. Pumpen behöver visserligen en säkring någonstans och det är lämpligt att det inte är servissäkringen, men centralen inne behöver ingen. Du behöver inte ens en brytare med tanke på att du har en huvudbrytare i centralen som sitter i huset.
Låter som jag ska be elektrikern komma ut och plocka bort mina extrasäkringar i mätarskåpet, tycker tom de kan ge tillbaka en halvtimmes fakturerad arbetstid då de lurat på mig grejor som verkligen inte är nödvändiga utan snarare tvärt om..
Jag tolkade elcentral som styrskåp..... Det klarnade (eller borde klarnat) lite när TS skrev att det var 5G6 till centralerna.
Men jag läste lite hastigt ja...
Givet dessa förutsättningar kan jag faktiskt inte annat än hålla med TS att elektrikern borde komma ut och ta bort de helt onödiga säkringarna i mätarskåpet.
Men jag läste lite hastigt ja...
Givet dessa förutsättningar kan jag faktiskt inte annat än hålla med TS att elektrikern borde komma ut och ta bort de helt onödiga säkringarna i mätarskåpet.
Klicka här för att svara