2 902 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Automatsäkring till nätaggregat i elcentral
Malmbergs har billiga 1A säkringar för din montage. Köp till en led indikeringlampa när du ändå trixar på. Pris under 100:-P peteratsparakvitto skrev:
Om syftet är att skydda nätaggregatet mot överlast så ska väl säkringen sitta på sekundärsidan? Annars är det bara ett skydd mot fel i anläggningen och då funkar 10 A lika bra, men skapar mindre förvirring.
Som jag skrev tidigare så behöver den väl inte ens ha en egen grupp/säkring, utan man borde kunna koppla den på samma grupp som försörjer resten av rummet med ström?
Som jag skrev tidigare så behöver den väl inte ens ha en egen grupp/säkring, utan man borde kunna koppla den på samma grupp som försörjer resten av rummet med ström?
Är det något man ska vara orolig för så är det väl nätagget? Inte om säkringen är på 1A eller 10.
Ser inte vad det är för fabrikat, och vet inte hur seriös säljaren är heller. Jag säger inte att just denna produkt är dålig, men det är nog där faran ligger. Det finns en hel del kinaprodukter som inte uppfyller CE-kraven med lite undermålig kvalitet på amazon/ebay/div andra ställen. I värsta fall börjar ju en sådan produkt brinna eller läcker ut 230v på sekundärsidan.
Ser inte vad det är för fabrikat, och vet inte hur seriös säljaren är heller. Jag säger inte att just denna produkt är dålig, men det är nog där faran ligger. Det finns en hel del kinaprodukter som inte uppfyller CE-kraven med lite undermålig kvalitet på amazon/ebay/div andra ställen. I värsta fall börjar ju en sådan produkt brinna eller läcker ut 230v på sekundärsidan.
Jag trodde att genom säkringen skyddar man både kabeln (som någon påpekade) och apparaten.
Om apparaten märkt med 0,5A så trodde jag att om man lägger sig nära den säkringen, skyddar aggregaten om det skulle bli fel på den på något sätt och säkringen löser ut.
Men som några skrev, man kör alla sortens laddare med 10A säkring på vägguttaget, så varför inte?
Tror jag snålar in och kör på 10A
Tack för all input....
Om apparaten märkt med 0,5A så trodde jag att om man lägger sig nära den säkringen, skyddar aggregaten om det skulle bli fel på den på något sätt och säkringen löser ut.
Men som några skrev, man kör alla sortens laddare med 10A säkring på vägguttaget, så varför inte?
Tror jag snålar in och kör på 10A
Tack för all input....
Klicka här för att svara