Hej,

Köpte en nätaggregat för montering i elcentral, 220V -> 12V. ( https://www.energibutiken.se/sv/nataggregat/360-nataggregat-12v-125a-15w-hdr-15-12.html )

Tänkte att montera in i elcentralen. Behöver jag sätta en säkring före? Den är märkt 0.5A på 220 sidan, finns det så små säkringar?

Eller är det bättre att montera denna i en egen låda sidan om elcentralen och försörja det med en stickpropp från en vägguttag?
 
  • Nätaggregat för elcentral, 220V till 12V, HDR-15-12 modell, svart plastkropp, med teknisk specifikation på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, du bör sätta en säkring innan. 0,5A är förbrukningen, inte rekommenderad säkring, så ta 1 eller 2A.

Bara så att det är sagt, ingrepp i centralen kräver behörighet, så det underlättar om du gör det med stickpropp.
 
zarkov zarkov skrev:
så det underlättar om du gör det med stickpropp.
Fast gör man det med stickpropp blir normalt avsäkringen 10 A. Varför skulle man behöva avsäkra lägre för att den monteras i en central?
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, du bör sätta en säkring innan. 0,5A är förbrukningen, inte rekommenderad säkring, så ta 1 eller 2A.

Bara så att det är sagt, ingrepp i centralen kräver behörighet, så det underlättar om du gör det med stickpropp.
Japp, medveten om reglerna, men ibland följer jag inte de :)
Jag har googlat som attan, men hittar inte så små säkringar som man kan montera i skåpet.
Det är kanske som du säger, ha ett egen låda till den och köra med en egen stickpropp + glassäkring eller något?
 
Jag sätter aldrig något annat än 10 A säkringar till sådana nätdelar.
Läs databladet, ”inrush current” det är vad nätdelen drar under 10 ms.
Då brukar inte en 0,5 A säkring hålla.

Protte
 
  • Gilla
Allmänobildad och 1 till
  • Laddar…
Ser inga problem med att koppla nätdelen till gruppsäkring på 10 A.
Att ha den i en extern låda med stickpropp låter fel.
Vad ska du ha nätdelen till?
 
E etompau skrev:
Ser inga problem med att koppla nätdelen till gruppsäkring på 10 A.
Att ha den i en extern låda med stickpropp låter fel.
Vad ska du ha nätdelen till?
Ska driva en en logger 1010 (https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/398-logger-1010.html)
Den satte jag dock i en egen låda sidan om centralen.
Efter att jag har monterat allt (aggregatet i skåpet), fick jag ångest att jag har inte säkrat upp. Där av min fråga.
 
E elmont skrev:
[länk] 2149232#Page=1
för under 50:- och det finns flera fabrikat med värden i närheten.
Det var nog det jag letade efter. Jag var nog insnöad på Hager... :)
Kan man montera denna en Hager-skåp?
 
B
P peteratsparakvitto skrev:
Det var nog det jag letade efter. Jag var nog insnöad på Hager... :)
Kan man montera denna en Hager-skåp?
Den sitter på en DIN skena. Så det passar. Däremot kan det vara något olika höjd på olika automatsäkringar, så jag kan tycka det är snyggt om man håller samma fabrikat i normcentralen
 
B BSOD skrev:
Den sitter på en DIN skena. Så det passar. Däremot kan det vara något olika höjd på olika automatsäkringar, så jag kan tycka det är snyggt om man håller samma fabrikat i normcentralen
Ja, jag håller med, hade varit snyggare med samma fabrikat. Men verkar som att Hager har bara 6A som minsta. Så det får nog bli en Malmbergs
Som @zarkov nämnde, jag måste nog ner på 1 - 2A för att kunna sova lugnt på natten.

Jag hittade på Ahlsell... de är ju SVINdyra
 
Varför ska du säkra av den så lågt? Allt du ansluter i vanliga eluttag är säkrade till 10 A, även om det som ansluts bara förbrukar enstaka watt. Tänk 12 V julgransbelysning, mobilladdare, datorladdare osv.
 
E elmont skrev:
[länk] 2149232#Page=1
för under 50:- och det finns flera fabrikat med värden i närheten.
Om det lugnar TS är det väl bra men finns det något proffs här som skulle säkra av en dylik trafo på annat sätt än med en normal 10A dvärg?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tittade i min elcentral, där är en liten ringledningstrafo för din-montage avsäkrad med 10 A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.