Hej gott folk, har totalrenoverat sommarstugan och dragit in nytt, både el och vvs. Nu till det udda - Sågade igenom en kabel för utebelysningen, förstås, när jag skulle ta ut hålet för ventilationen. Då dog allt, förstås, men inget i min nya elcentral hade löst ut, varken automatsäkringar, eller jordfel, nada. Utan gamla hederliga porslinsproppen ute i gamla elskåpet på 16A stack. Mycket märkligt och Elfirman höll med, men visste inte varför och mumlade lite om att felsöka huvudkabeln som går in till stugan. Sen har jag bevisligen mer problem då jag i vintras körde med några extra element i väntan på att jag installerar värmepumpen, ni vet såna av infravärme typen på 2kw styck, drar jag på ett par av dessa så går en automatsäkring direkt, så mitt nya elsystem verkar lite instabil, eller är det bara jag som är gnällig :) Hoppas någon har några teorier

/Thomas

Inte så lustigt, vid höga kortslutningar så kan likväl proppen gå.

Om du kör flera 2kW infravärmare på samma gruppsäkring så är det inte lustigt att automatsäkringen löser ut! En 10A=2300W, dvs 2,3kW

• Gilla
Thomas Rynell
  • Laddar…
tippz tippz skrev:
Inte så lustigt, vid höga kortslutningar så kan likväl proppen gå.

Om du kör flera 2kW infravärmare på samma gruppsäkring så är det inte lustigt att automatsäkringen löser ut! En 10A=2300W, dvs 2,3kW
Ja det är nog så, bra med lite pedagogiska exempel

F
Vad händer om du simulerar ett jordfel över en 10A automatsäkring i det nya skåpet då? Då får man ju hoppas att jfb löser.

• Gilla
Thomas Rynell
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad händer om du simulerar ett jordfel över en 10A automatsäkring i det nya skåpet då? Då får man ju hoppas att jfb löser.
Hur simulerar man enklast ett jordfel? Med ett elverktyg antar jag?

F
Thomas Rynell Thomas Rynell skrev:
Hur simulerar man enklast ett jordfel? Med ett elverktyg antar jag?
Det bör nån med känsla för el- och personsäkerhet svara på. Min lösning är absolut inte ok, jag hade tagit en kabelstump på 1m och skruvat fast den på jordskenan i skåpet och sen tryckt dit den andra ändan på rätt sida på säkringen. Men jag vet ungefär vad jag gör här och vad jag inte skall göra för att det skall vara livsfarligt direkt...

Jag kommer att få så mycket skit för det där sättet att kolla det på......:rolleyes:

• Haha
Thomas Rynell
  • Laddar…
Det har skrivits om detta innan att överlast klarar diazed längre (uppåt 30 min) än automatsäkringar medans diazed är snabbare när det gäller kortslutningar och ibland löser/hinner automatsäkringarna inte ens att lösa ut.

• Gilla
Thomas Rynell
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Det har skrivits om detta innan att överlast klarar diazed längre (uppåt 30 min) än automatsäkringar medans diazed är snabbare när det gäller kortslutningar och ibland löser/hinner automatsäkringarna inte ens att lösa ut.
Ja detta är nog inget nytt under solen, tack för ditt svar ;)

• Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Thomas Rynell Thomas Rynell skrev:
Mycket märkligt och Elfirman höll med, men visste inte varför och mumlade lite om att felsöka huvudkabeln som går in till stugan.
Det jag tycker är tråkigt är att en elfirma inte har en susning om vad som pågår. Hur karakteristiken skiljer sig mellan smältsäkring och dvärgbrytare borde vara känt hos alla serviceelektriker.

• Gilla
Thomas Rynell och 1 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det jag tycker är tråkigt är att en elfirma inte har en susning om vad som pågår. Hur karakteristiken skiljer sig mellan smältsäkring och dvärgbrytare borde vara känt hos alla serviceelektriker.
Finns inget uttalande från någon elfirma om detta utan en människa som troligen var där och representerade elfirman. Inte hetsa upp sig nu. Detta kan ha varit en praktikant från gymnasiet eller någon som somnat på den lektionen.

• Haha
Thomas Rynell
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.