Hej,
Köpte en nätaggregat för montering i elcentral, 220V -> 12V. ( https://www.energibutiken.se/sv/nataggregat/360-nataggregat-12v-125a-15w-hdr-15-12.html )
Tänkte att montera in i elcentralen. Behöver jag sätta en säkring före? Den är märkt 0.5A på 220 sidan, finns det så små säkringar?
Eller är det bättre att montera denna i en egen låda sidan om elcentralen och försörja det med en stickpropp från en vägguttag?
Köpte en nätaggregat för montering i elcentral, 220V -> 12V. ( https://www.energibutiken.se/sv/nataggregat/360-nataggregat-12v-125a-15w-hdr-15-12.html )
Tänkte att montera in i elcentralen. Behöver jag sätta en säkring före? Den är märkt 0.5A på 220 sidan, finns det så små säkringar?
Eller är det bättre att montera denna i en egen låda sidan om elcentralen och försörja det med en stickpropp från en vägguttag?
Ja, du bör sätta en säkring innan. 0,5A är förbrukningen, inte rekommenderad säkring, så ta 1 eller 2A.
Bara så att det är sagt, ingrepp i centralen kräver behörighet, så det underlättar om du gör det med stickpropp.
Bara så att det är sagt, ingrepp i centralen kräver behörighet, så det underlättar om du gör det med stickpropp.
Japp, medveten om reglerna, men ibland följer jag inte dezarkov skrev:
Jag har googlat som attan, men hittar inte så små säkringar som man kan montera i skåpet.
Det är kanske som du säger, ha ett egen låda till den och köra med en egen stickpropp + glassäkring eller något?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag sätter aldrig något annat än 10 A säkringar till sådana nätdelar.
Läs databladet, ”inrush current” det är vad nätdelen drar under 10 ms.
Då brukar inte en 0,5 A säkring hålla.
Protte
Läs databladet, ”inrush current” det är vad nätdelen drar under 10 ms.
Då brukar inte en 0,5 A säkring hålla.
Protte
Ska driva en en logger 1010 (https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/398-logger-1010.html)E etompau skrev:
Den satte jag dock i en egen låda sidan om centralen.
Efter att jag har monterat allt (aggregatet i skåpet), fick jag ångest att jag har inte säkrat upp. Där av min fråga.
Den sitter på en DIN skena. Så det passar. Däremot kan det vara något olika höjd på olika automatsäkringar, så jag kan tycka det är snyggt om man håller samma fabrikat i normcentralenP peteratsparakvitto skrev:
Ja, jag håller med, hade varit snyggare med samma fabrikat. Men verkar som att Hager har bara 6A som minsta. Så det får nog bli en MalmbergsB BSOD skrev:
Som @zarkov nämnde, jag måste nog ner på 1 - 2A för att kunna sova lugnt på natten.
Jag hittade på Ahlsell... de är ju SVINdyra
https://www.elbutik.se/product.html/dvargbrytare-hager-serie-mcn-6ka
Finns från 0,5 till 63 A.
Men jag skulle ha kopplat in den på en befintlig grupp eller satt en säkring på 10 A om det nödvändigtvis måste vara en egen.
Finns från 0,5 till 63 A.
Men jag skulle ha kopplat in den på en befintlig grupp eller satt en säkring på 10 A om det nödvändigtvis måste vara en egen.

